• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت

  • کد خبر : 27187
  • 25 مهر 1400 - 14:37
مصاحبه با مدیر استانی بانک صنعت و معدن سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه های آتی این مدیریت

استان سیستان و بلوچستان دارای صنایعی مانند صنایع غذایی، نساجی، پوشاک و صنایع شیمیایی، فلزکاری، ریخته گری، ساخت لوازم خانگی و تانکر سازی، صنایع شیلات و ماهی گیری نظیر پرورش میگو و ماهی و … می باشد و معادن این استان عبارتند از: معدن مس در شمال باختری زاهدان با ذخیره ای بیش از ۱۵ میلیون تن، ‌معدن کرومیت در نواحی خاش و معدن منگنز در منطقه کوتیج.

از دیگر معادن مهم استان، معادن سنگ مرمر، سنگ آهک، تراورتن و شن و ماسه سیلیسی را می توان نام برد. همچنین استخراج نمک از آب دریا همواره در روستاهای ساحلی رایج می باشد.
علاوه بر این ظرفیت مناسبی برای گسترش صنایع و معادن این استان وجود دارد تا وضعیت مناطقی که کمتر توسعه یافته هستند را با سرمایه گذاری مناسب و دارای مزیت اقتصادی بهبود بخشید و در این میان نقش بانک ها به خصوص بانک های توسعه ای در جذب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری بسیار مؤثر و ارزشمند است در این راستا روابط عمومی بانک صنعت و معدن با حسین شهرکی مدیر استانی سیستان و بلوچستان و رییس شعبه زاهدان این بانک در خصوص اقدامات، برنامه ها و استراتژیهای این مدیریت و طرح هایی که با مشارکت و تأمین مالی بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسیده یا در دست احداث و بهره برداری می باشد، به گفتگو نشسته است که مشروح آن در ادامه می آید:
۱- در راستای تحقق شعار سال”تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” چه برنامه هایی دارید؟
این شعبه همواره سعی نموده به منظور تحقق شعار سال “تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها” نسبت به تسهیل امور واحدهای تولیدی از طریق افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز آنها اقدام نماید .
در همین راستا این شعبه طی سالهای اخیر نسبت به انعقاد قراردادهای استانی کمکهای فنی و اعتباری به واحدهای تولیدی مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی استان سیستان و بلوچستان و قرارداد صیانت از تولید اقدام نموده است. همچنین با استفاده از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سالهای ۹۷ و ۹۸ ، تسهیلات تام و قرارداد کمکهای فنی و اعتباری به مجتمع های تولیدی صادرات گرا در سواحل جاسک-گواتر نیز در قالب عقود مختلف نسبت به تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اقدام می نماید .

۲- مهمترین سیاست ها و استراتژیهای شعبه در سال ۱۴۰۰ چیست؟
مهمترین برنامه شعبه زاهدان در سال ۱۴۰۰ تمرکز هر چه بیشتر بر تأمین مالی جهت تکمیل طرحهای نیمه تمام صنعتی استان و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی استان به منظور افزایش توان تولید، بالابردن سطح بهره وری، حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید و نهایتاً توسعه استان می باشد .

۳- مهمترین اقدامات انجام شده در سال ۹۹ چه بوده است و چه میزان درتحقق برنامه های سال گذشته موفق بوده اید، دلایل موفقیتتان چه بوده است ؟
این بانک با تامین مالی و راه اندازی طرح های سرمایه ثابت در استان ایجاد اشتغال نموده است از جمله این طرح ها می توان به طرح تولید انواع کنسانتره کرومیت شرکت پارس آلیاژ مکران منطقه آزاد چابهار اشاره نمود. همچنین با امهال بدهی مشتریان پیشین و تزریق سرمایه در گردش به آنها طرح های فاقد فعالیت مجدداً فعال شده و به اشتغال پایدار استان کمک نموده است از جمله این طرح ها می توان به مجتمع تولیدی سحر صنعت شرق اشاره نمود.

