• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

مصاحبه با منصور یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن

  • کد خبر : 16541
  • 18 خرداد 1400 - 16:16
مصاحبه با منصور یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری بانک صنعت و معدن

بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی شدن خدمات و کارکردهای بانک هاست و طیفی از تحول در زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات تا مدلهای کسب و کار و فرایندهای داخلی و ارتباطات با ذینفعان خارجی را شامل می شود.

در این تحول، عملیات و خدمات بنا به درخواست و روش ترجیحی مشتریان و با حداکثر بهینه‌سازی به انجام می رسد و مزایایی چون دسترس پذیری بالا، سودمندی و صرفه جویی در وقت و هزینه را برای مشتریان از یک طرف و کاهش هزینه‌های عملیاتی و خطاهای کاربری را از طرفی دیگر برای بانک ها به ارمغان می آورد.
می توان گفت گذر از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال نه یک انتخاب بلکه یک الزام است که بانک ها و مؤسسات را قادر می سازد در محیط رقابتی دنیای کنونی به جایگاه قابل قبولی در نظر مشتریان دست پیدا کنند؛ در این راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن با منصور یوسفی نیا معاون برنامه ریزی و فناوری بانک در خصوص اهداف برنامه استقرار بانکداری دیجیتال در این بانک و مراحل انجام آن به گفتگو نشسته که مشروح آن در ادامه می آید:

۱- لطفاً در خصوص برنامه بانکداری دیجیتال بانک صنعت و معدن توضیح دهید و بفرمایید که دارای چه ویژگیهایی است ؟
بانک صنعت و معدن از جمله بانک هایی است که متناسب با منابع در اختیار خود موفق شده است همسو با تحولات نوین بانکداری و در راستای پاسخگویی به نیازهای مشتریان و تولید محصولات و خدمات مبتنی بر سفارش مشتری، برنامه های تحول دیجیتال را به عنوان یکی از اولویتهای راهبردی مد نظر قرار دهد که اکنون در نیمه این راه است و امیدواریم طبق برنامه زمانبندی این پروژه مهم تکمیل و به طور کامل اجرایی گردد.
برای اولین بار در کشور در سال ۹۸ بانک صنعت و معدن اقدام به اتصال سامانه ERP یکی از مشتریان (تولید شده توسط شرکت همکاران سیستم) به سامانه بانکداری متمرکز خود نمود (اتصال سامانه راهکاران به سامانه بنکو) و در نظر دارد در ادامه نیز ERP تولید سایر شرکتها نظیر ایریسا و حتی سامانه های تولید شده خارجی نظیر SAP را با رعایت ملاحظات امنیتی لازم به سامانه بانکداری متمرکز خود متصل نماید. با محقق شدن این موضوع شرکت‌های مختلف می توانند به هسته سیستم بانک متصل گردند و از خدمات این پلتفرم استفاده نمایند و این موضوع منحصر به شرکت های خاص نخواهد بود.

۲- در مورد تهیه و تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال و تعامل با مراجع ذیربط چه اقداماتی را به انجام رساندید؟
در خصوص بانکداری دیجیتال تاکنون همراهی کامل با کارگروه بانکداری دیجیتال وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته به صورتی که ویرایش اول سند نقشه راه بانکداری دیجیتال پس از تصویب هیئت مدیره بانک در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۵ به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و سپس در تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ خود ارزیابی لازم صورت گرفته و نتایج به وزارت مذکور منعکس شده است. همچنین با راهنمایی کارگروه وزارت امور اقتصادی و دارایی ویرایش دوم سند نقشه راه بانکداری دیجیتال تهیه و پس از تصویب هیئت مدیره بانک در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به وزارتخانه مذکور تقدیم شد. در حال حاضر گامهای نهایی اصلاح و تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال که قابلیت تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی را داشته باشد، در شرف انجام می باشد و امید است تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نتایج مطلوبی حاصل شود.

