• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
9

نظارت بر عملکرد بانکی و تطبیق عقود قرض الحسنه با احکام شرعی یک ضرورت است

  • کد خبر : 53368
  • 09 شهریور 1401 - 13:56

دکتر «سید سعید شمسی نژاد» گفت: نیاز است تا عملکرد بانک ها به ویژه بانک های خرد و قرض الحسنه بررسی شود تا عقود آن با شرع اسلام منطبق باشد و در نهایت ارزیابی کنیم که آیا حوزه نظارتی در این بانکداری خوب اثر گذار بوده است؟

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، دکتر «سید سعید شمسی نژاد» در سی و دومین همایش بانکداری اسلامی بیان داشت: خوشبختانه ساختارمند شدن بانکداری قرض الحسنه شروع شده و سرعت پیشرفت خوبی دارد بنحوی که روزی ۱۰ هزار نفر به جمع مشتریان آن اضافه می شود و بالای ۸۰ درصد رشد منابع دارد.
وی با اشاره به همکاری های بانک مرکزی برای توسعه و ترویج بانکداری قرض الحسنه در کشور اظهارداشت: بانک مرکزی از سال گذشته تا کنون همکاری خوبی را با بانک های قرض الحسنه کشور داشته و گام های شایسته ای را برای بهبود عملکرد آنها برداشته است.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران ضمن تاکید بر اهمیت نظارت و تطبیق شرعی در بانکداری اسلامی افزود: نیاز است تا عملکرد بانک ها به ویژه بانک های خرد و قرض الحسنه بررسی شود تا عقود آن با شرع اسلام منطبق باشد و در نهایت ارزیابی کنیم که آیا حوزه نظارتی در این بانکداری خوب اثر گذار بوده است؟
وی در خصوص شبهه برخی مراجع و علمای دینی به عقود بانکی به ویژه عقد قرض الحسنه نیز بیان داشت: باید شکل این عقود و عملکرد بانک ها توسط حوزه نظارتی بررسی شود و چنانچه بخشی از آن با خدشه ای مواجه است نسبت به بازبینی های لازم اقدام نمایند.
دکتر «سید سعید شمسی نژاد» خاطر نشان کرد: مثلا باید ببینیم که نظر مجتهدین و متخصصین امور دینی درباره اخذ کارمزد ۴ درصد چیست و در صورت لزوم از عملکرد کارمزد محور به سمت اخذ مزد خدمت حرکت کنیم.
وی اضافه کرد: در این حوزه باید با ترسیم راهکارهای درست از طریق مزد خدمت هزینه های بانکی تامین شود و گرفتن کارمزد را کم کم به سوی کارمزد صفر درصد سوق دهیم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: یکی از نظارت های شرعی در همین حوزه است در جایی که اسم قرض الحسنه مطرح می شود باید دقیق تر عمل شود تا عملکرد بانک های قرض الحسنه با شرع مبین اسلام منطبق باشد.
وی با اشاره به عدم امکان ایجاد شرط در پرداخت قرض الحسنه تصریح کرد: در این باره طرح هر شرطی عقد قرض الحسنه را با شبهه روبرو می کند و در نظارت شرعی باید کمک کنیم تا قرض الحسنه واقعی اتفاق بیافتد.
دکتر شمسی نژاد با ابراز خرسندی از اقدامات صورت گرفته در حوزه نظارت و تطبیق شرعی در بانکداری اسلامی گفت: خوشبختانه نظارت شرعی ایجاد شده، نگاه عمیق آن به وجود آمده و خواستگاه جمعی پیدا کرده است.
وی افزایش اختیار بانک ها در حوزه های تخصصی را خواستار شد و افزود: در سال گذشته اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است و برخی خدمات، مانند ورود به بازار بین بانکی باتوجه به بررسی های صورت گرفته به بانک های قرض الحسنه افزوده شد.
شمسی نژاد ادامه داد: ارزیابی های بانک مرکزی باید باتوجه به ساختار بانک ها و به صورت علمی و تخصصی دیده شود، زیرا کلی نگری سبب می شود تا واقعیت های موجود را به درستی نبینیم.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران بیان داشت: امروزه بانک های اجتماعی و تخصصی نیازمند نظارت صحیح هستند و در این بار ضروری است تا علاوه بر صورت کار، ماهیت و درون مایه عملکرد بانک ها نیز بررسی شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=53368

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.