• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

مشارکت ۸۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در شرکت‌های دانش‌بنیان تا دو سال آینده

  • کد خبر : 65524
  • 09 اسفند 1401 - 10:02
مشارکت ۸۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در شرکت‌های دانش‌بنیان تا دو سال آینده

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان گفت:‌ این شرکت در تلاش است تا در دو سال آینده مستقیماً ۸۰۰ میلیارد تومان در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محمد ناظمی هرندی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان اظهار کرد: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، به شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» مزین شده و شرکت فولاد مبارکه، در راستای عمل به منویات ایشان از ابتدای سال، مجموعه اقداماتی را برای توسعه روابط خود با شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم نوآوری تعریف کرده است.

لبیک عملی فولاد مبارکه به منویات مقام معظم رهبری در حوزه دانش‌بنیان
وی افزود: فولاد مبارکه صنعتی است که با استفاده از سنگ‌آهن، محصولات متنوعی تولید می‌کند و این محصولات در جای‌جای زندگی ما استفاده می‌شود. یک فرایند اصلی برای تولید فولاد وجود دارد و برای هرکدام از آن‌ها زیربخشی‌هایی وجود دارد. هرکدام از این فرایندها، نیازهایی دارند و این نیازها لزوماً توسط فولاد مبارکه تأمین نمی‌شود.

فولاد مبارکه طی سی سال به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور تبدیل شده است
وی خاطرنشان کرد: صنعت فولاد مانند لوکوموتیوی است که واگن‌های متعددی به آن متصل شده و زنجیره‌ای از شرکت‌ها با یکدیگر حرکت می‌کنند تا هدف‌گذاری انجام‌شده محقق شود. مجموعه بزرگی از شرکت‌ها در عمر پربرکت سی‌ساله فولاد مبارکه کمک کردند تا این شرکت که برای تأمین نیازهای معمول فولادی کشور به وجود آمده بود، امروز به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور تبدیل شود.

رونمایی از چشم‌انداز فناوری و نوآوری فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰
ناظمی هرندی تصریح کرد: اتفاقی که این روزها در حال شکل‌گیری است از جنس تغییر، بهبود و نوآوری در رویکردهای گذشته برای استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این شرکت است که با همکاری گسترده با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، از برنامه‌های انجام‌شده و استراتژی و چشم‌انداز فولاد مبارکه در افق ۱۴۱۰ در زمینه فناوری و نوآوری رونمایی می‌شود.
وی تأکید کرد: رهبر انقلاب در یکی از فرمایشات اخیر خود اشاره کردند که تولید فولاد در سال ۵۷ کمتر از یک میلیون تن در سال بود؛ ولی صنعت فولاد کشور در این سال‌ها رشد قابل‌توجهی داشته و امروز بالغ‌بر  ۴۰ میلیون تن ظرفیت تولید دارد و امروز نیز شاهد حدود ۳۰ میلیون تن تولید واقعی فولاد در کشور هستیم.

مفهوم نوآوری؛ کلید موفقیت فولاد مبارکه در گام دوم
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه عنوان کرد: ظرفیت تولید موجود در شرایطی محقق شد که نیاز کشور بیش از تولید بود و شرکت‌ها فضای امنی در کسب‌وکار داشتند؛ اما امروز در صنعت فولاد ظرفیت‌سازی‌های زیادی انجام‌ شده و حتی در برخی از نقاط زنجیره، اضافه‌تر از نیاز کشور محصول تولید می‌شود. اگر فولاد مبارکه بخواهد همچنان در مسیر موفقیت گام بردارد و در گام دوم خود مثل سی سال گذشته پیشرو باشد، نمی‌تواند از روش‌های گذشته استفاده کند. البته این موضوع فقط مربوط به صنعت فولاد نیست و مردم عزیز، نشان‌های تجاری مختلفی را به یاد دارند که زمانی فعالیت داشته‌اند، ولی امروز به دلایل مختلف، دیگر نامی از آن‌ها وجود ندارد.

جهت‌گیری به سمت تولید محصولات نوآورانه
وی بیان کرد: کلیدی که می‌تواند به صنایع کمک کند تا در آینده دچار این گرفتاری نشوند مفهوم نوآوری است. این مفهوم در چهار حوزه اصلی تعریف می‌شود که اولین حوزه، نوآوری در محصول است. فولاد مبارکه در گام‌های اول پس از بهره‌برداری، محصولاتی عادی تولید می‌کرده که بیشتر در مصارف ساختمانی نظیر در، پنجره و موارد مشابه کاربرد داشته است؛ ولی امروز صنعت دنیا به نقطه‌ای رسیده که دیگر از محصولات عادی استقبال نمی‌شود و به همین خاطر باید محصولات نوآورانه‌ تولید کنیم. به‌طور مثال، فولاد زنگ‌نزن یکی از محصولات استراتژیکی است که تولیدکنندگان محدودی در دنیا دارد و به لطف خدا و تلاش همکاران ما در فولاد مبارکه این محصول اخیراً به تولید رسیده است.