۴-با توجه به مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا چه اقدامات و راهکارهایی برای حمایت از تولیدکنندگان استان خود دارید؟
با توجه به شیوع ویروس کرونا که اکثر کسب و کارها را دچار مشکلات عدیده ای کرده، این شعبه تمام تلاش خود را جهت حمایت و مساعدت به مشتریان درجهت تسریع در بررسی و پرداخت تسهیلات درخواستی و ارائه خدمات الکترونیکی نموده است؛ همچنین در جهت کاهش تاثیر تحریم های ظالمانه، تمرکز بیشتری بر حواله های ارزی گردیده تا بتوانیم به نحو مقتضی، نسبت به تامین مواد اولیه شرکتها از کشورهای همجوار اقدام نماییم .

۵-پس از تدوین سیاستهای اعتباری و راهبردی بانک در سال۱۴۰۰، برای اجرای مؤثر سیاست ها و به منظور ایجاد هم افزایی و چابک سازی سازمان، چه اقداماتی را مؤثر می دانید؟
به منظور ایجاد هم افزایی و تحقق سیاستهای راهبردی بانک میباست متناسب با شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم برکشور و شرایط کسب وکار در جامعه، اقدامات لازم به منظور پشتیبانی از تولید و صنعت کشور از جمله افزایش میزان اعتبارات تخصیصی به استانها، تسریع در فرایند اعطای تسهیلات و ارائه خدمات ارزی به واحدهای مشمول، شفاف سازی قوانین و به حداقل رساندن موانع موجود به منظور دستیابی به اهداف کلی بانک صورت پذیرد.

۶- برای اجرای حاکمیت شرکتی و بانکداری دیجیتال چه اقداماتی در شعبه تحت مدیریت شما صورت گرفته است؟
لیستی از مشتریان بزرگ این شعبه که مشمول این طرح می باشند تهیه و به اداره بازاریابی و بانکداری شرکتی ارسال گردیده تا خدمات وی‍ژه مورد نیاز این مشتریان در دستور کار قرار گیرد. ضمناً در این خصوص جلسات حضوری در محل شعبه و محل کارخانه برگزارگردیده است.

۷-از چه روشهایی برای جذب منابع بیشتر در استان استفاده می کنید؟
با عنایت به استقرار بانک صنعت و معدن شعبه زاهدان در مرکز استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استانهای کم برخوردار ، به دلایل ذیل جذب منابع با مشکلات و موانعی روبروست :
نبود صنایع بزرگ و بالادستی
برتری نداشتن نرخ سود حسابهای سپرده در مقایسه با سایر بانکها
روند سخت و طولانی شرایط افتتاح حساب در مقایسه با سایر بانکها
عدم اطلاع رسانی و تبلیغات مناسب از خدمات بانک صنعت و معدن
عدم وجود شرایط تشویقی خاص جهت جذب منابع
گستردگی استان و کمبود شعبه
عدم تمایل متقاضیان تسهیلاتی بزرگ و عدم وجود اهرم اجرایی جهت مجاب نمودن این متقاضیان به افتتاح حساب و انتقال گردش نقدینگی به شعبه
با این حال این شعبه از طریق تسهیل در فرآیندهای خدمات بانکی، ارائه تسهیلات با نرخ سود کمتر از نرخ سود جاری از طریق انعقاد قراردادهایی با سازمان های ذیربط از جمله استانداری، شرکت شهرک ها و سازمان صنعت، معدن و تجارت و کمک گرفتن از دستگاههای اجرایی هم گروه برای جذب منابع بیشتر تلاش می نماید.

۸- در این مدت چند طرح صنعتی با تسهیلات بانک در استان به بهره برداری رسیده و به چه میزان اشتغال ایجاد کرده است؟
طرح توسعه شرکت ساحل صید کنارک ، تولید کننده انواع کنسرو و فیله ماهی و میگو با پرداخت تسهیلاتی به مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال در جنوب استان و در شهرک صنعتی کنارک به پایان رسیده و میزان اشتغال واحد تولیدی به بیش از ۴۰۰ نفر افزایش یافته است .
طرح تولید انواع کنسانتره کرومیت شرکت پارس آلیاژ مکران منطقه آزاد چابهار دیگر طرحی است که در جنوب استان و در پیکره صنعتی منطقه آزاد چابهار با تسهیلات ریالی این بانک به مبلغ ۶۱۰ میلیارد ریال احداث گردیده که با بهره برداری کامل از این طرح، زمینه اشتغال برای ۳۱ نفر ایجاد شده است .

