• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

نداشتن متولی، دلیل عقب ماندگی صنعت آلومینیوم

  • کد خبر : 69793
  • 29 اردیبهشت 1402 - 11:59
نداشتن متولی، دلیل عقب ماندگی صنعت آلومینیوم

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم گفت: این صنعت متولی مشخصی ندارد و بی توجهی به این صنعت موجب عقب ماندگی در تولید این فلز راهبردی شده است.

آریا صادق نیت حقیقی در گفتگو با صدا و سیما افزود: تولید آلومینیوم در ایران، از دهه ۵۰, با شرکت ایرالکو آغاز و این شرکت به عنوان نخستین تولیدکننده این فلز در خاورمیانه شناخته شد، اما به دلیل بی توجهی به این صنعت، ایران در حال حاضر جایگاه نخست خود را در میان کشور‌های تولیدکننده این فلز در حوزه خلیج فارس از دست داده است.

وی با بیان اینکه اگرچه در سال ۱۴۰۱ تولید آلومینیوم در مقایسه با سال قبل از آن ۱۵ درصد رشد داشته است، اما این میزان تولید کمتر از برخی از کشور‌های حوزه خلیج فارس است، گفت: سال ۱۴۰۱ میزان تولید ۴ شرکت ایرالکو، سالکو، جاجرم و المهدی حدود ۶۳۰ هزار تن بوده که به اندازه نیمی ظرفیت یکی از تولیدکنندگان حوزه خلیج فارس هم نیست. 

حقیقی با بیان اینکه سالانه در کانادا ۳ میلیون تن، امارات ۲.۷ میلیون تن، بحرین ۱.۶ میلیون تن، استرالیا ۱.۵ میلیون تن و آمریکا ۸۶۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌شود افزود: البته تحریم‌های داخلی در عقب ماندن این صنعت راهبردی در کشور بیشتر از تحریم‌های خارجی دخیل بوده است.

وی افزود: وقتی در وزارت صمت، صحبت از صنایع فلزی می‌شود، روی فولاد تمرکز می‌شود وقتی از صنایع غیر آهنی صحبت می‌شود توجه شان به سمت مس می‌رود، اما به فلز آلومینیوم به دلیل اینکه عدد تولید آن ناچیز است توجهی نمی‌شود.

حقیقی ادامه داد: آلومینیوم، یک فلز راهبردی است و باید به آن به اندازه اهمیتش توجه شود نه به اندازه گردش مالی آن، و اینکه در نبود و عرضه کم آن چه اتفاقی خواهد افتاد، باید نگاه ویژه داشت.

وی گفت‌: در همه جای دنیا انبار‌های راهبردی وجود دارد و دولت‌ها زمانیکه قیمت کالا کاهش می‌یابد برای حمایت از تولید کننده آن را خریداری و ذخیره و در زمان گرانی برای حمایت از مصرف کننده به بازار تزریق می‌کنند؛ زمانیکه نرخ نفت، دلار، افزایش پیدا می‌کند قیمت فلزات هم بالا می‌رود و دولت برای اینکه تجارت و صنعت کشور را متعادل کند کالا‌های ذخیره شده را به بازار تزریق می‌کند و با کنترل قیمت ها، از صنعت کشور حمایت می‌کند.

دبیرکل سندیکای تولیدکنندگان صنایع آلومینیوم ادامه داد: متاسفانه در کشور ما فقط برای محصولاتی مثل مرغ، تخم مرغ، روغن و… انبار استراتژی وجود دارد و دولت آن را در زمان ارزانی می‌خرد و در زمان کمبود به بازار تزریق می‌کند با این کار بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد می‌کند و در این روش نه تنها دولت به وظیفه رگلاتوری (قانونگذاری) خود عمل کرده بلکه از تولید کننده و مصرف کننده هم حمایت کرده است.

حقیقی اضافه کرد: انبار‌های استراتژیک باید در حد وسیع و کلان یعنی هم برای صنایع مادر و هم صنایع پایین دستی وجود داشته باشد ضمن اینکه هزینه‌ای هم برای دولت ندارد، اما چون این صنعت متولی ندارد در این صنعت عقب مانده ایم.

وی گفت: آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار در مورد آلومینیوم به دوره وزارت آقای رحمانی، وزیر دولت دوازدهم بازمی گردد، و از آ‌ن تاریخ به بعد، تا کنون هیچ جلسه‌ای در این رابطه تشکیل نشده، اما تصمیمات غیر تخصصی زیادی در این خصوص گرفته شده است. 

حقیقی با اشاره به اینکه، چون این صنعت متولی ندارد اولین تولید کننده آلومینیوم در خاورمیانه آخرین تولید کننده شناخته شده است افزود: در افق ۱۴۰۴ تعیین کرده بودیم که باید سالانه یک و نیم میلیون تن آلومینیوم تولید کنیم با توجه به اینکه کمتر از دو سال از زمان تعین شده باقی مانده است، اما هنوز تولید به نصف این عدد هم نرسیده و در صورت فراهم شدن شرایط تولید نیز، بعید است به یک میلیون تن تولید در سال برسیم.

وی گفت: متوسط نرخ آلومینیوم در دنیا، سال گذشته, ۲ هزار و ۵۱۵ دلار بود در صورتیکه در ایران, ۲ هزار و ۹۵۲ دلارمحاسبه می‌شد، یعنی حدود ۴۴۳ دلار به صنعتگران داخلی مواد گرانتر فروخته شد بنابراین ما با خام فروشی و ارزان فروشی به صنعتگران داخلی لطمه زدیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=69793

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.