• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

نتایج حسابرسی‎‌های شرکت‌ها باید در ارزیابی مدیران لحاظ شود

  • کد خبر : 25542
  • 04 مهر 1400 - 16:20
نتایج حسابرسی‎‌های شرکت‌ها باید در ارزیابی مدیران لحاظ شود

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه تخصیص منابع باید مبتنی بر اجرای طرح‌های اولویت‌دار و نه به‌صورت شرکتی باشد، گفت: وظیفه اصلی ما در این شرکت تولید ثروت حداکثری برای کشور است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، محسن خجسته‌مهر در نخستین نشست هم‌اندیشی با حضور اعضای هیئت‌مدیره، مدیران ارشد و ستادی و مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران، با بیان اینکه ارتقای سطح شرکت ملی نفت ایران، در گام اول نیازمند ایجاد رویکردی مشخص و نگاهی کلان در سطوح مختلف این شرکت و منوط به پذیرفتن واقعیت‌ها است، تصریح کرد: واقعیت نخست آن است که بپذیریم این شرکت، پیشران چرخه حرکتی عظیم اقتصاد کشور است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه منظور از ظرفیت‌های صنعت نفت، لزوماً ظرفیت تولید نفت و گاز نیست، بلکه توان سرمایه انسانی و توان مدیریتی نیز از دیگر مصادیق آن به شمار می‌رود، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم مأموریت شرکت ملی نفت ایران حاکمیتی است، باید توجه داشته باشیم که این ظرفیت تا چه حد منحصربه‌فرد است. حال اینکه تاکنون به چه میزان از این ظرفیت‌ها استفاده شده، بحث دیگری است. اما اصل بر این است که چنین ظرفیت قابل‌توجهی وجود دارد.

خجسته‌مهر به مأموریت‌های سنگین شرکت ملی نفت ایران که مبتنی بر اسناد بالادستی و قانون اساسنامه این شرکت تعریف شده است اشاره کرد و گفت: این نیز واقعیت دیگری و لازم است مبتنی بر این مأموریت‌ها، سیاست‌های درست در هیئت‌مدیره شرکت‌ها تدوین شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرینی هیئت‌مدیره‌ در سیاست‌گذاری‌ شرکت‌ها، افزود: مدیرعامل باید مجری سیاست‌های هیئت‌مدیره باشد و از این حیث، بی‌جهت نیست اگر بگوییم هیئت‌مدیره باید توان و قدرت بالایی در تحلیل واقعیات، مقتضیات و شرایط داشته باشد.

خجسته‌مهر به تحلیل درست و آنالیز جامع از شرایط پیرامونی به‌عنوان دیگر واقعیتی که باید مورد توجه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: شرایط بین‌المللی مانند شرایط داخلی، قابل کنترل نیست و بعضاً ناخواسته است، بنابراین لازم است تحلیل درستی نسبت به محیط پیرامونی خود داشته باشیم. این الزام، اهمیت برخورداری شرکت‌ها از هوش تجاری مطلوب را آشکار می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر فعالیت‌ها را در سه دسته کارهای انجام‌شده، کارهای نیمه‌تمام و کارهای انجام‌نشده تقسیم کنیم، باید با درک واقعیت‌های موجود و هم‌افزایی نیروها، برای تکمیل کارهای رهاشده و اجرای اقدام‌های آغازنشده مهیا شویم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه حاکمیتی بودن شرکت ملی نفت ایران ایجاب می‌کند دولت و وزارت نفت به نمایندگی از حاکمیت اسلامی، امانت‌دار صدیقی برای مردم باشند، به حجم ذخایر نفت و گاز کشور اشاره‌ کرد و گفت: ذخایر نفت خام، گاز، مایعات و میعانات گازی ایران معادل هزار میلیارد بشکه نفت خام است که با احتساب ضریب بازیافت موجود، بالغ بر ۳۴۰ میلیارد بشکه آن قابل برداشت است.

خجسته‌مهر بیان کرد: وظیفه اصلی ما در شرکت ملی نفت ایران این است که این ذخایر را به شیوه‌ای تولیدی کنیم که حداکثر تولید ثروت را برای کشور به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با یادآوری اینکه طبیعی است ایفای مأموریت‌های سنگین در مدت زمان کوتاه ممکن نیست ، متذکر شد: در این مقطع زمانی، مهم نوع جهت‌گیری‌هاست که اگر درست باشد، فعالیت‌های ما را در مسیری سوق می‌دهد که نتیجه‌بخش خواهد بود.

خجسته‌مهر ادامه داد: اعداد و ارقامی که بیانگر ظرفیت‌های صنعت نفت ایران است نشان می‌دهند نه‌تنها برای امروز، بلکه باید حداقل برای صدسال آینده برنامه مدونی داشته باشیم و این برنامه‌ریزی که از مصادیق «صیانت» است، مختص ذخایر نیست و می‌تواند در ابعاد مختلف از جمله سرمایه انسانی و… نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نگاه ما به نفت باید نگاهی بر پایه اقتصاد کلان، کارآمدی، بهره‌وری و مدیریت علمی باشد و در هیئت‌مدیره‌ها نیز این مباحث باید به گفت‌وگو گذاشته شود، بیان کرد: این نوع نگاه، به شکل‌گیری رفتارهای درست، تصمیم‌های مدبرانه، تخصیص بهینه منابع، اولویت‌گذاری درست امور و بهبود فرآیندها منتج می‌شود.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه تخصیص منابع باید مبتنی بر اجرای طرح‌های اولویت‌دار و نه به‌صورت شرکتی باشد، بر اهمیت شاخص «زمان» نیز در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها تأکید کرد و گفت: گاهی آن‌قدر اجرای یک طرح یا پروژه به تأخیر می‌افتد که طرح، موضوعیت و توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد.

وی سود حداکثری و نتایج حسابرسی‎‌های میان‌‎دوره‌ای شرکت‌ها را از جمله شاخص‌هایی دانست که باید در ارزیابی عملکرد مدیران مدنظر واقع شود.

به گفته خجسته‌مهر، باید تعهدات، مأموریت‌ها و رویه‌ها به‌طور دقیق مشخص شود و سپس متناسب با این تعهدها و مأموریت‌ها، افراد شایسته و کاردان به‌کارگیری شوند.

معاون وزیر نفت در ادامه، بر ضرورت توجه و تکریم سرمایه انسانی تأکید کرد و گفت: در شرکتی با وسعت و مأموریت‌های شرکت ملی نفت ایران، کار هیچ فردی کم‌اهمیت نیست و هر فردی در جای خود می‌تواند اثربخش و کارآمد باشد و این هنر مدیران است که بتوانند به نحو مؤثر از افراد استفاده کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=25542

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.