• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

نفع ۲۵درصدی شهرداری با خرید مصالح از بورس کالا

  • کد خبر : 40560
  • 09 اسفند 1400 - 9:19
نفع ۲۵درصدی شهرداری با خرید مصالح از بورس کالا

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با اشاره به حذف تاریکخانه های شهرداری و قفل شدن مجاری فساد در شهرداری، گفت: هفته گذشته اولین مرحله خرید مصالح از طریق بورس کالا انجام گرفت و معاونت عمران برای نمونه ۷۰۰ میلیارد تومان میلگرد خریداری کرد که به دلیل حذف دلال و واسطه‌ها، ۲۵ درصد به نفع شهرداری است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از خبرگزاری فارس، ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در نشست خبری درباره مزایای ایجاد خزانه واحد در شهرداری تهران اظهار داشت: قفل شدن مجاری فساد در شهرداری و حذف تاریکخانه های مالی از نتایج ایجاد خزانه واحد بوده است.

وی افزود: افزایش سرعت در خدمت و شفافیت در مبادی درآمدی از دیگر نتایج تشکیل خزانه واحد بوده است.

معاون شهردارتهران گفت: سامانه‌هایی بزودی درباره مدیریت طلب‌ها و بدهی‌های شهرداری تهران ایجاد و مراحل نهایی آن در حال طی شدن است.

فلاح یادآور شد: در بحث طلب شهرداری از دولت در روزهای ابتدایی این دوره یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان مطالبات از دولت مطرح شد اما با بررسی اسناد متوجه شدیم که شهرداری بیش از ۲۹هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد. در سامانه تا ۹هزار میلیارد را ثبت کردیم و ۷ هزار میلیارد را به سامانه حسابرسی فرستادیم و مابقی آن نیز انجام خواهد شد.

وی اعلام کرد: همچنین پرداخت الکترونیکی را در دستور کار قرار دادیم و تا پایان سال چک و سیستم پرداخت سنتی را کاملا از دستور کار خارج می کنیم. برنامه بعدی در حال اجرا، مولد سازی دارایی هاست تا از منابع شهرداری و شهر تهران استفاده بهینه کنیم.

وی درباره فعالیت شهرداری در بورس بیان داشت: هفته گذشته اولین مرحله خرید مصالح از طریق بورس کالا انجام گرفت و ۷۰۰ میلیارد تومان برای نمونه معاونت عمران میلگرد خریداری کرد و به دلیل حذف دلال و واسطه‌ها ۲۵ درصد به نفع شهرداری است.

معاون شهردار تهران همچنین درباره  پیوست اقتصادی پروژه ها در شهر خاطر نشان کرد: پروژه ظرفیت سنجی اقتصادی را در حال حاضر در مورد ۸ شرکت تعریف کردیم، همچنین دستورالعمل مطالعه اقتصادی پروژه ها توسط شهردار تهران ابلاغ شده است تا هر پروژه حتما پیوست اقتصادی داشته باشد که این امر برای اولین بار اتفاق افتاده است.

فلاح در پاسخ به پرسشی درباره فروشگاه شهروند و واگذاری آن در بورس بیان داشت: یکی از برنامه های اقتصاد شهری این است که شهرداری خودش را از بنگاه داری خارج کند و آنجایی که لازم است سهام داری کند، مراحل اجرایی واگذاری شهروند در حال انجام است و نسبت به برنامه زمانبندی شده مراحل آن طی می شود.

وی افزود: براساس آخرین اطلاعات مالی، فروشگاه های شهروند سودده هستند، البته اولین هدف در دهه هفتاد از تاسیس این فروشگاه ها این بود که با فروشگاه های زنجیره ای فاصله تولید و مصرف کوتاه شود. در دهه هشتاد نیز تامین کالاهای ضروری مردم هدف بود  و در حال حاضر نیز رقابت خوبی بین فروشگاه ها شکل گرفته است.

فلاح در پاسخ به پرسش دیگری درباره نمایشگاه شهر آفتاب گفت:  طرح جامع برای نمایشگاه شهر آفتاب‌ و زمین پیرامون آن در حال تهیه است و طی دو هفته آینده نهایی می شود.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: در این طرح طرح هم مشکل نمایشگاه حل می شود و هم با پیوستگی نمایشگاه به مجموعه های اطراف مشکلات حمل و نقلی و معضلات جنوب تهران قابل حل خواهد بود.

وی در مورد دیون شهرداری به بانک ها تصریح کرد: تا کنون میزان دیون به بانک‌ها حدود ۶۰هزار میلیارد تومان است که درباره یک قلم آن، یکی از بانک‌ها مجاب شد ۳هزار میلیارد تومان آن را کاهش دهد. برای تسویه این بدهی ها برنامه داریم که بخش قابل توجهی از بدهی را تعادل بخشیم.

فلاح در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری درباره املاکی که به بورس می رود از شورا مجوز می گیرد؟ گفت: املاکی که بنا داریم بفروشیم و تهاتر کنیم را پیوست بودجه کرده ایم و مصوبه شورای شهر را برای آنها گرفته ایم. حدود دو ماه پیش نیز بحث بارگذاری زمین‌هایی در اطراف بیمارستان عرفان برای ساخت پارکینگ مطرح شد که با وجود اینکه این مسأله به گذشته مربوط می شد اما مصوبه شورا را برای آن گرفتیم. خریداران املاک صرفا پیمانکاران نبودند و در سایت بورس خریداران کاملا مشخص هستند.

معاون شهردار تهران  همچنین درباره  ساخت هتل هایی در اطراف شهر و پیوست اقتصادی آنها و قرارگاه مسکن نیز بیان کرد: شهرداری قرار نیست خانه سازی کند و بیشتر تسهیل گری می کند و زمین در اختیار قرار می دهد. بخشنامه پیوست اقتصادی چند روزی است که‌ ابلاغ شده و برای همه پروژه هایی که از این پس اجرا می شود، اعمال خواهد شد.

فلاح در مورد مطالبات شهرداری از دولت گفت: شهردار تهران مطالبات  شهرداری از دولت را در جلسات متعدد پیگیر است. برای خرید واگن ها از شرکت های مربوطه اقداماتی انجام شده که دولت آن را از محل طلب ما تهاتر کند.

وی یادآور شد: در شهرسازی نیز مدل درآمدی وجود دارد که براساس آن پروانه صادر می‌شود که اسم این کار شهرفروشی نیست. در بودجه ۱۴۰۱ منابع درآمدی در بخش های مختلف تعریف شده است و طبق آن اتفاق می افتد.

معاون شهردار تهران افزود: تبصره ۱۹ مربوط به پروژه های سرمایه گذاری است که برای آن برنامه های ویژه ای داریم. ضمن اینکه در همه حوزه ها همه پروژه‌هایی که قابلیت ورود سرمایه گذار دارد را مطالعه می کنیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=40560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.