۹- چه تعداد واحد صنعتی با تسهیلات بانک در استان در حال اجرا است، چه مقدار پیشرفت داشته است و با بهره برداری از آنها چه مقدار شغل ایجاد شده است؟
هم اکنون پروژه هایی با مشارکت بانک صنعت و معدن در استان در حال احداث می باشند . از جمله :
طرح تولید فولاد مکران منطقه آزاد چابهار که با تسهیلات ۸۱٫ میلیون یورویی این بانک در شهرستان چابهار در حال اجراست و پیش بینی می گردد زمینه اشتغال برای ۲۸۰ نفر را فراهم آورد .
طرح تولید انواع کاشی و سرامیک شرکت کاشی وشنگار بلوچستان که با تسهیلات ۱۴٫۰۴۴٫۷۸۵ یورویی و ۲۰۰ میلیارد ریالی این بانک در شهرک صنعتی زاهدان در حال احداث است و پیش بینی می گردد زمینه اشتغال برای حداقل ۷۰ نفر را فراهم آورد .
همچنین نیروگاه مقیاس کوچک شرکت رشد آسایش آرتین که با تسهیلاتی بالغ بر ۱۳٫۰۲۶٫۰۰۰یورو در شهرک صنعتی ایرانشهر در حال احداث است، زمینه اشتغال برای حداقل ۱۷ نفر را ایجاد خواهد کرد.