نوآوری در فرایندهای شرکت فولاد مبارکه
ناظمی هرندی توضیح داد: نوآوری در فرایند یکی دیگر از موارد چهارگانه است که فولاد مبارکه آن را به‌دقت دنبال می‌کند؛ چراکه با افزایش رقابت در دنیا ممکن است در آینده، از کسانی که فناوری‌های جدیدتری استفاده می‌کنند عقب بمانیم؛ زیرا رقبا از فرایندهایی استفاده می‌کنند که محصول را با قیمت تمام‌شده کمتری تولید کنند. البته در این زمینه فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های برتر در زمینه میزان حاشیه سود است؛ زیرا این شرکت رویکردهای بهره‌وری را به‌صورت مستمر در دستور کار قرار داده است.
نوآوری در رویکردها از الزامات آینده است
وی گفت: یکی از دلایل دیگری که نوآوری وارد رویکردهای فولاد مبارکه شده پوشش دادن الزامات آینده است. به‌طور مثال، درگذشته برخی از صنایع، علی‌رغم آلاینده بودن، به‌خاطر اشتغال‌زایی و مسائل اقتصادی موردتوجه مردم بودند؛ ولی امروز جامعه و نسل‌های جدید کارخانه‌هایی را که آلایندگی دارند نقد می‌کنند. با الزاماتی که به وجود خواهد آمد، در آینده دیگر به صنایع آلاینده اجازه فعالیت داده نخواهد شد. البته فولاد مبارکه در زمینه محیط‌زیست نیز مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر پیشرو بوده و اقدامات خود را با رعایت الزامات سخت‌گیرانه‌ انجام داده است.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: برخی از استانداردهای موجود در دنیا به سمتی رفته است که شرکت‌های تولیدکننده فولاد با ردپای کربن بالا، نمی‌توانند محصول خود را صادر کنند؛ به‌طور مثال اتحادیه اروپا در این زمینه الزامات خود را به جامعه جهانی ارائه کرده است. البته این موضوع یک فرصت است تا ما بتوانیم در این زمینه از نوآوری استفاده کنیم و روزبه‌روز به پیشرفت‌های خود بیفزاییم.

ترسیم بخشی از اقتصاد فولاد مبارکه خارج از صنعت فولاد
وی خاطرنشان کرد: نوآوری در کسب‌وکار یکی از الزامات دیگری است که فولاد مبارکه آن را مدنظر قرار داده است. این شرکت با تولید فولاد توانسته به بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور تبدیل شود؛ ولی سؤال این است که آیا طی ۱۰ سال آینده چنین ظرفیتی وجود دارد؟ پاسخ «خیر» است. چراکه به‌طور مثال، صنعت ICT به‌سرعت در حال ‌رشد بوده و طبق هدف‌گذاری صورت‌گرفته در فولاد مبارکه، بنا داریم تا بخشی از کیک اقتصاد خود را خارج از صنعت فولاد انتخاب کنیم.
ناظمی هرندی تصریح کرد: فولاد مبارکه با فعالیت شبانه‌روزی در صنعت فولاد تلاش کرده تا نقش مؤثری را در اقتصاد استان ایفا کند و به همین خاطر بنا دارد تا طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در زمینه تشکیل زیست‌بوم فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان نیز حمایت‌های خود را به‌عنوان شرکتی پیشرو انجام دهد.

تبدیل شدن اصفهان به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان کشور
وی تأکید کرد: در کل کشور ۸ هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد که بالغ‌بر ۱۰ درصد آن در استان اصفهان فعالیت می‌کنند. در افق ۱۴۱۰ فولاد مبارکه هم‌راستا با تصمیمات و برنامه‌های مسئولین استان، حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان اصفهان را برای رسیدن به رتبه اول کشور در دستور کار خود قرار داده است. البته اقتصاد توریسم نیز یکی از فرصت‌هایی است که شاید فولاد مبارکه در این عرصه نیز حمایت‌هایی انجام دهد. فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشتاز، خود را محور و بازیگر اصلی اقتصاد دانش‌بنیان می‌داند.