۳- محصولات و خدمات نوینی که بانک صنعت و معدن در بستر بانکداری دیجیتال برای مشتریان خود عرضه کرده است چیست و چه مزایایی برای آنان به همراه دارد؟
از ۵ محصول جدید بانک با توجه به رویکرد یادگیری در حین اجرا (learning by doing)، در مهرماه سال ۱۳۹۹ شامل سامانه های سدف (نسل جدید سامانه بانکداری اینترنتی)، ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانکی)، هدف (سامانه جدید همراه بانک)، پات (سامانه اینترنتی پذیرش تسهیلات) و سرویس شناسایی آدرس مشتریان رونمایی شد که هر یک در زمینه خدماتی که پیش تر به صورت سنتی ارائه می شد امکان صرفه جویی در زمان و هزینه را برای مشتریان فراهم می کند؛ ضمن آنکه تا حد بسیاری شفافیت و کاهش بوروکراسی را نیز به همراه خواهد داشت.

۴- در حوزه بانکداری باز چه سامانه ها و خدماتی ارائه شده است؟
در مهرماه سال گذشته با رونمایی از سامانه هدف و سدف، اولین قدم در حوزه اجرای بانکداری باز برداشته شده است و امکان اعطای دسترسی به شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و فین تک ها برای طراحی محصولات جدید و نوآورانه و ارائه خدمات شخصی سازی شده به مشتریان به وجود آمده است.

۵- آیا امکان ارائه سرویس هایی همچون افتتاح حساب به صورت غیر حضوری و آنلاین نیز فراهم شده است؟
بله. خوشبختانه در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ افتتاح حساب آنلاین و تعریف مشتری به صورت غیر حضوری اجرایی گردید.

۶- لطفاً اقدامات و فعالیت های دیگری که در حوزه بانکداری دیجیتال انجام شده و قابل ذکر می باشند را عنوان بفرمایید؟
در سال ۱۳۹۹ با توجه به اهمیت امنیت در بانکداری دیجیتال و فقدان زیرساختهای لازم، مرکز عملیات امنیت (SOC) در بانک برای اولین بار طراحی و راه اندازی گردید.
در سال ۱۳۹۹ پروژه طراحی و پیاده سازی دریاچه داده (Data lake) به عنوان پایه استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بانک آغاز شده است.
افزون بر آن به جهت تغییر نگرش بانک به نگاه از بیرون به درون (بحث مشتری محوری)، نسبت به ایجاد ۵ منطقه اصلی در بین شعب منتخب در مناطق مختلف کشور برای ارتباط مستقیم با مشتریان و احصا و برآورد نیازهای آنها، اقدام شده است.

۷- آیا در زمینه آموزش نیروی انسانی و به کار گیری کارشناسان متخصص در حوزه بانکداری دیجیتال اقدامی داشته اید؟
در سال ۱۳۹۹ استراتژی های معاونت سرمایه انسانی در راستای بانکداری دیجیتال تهیه شده است. در این راستا تمامی فرایندهای مورد نظر شناسایی گردیده و برنامه ریزی لازم جهت اجرای پروژه تحولی استقرار فرهنگ دیجیتال صورت گرفته است و دوره هایی نیز در سطح اعضای هیأت مدیره و مدیران ارشد و اجرایی بانک برگزار گردید.

۸- در پایان بفرمایید که آیا از پیشرفت این پروژه رضایت دارید؟ چه برنامه های دیگری برای تحقق کامل بانکداری دیجیتال تدوین شده و در دست انجام است؟
مطابق آنچه گفته شد، در اقدامات انجام شده تا کنون، سعی بر تدوین صحیح برنامه ها و نقشه راه به عنوان عامل همسویی تحول دیجیتال با راهبردها و برنامه های اصلی کسب و کار بانک و سپس گام برداشتن طبق برنامه مدون بوده است. همچنین شروع کار با اجرای پروژه های زیرساختی و زیربنایی فنی و کسب و کاری و فرهنگی بوده است. امیدواریم با تداوم اقدامات و طی شدن گامها مطابق برنامه های تدوین شده، به سطحی مطلوب و دست یافتنی از بلوغ دیجیتال، برسیم. در این راه ضمن توکل به خداوند متعال، به مساعی و همکاری تمامی مدیران و کارکنان بانک در تمامی بخشها و حمایت و رهنمودهای سازمانهای بالادستی و نظارتی نیاز داریم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=16541

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.