۱۰- وضعیت استان از نظر توسعه صنعتی چگونه است و شما چه پتانسیل هایی را برای توسعه صنعتی و اقتصادی استان می شناسید؟
در استان سیستان و بلوچستان بالغ بر ۱۲۰۰ طرح صنعتی دارای پروانه بهره برداری وجود دارد که از این حیث به صورت تقریبی در جایگاه ۲۵ کشوری قرار دارد؛ مهمترین واحدهای صنعتی استان عبارتند از : کارخانجات تولید سیمان سیستان و خاش، کارخانه های تولید کیسه های پلی پروپیلن، فولاد، نیروگاه خورشیدی، گروه کارخانجات مینو، تور بافی، کارخانجات عمل آوری انواع ماهی و میگو، کارخانه کنسرو سازی، کارخانجات تولید انواع سازه های فلزی و دکلهای انتقال نیرو، کارخانه صنایع شیمیایی و سموم کشاورزی و …
استان سیستان و بلوچستان از لحاظ صنعتی در گروه استانهای توسعه نیافته قرار می گیرد. دورافتادگی و در حاشیه قرارگرفتن استان از مراکز اصلی جمعیتی و محورهای موجود توسعه کشور، تراکم اندک جمعیت پراکندگی نقاط زیست، شرایط اقلیمی نامناسب، فقر منابع آبی به ویژه در کانونهای جمعیتی و کمبود نیروی انسانی ماهر و کمبود زیر بناها از جمله مهمترین محدودیت هایی هستند که در راه توسعه صنعتی استان پدیدار شده اند، لیکن این استان از امکانات و قابلیت های ویژه ای نیز برخوردار است که می تواند در درازمدت و در راستای جهت گیری های برنامه ریزی شده پایه های توسعه صنعتی را استحکام بخشد. موقعیت جغرافیایی ویژه استان به لحاظ همجواری با کشورهای پاکستان، افغانستان و دسترسی به آبهای آزاد در خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشورهای شرق آسیا ، شبه قاره هند و کشورهای عربی و بازارهای آفریقائی امکان ویژه ای برای توسعه صنعتی فراهم می سازد. با افزایش سرمایه گذاریها در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار امید می رود در آینده گامی بلند به سوی توسعه صنعتی استان برداشته شود .
منابع دریایی و شیلات از دیگر امکانات توسعه صنعتی استان است که می تواند زمینه ساز ایجاد صنایع شیمیایی و صنایع دریایی به شمار آید. در زمینه گسترش صنایع تبدیلی وابسته به محصولات کشاورزی امکانات توسعه وجود دارد .
منابع معدنی از جمله قابلیت های توسعه صنعت در استان است و بسیاری از معادن استان می توانند عملکردی فرامنطقه ای داشته باشند. معادن غیرفلزی در استان منبع خوبی جهت تولید مصالح ساختمانی است که این رشته صنعتی علاوه بر اشتغالزایی در افزایش درآمد منطقه تاثیر بسزائی دارد.
در حوزه معدن، این استان به علت قرارگرفتن در کمربند فلز زائی معدنی که از اروپا شروع و پس از گذشت از میناب و ارتفاعات جازموریان به سمت خاش و زاهدان ادامه می یابد، از منابع غنی معدنی در زمینه کانی های فلزی و غیرفلزی برخوردار می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهــد که قابلیتهای مــعدنی از جمله توانمندیهای مهم توسعه استان به شمار می آیند و بسیاری از کانسارهای فلزی و غیرفلزی شــناخــته شده می توانند مبنای ایجاد صنایع بزرگ معدنی قرارگیرند. از جمله پتانسیلهـای معدنی مهـم استـان می تـوان به ذخائر قـابل توجهی از گـرانیت، مس، کـرومیت، تیتـانیوم، آهـن، طلا، آنتیموان، مرمر و سنگ آهن اشاره نمود. درمجموع ذخایر شناسایی شده استان در رتبه ۹ کشور و مجموع مجوزهای بهره برداری استان نیز ۲۰۰ فقره می باشد که در کشور رتبه ۱۸ را دارا می باشد .
با توجه به موقعیت جغرافیایی استان برخی از فرصتهای سرمایه گذاری و قابلیت های صنعتی به شرح ذیل عنوان می گردد :
وجود نخلستانهای متعدد خرما
وجود باغهای پرورش موز و انبه
مجاورت با آبهای آزاد و رونق نسبی صنایع مرتبط با کشتی ، شناور و لنج سازی در جنوب استان
کارخانجات متعدد کنسرو ماهی و فرآورده های دریایی در جنوب استان
قابلیت احداث معادن متعدد با توجه به منابع معدنی فراوان ، متنوع و در دسترس در استان
قابلیت ایجاد مزارع توربین بادی در سطح استان با توجه به اینکه استان در کریدور بادی منطقه قرار دارد.
قابلیت ایجاد نیروگاههای خورشیدی در سطح استان با توجه به زاویه مناسب تابش نور خورشید و میزان تابش نور در ساعات شبانه روز در سطح استان

۱۱-برای وصول مطالبات چه برنامه و راهکاری دارید؟
رویه شعبه زاهدان در حوزه وصول مطالبات بالاخص مطالبات غیرجاری ، رویه ای در راستای عارضه یابی مشکلات و حل ریشه ای آنهاست . یعنی رسیدن به یک ریسک واقعی نه یک ریسک غیر واقعی آمارگرا . در این راستا برخی از تکنیکهای شعبه به شرح ذیل می باشد :
تلاش به منظور ایجاد ارتباط واحدهای تولیدی با تجار عمده منطقه به منظور فروش محصول و یا صادرات آن با هدف خروج واحد تولیدی از رکود و تزریق نقدینگی به واحد تولیدی .
مکاتبه و مذاکره با سازمانهای و ارگانهای دولتی به منظور وصول طلب واحدهای تولیدی
مکاتبه و مذاکره مکرر و مستمر با صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بمنظور ایفای تعهدات خود در قبال مشتریان بانک .
برخورد قاطع به منظور وصول طلب بانک از طریق مراجع قضایی و اجرای ثبت در خصوص طرحهایی که برغم اعطای مهلت های مکرر موفق به تسویه بدهی خود نشده اند.