ترسیم جهت‌گیری آینده صنایع توسط دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه عنوان کرد: این شرکت از گذشته، در حوزه نوآوری برنامه‌هایی را با همکاری دانشگاه‌ها برای تعریف و اجرای فرایندهای بهبود در خطوط تولید انجام می‌داد که به آن رویکرد، تحقیق و توسعه گفته می‌شود؛ اما در دنیا نگاه‌ها عوض شده و صنعت، دیگر به این صورت از دانشگاه‌ها چنین درخواست‌هایی ندارد، بلکه صنایع به دنبال دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌روند تا این شرکت‌ها در جهت‌گیری آینده صنایع نقش‌آفرینی کنند.

مشارکت ۸۰۰ میلیارد تومانی فولاد مبارکه در شرکت‌های دانش‌بنیان
وی بیان کرد: با حمایت‌ از شرکت‌های دانش‌بنیان، فولاد مبارکه تلاش می‌کند تا تمرکز این شرکت‌ها را به کلان‌روندهای آینده صنعت فولاد معطوف کند. به همین خاطر فولاد مبارکه با برنامه‌ریزی در این زمینه در تلاش است تا در دو سال آینده مستقیماً ۸۰۰ میلیارد تومان در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری و مشارکت کند. این بدان معنی است که فولاد مبارکه با مشارکت در هسته‌های فناور و کمک به رشد آن‌ها منابع مالی موردنیاز برای به ثمر رساندن ایده‌های بزرگ را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.
ناظمی هرندی توضیح داد: این سرمایه‌گذاری در حالی انجام می‌شود که کل منابعی که به صندوق پژوهش و نوآوری استان اصفهان تخصیص‌یافته چیزی حدود ۸ میلیارد تومان بوده است و این میزان اصلاً با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه قابل‌مقایسه نیست.

رونمایی از ۱۷ شرکت دانش‌بنیان خانواده فولاد مبارکه در نمایشگاه ملی «مسیر زاینده»
وی گفت: ظرف ۶ ماه گذشته، یعنی پس از تصویب این میزان از سرمایه‌گذاری در هیئت‌مدیره، تاکنون حدود ۲۵۰ میلیارد تومان از کل مبلغ در نظر گرفته‌شده در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری شده که ابتدای هفته آینده در رویداد مسیر زاینده، با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و جمعی از مدیران استان ازجمله استاندار، از ۱۷ شرکتی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری شده، رونمایی خواهد شد و ورود آن‌ها به خانواده فولاد مبارکه را رسماً جشن می‌گیریم. این اقدام فولاد مبارکه نشان از یک نگاه واقعی و عملیاتی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
معاون تکنولوژی فولاد مبارکه افزود: البته نکته مهم این است که فولاد مبارکه پس از مدتی با رشد بلوغ دانش‌بنیان‌ها و بازگشت منابع، از شرکت‌ها خارج شده و به شرکت‌های دیگر کمک می‌کند؛ یعنی ممکن است این شرکت‌ها به‌عنوان یک سازمان اقتصادی در گروه فولاد مبارکه ادامه حیات دهند، مستقل شوند یا سرمایه‌گذار دیگری در آن وارد شود.

فولاد مبارکه؛ شهروندی مسئولیت‌پذیر در جامعه اصفهان و کشور
وی خاطرنشان کرد: سی سال از زمان بهره‌برداری فولاد مبارکه می‌گذرد که این شرکت طی این سال‌ها تلاش کرده شهروند مسئولیت‌پذیر در جامعه اصفهان و کشور باشد. کارهای بزرگی طی این سال‌ها در فولاد مبارکه انجام شده که البته در مقابل بزرگی مردم کوچک است و ما آن را خدمت بزرگی به‌حساب نمی‌آوریم؛ اما در مقایسه با بنگاه‌های دیگر، اقدامات بزرگی انجام شده و طبق آمارهای موجود کارهایی که تا امروز در عرصه دانش‌بنیان انجام‌شده بی‌نظیر است.

عمل به توصیه رهبری در زمینه حمایت صنایع بزرگ از شرکت‌های دانش‌بنیان
ناظمی هرندی تصریح کرد: همه اقدامات فولاد مبارکه در راستای منویات مقام معظم رهبری و جهت‌گیری‌های روشن ایشان در حمایت از حرکت‌های دانش‌بنیان انجام‌ شده تا این شرکت به‌عنوان شرکتی که نقش قابل‌توجهی در اقتصاد کشور دارد، بر مبنای توصیه ایشان مبنی بر حمایت صنایع بزرگ از شرکت‌های دانش‌بنیان، در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان گام‌های مؤثری بردارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=65524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.