۱۲-چه برنامه هایی برای ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان دارید؟برای افزایش کارمزدها چه راهکارهایی دارید؟
برخی از راهکارهایی که می تواند موجب ارائه خدمات هر چه بهتر به مشتریان گردد عبارتند از :
شفاف سازی دستورالعمل ها
افزایش حدود اختیارات شعب
به کار گیری شیوه های نوین تامین مالی و پررونق نمودن اقلام قابل ارائه در سبد خدمات بانک
ارائه تسهیلات به متقاضیان در راستای تکمیل زنجیره فعالیت واحد تولیدی

۱۳- با توجه به افزایش سطح اختیارات شعب، تعامل شما با ستاد بانک چگونه است و چه انتظاری از ستاد دارید؟
علیرغم اینکه شعبه زاهدان دورترین شعبه در کشور نسبت به ستاد مرکزی بانک می باشد، اما خوشبختانه همواره تعامل خوب و سازنده ای با همکاران محترم ستادی دارد، به گونه ای که در خصوص پرونده هایی که در استان در حال اجرا هستند و حتی نظارت بر مصرف تسهیلات ایشان نیز در اختیار شعبه قرار ندارد، دوشادوش همکاران ستادی در اغلب بازدیدهای نظارتی حضور داشته و از چند و چون نحوه اجرای طرحها آگاهی دارد . لذا تنها انتظار شعب از همکاران ستادی، تسریع در پیگیری امور، صرفاً در راستای تکریم مشتریان می باشد. چراکه در برخی مواقع تقاضای مشتریان بانک خارج از حدود اختیارات شعب بوده و در نهایت این شعبه است که در صف بانک و تعامل مستقیم با مشتریان و ملزم به پاسخگویی سریع به ایشان است .

۱۴- تعامل شما با مقامات ارشد استانی نظیر(استانداری، وزارت اموراقتصادی و دارائی و وزارت صنعت، معدن و تجارت) چگونه است؟
شعبه زاهدان تا پیش از تأسیس در اسفند ماه ۱۳۸۲ ، به صورت دفتر نمایندگی مشغول به فعالیت بوده و در حال حاضر تنها با یک شعبه در سطح استان پهناور سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت می باشد. این شعبه از بدو تأسیس تاکنون همواره دارای تعاملات سازنده با نهادهای بالادستی استان همچون استانداری، مجموعه نمایندگان استان و . . . بوده و سعی براین دارد تا با حفظ این روابط و تعاملات فیمابین و با کمک گرفتن از دستگاههای اجرایی هم گروه همچون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ، شرکت شهرکهای صنعتی استان ، خانه صنعت استان ، خانه معدن استان ، اتاق بازرگانی، صنعت، معدن وکشاورزی استان و . . . در راستای رسیدن به اهداف عالیه مدنظر هیئت مدیره محترم بانک، گام بردارد .
۱۵- به نظر شما نقش نیروی انسانی کارآمد در موفقیت و برتری شعب چیست؟ برنامه شما برای افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان مجموعه خود و فرآیند جانشین پروری چیست؟
همانگونه که مدیرعامل محترم بانک اشاره نمودند : ” کارکنان یک سازمان هویت آن سازمان محسوب می شوند و رویکرد بانک در گزینش نیروی انسانی باید بر مهارت و تجربه افراد و پیشبرد ارزش ها و مأموریت سازمانی متمرکز باشد، لذا با توجه به اینکه نیروی انسانی در هر سازمان درحقیقت موتور محرکه آن سازمان می باشد، بدیهی است هرچه این موتور کارآمدتر باشد، بازدهی و بهره وری سازمان بیشتر خواهد بود.
۱۶-روشهای شما برای استفاده از ایده ها و پیشنهادات همکارانتان در جهت بهبود فعالیتهای شعبه چیست؟
یکی از مهمترین راهکارهای اساسی این شعبه به منظور بهره مندی از ایده ها و پیشنهادات همکاران شعبه، برگزاری جلسات هم اندیشی مکرر و مستمر با همکاران در راستای تصمیم گیری در امور شعبه می باشد. شایان ذکر است برگزاری این جلسات نه تنها باعث ایجاد رشد و انگیزه برای همکاران می گردد ، بلکه منجر به کسب نتایجی مثبت در راستای پیشبرد صحیح و با کیفیت امور شعبه می گردد .

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=27187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.