• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

اخبار ویژه

بلوبانک سامان از سرویس جدیدی در نسخه سوم اپلیکیشن خود رونمایی کرد / پرداخت خلافی در کمتر از ۵ دقیقه؛ آنی، به آسانی مدیرعامل بانک ملی ایران با آیات عظام و مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد آغاز رسمی بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌ خودرو دیزل در شهر کرج بیمه سامان برای معرفی محصولات خود به نمایشگاه بین المللی ایران بیوتی رفت تاکید مدیرعامل بانک ملی ایران بر تربیت نیروی جوان و متخصص، انتصابات شفاف و کارآمد و معیشت کارکنان در سال جاری دریافت «تاییدیه دانش‌بنیان نوآور» به شرکت پارس تکنولوژی سداد بانک ملی ایران تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید اداره کل تدارکات و خدمات بانک توسعه تعاون ۶۳ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولیدی در قالب ۹۳۶ هزار بیمه نامه بازوی حامی باش، راهکار جدید اپلیکیشن بله برای حمایت از کودکان برنامه‌ریزی جدی برای تقویت شبکۀ فروش بیمه سرمد در سال ۱۴۰۳ برگزاری اولین جلسه هیئت امناء صندوق قرض الحسنه شاهد در سال ۱۴۰۳

2

مسیر فعالیت بانک‌ها در برنامه هفتم توسعه تغییر می‌کند

  • کد خبر : 56865
  • 01 آبان 1401 - 17:08
مسیر فعالیت بانک‌ها در برنامه هفتم توسعه تغییر می‌کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه استراتژی(راهبرد) بانک ها باید از ابتدا نوشته شود تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه باید مسیر فعالیت بانک‌ها را تغییر دهیم.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایرنا، سیداحسان خاندوزی روز شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث شهرک زنجیره فتو ولتائیک (سیستمی برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریکی) انرژی های تجدیدپذیر ایران و تولید پنل های انرژی خورشیدی در ماهان کرمان افزود: سرمایه گذاری بانک ها باید به سوی فعالیت های کارآمد هدایت شود که در این خصوص بایستی استراتژی بانک ها از ابتدا نوشته شود و در آن حتی سال و مختصات اجرای سرمایه گذاری نیز مشخص باشد.

وی تاکید کرد:باید تصمیمی سرنوشت ساز و مهم برای حوزه بانک ها در برنامه هفتم توسعه بگیریم.

کشوری که دچار تنگناهای تحریمی است و دولت هم توان کمتری برای سرمایه گذاری دارد باید از تمامی ظرفیت های تامین مالی خود کمک بگیرد.

خاندوزی اظهار داشت: پیمانی بستیم که بانک ها را به بنگاه‌زایی تشویق و بنگاه‌مانی را محدود کنیم؛ اگر بانک ها در بنگاه ها بمانند و اعتبارات برنگردد، یکی از عوامل موثر در سرمایه گذاری است که طی سال های گذشته این حوزه دچار ضعف شده است.

وزیر اقتصاد گفت: گام نخست دولت این بود که مسیر دانش بنیان باز و اجازه بانک ها در سرمایه گذاری این طرح ها پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه باید مسیر بانک ها را تغییر دهیم؛ ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید جلو بانک ها را گرفته است و این تفسیر باید تغییر یابد امیدواریم در کمیسیون اقتصادی به تصویب آن کمک شود.

خاندوزی با اشاره به ضرورت تامین مالی پروژه هایی با ویژگی های خاص و کارآمد دارند گفت: بانک ها در گذشته باچانه زنی سیاسی به طرح هایی ورود می کردند که حتی توجیه اقتصادی نداشت؛ اکنون نمی خواهیم به مسیر قبل برگردیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر الزامات شفافیت اقتصادی بانک ها گفت: بانک ها در دوره جدید برای بازگشت به سرمایه گذاری اقتصادی، اقدامات هوشمندانه و به نفع منافع ملی انجام دهند و مساله خروج از بنگاه داری غیرضرور گذشته حتما به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می شود.

وی افزود: عملکرد مدیران عامل بانک های دولتی نیز در پایان سال جاری براساس عمل به تعهدات خروج از بنگاه داری غیرضرور و فعالیت غیرتخصصی سنجیده می شود اما باب ورود به سرمایه گذاری بانک ها همچنان باز می ماند و در این مسیر نیازمند همراهی بانک های دولتی و بانک های خصوصی هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: نسبت تسهیلات به سپرده های بانک های خصوصی آنقدری نیست که از منابع استان ها استفاده می کنند؛ ضمن آنکه میزان ورود آنها به سرمایه گذاری کلان ملی نیز قابل توجه نیست.

وی یادآور شد: در استان کرمان نسبت پرداخت وام به سپرده بین بانک های مختلف ۱۸، ۱۵ و ۱۱ درصد است که بانک مرکزی به عنوان ضد ارزش، شاخص های جریمه این بانک ها را حتما اعمال کند.

خاندوزی ادامه داد: همچنین بانک مرکزی نسبت به هدایت اعتبارات بانک های خصوصی به سمت استان ها همکاری بیشتری انجام دهد.

در نقطه تحول اقتصادی قرار داریم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در نقطه چرخش و تحول اقتصادی کشور به لحاظ کیفی قرار داریم؛ مسیری نو در حال آغاز شدن است که برکاتی برای بخش انرژی و اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت و بانک ملی و بانک های کشور سهم موثری در این نقطه چرخش دارند.

وی افزود: تجلیل واقعی از مقام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برای مسئولان اجرایی کشور به این معناست که بتوانیم مدیریت تحول گرا، شجاعانه و مخلصانه را در عمل محقق کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه مدیریتی که کار امروز را به فردا موکل کند و به استقبال خطر و مسیرهای نو نرود، مسیری نیست که برای کشور ما با اقتضائات و تنگناهای فعلی می خواهیم، گفت: جای مدیران اقتصادی جسور، باتدبیر، کارشناس و حرفه ای در مدیریت اقتصادی کشور خالی است.

خاندوزی یادآور شد: اگر گاهی به برخی سخت گیری های غیرضرور انتقاد می کنیم که برخی نهادها به اسم نظارت انجام می دهند، زیرا جرات مدیران را برای گرفتن تصمیم های بزرگ و خطرپذیری برای مردم و نه به نفع جیب خود، کاهش داده است.

وی تصریح کرد: ستاندن جسارت از مدیران اقتصادی کشور مسیرهای پیشرفت کشور را کُند و قلم های مدیران را برای تصمیم های مهم و تحول آفرین سست کرده است.

خاندوزی افزود: بدانیم که باید برای مردم گام های تحول آفرین داشته باشیم که از این امر به عنوان چرخش و تحول اقتصادی در حوزه تولید و توزیع در دولت مردمی آیت الله رییسی یاد شده است.

صدور برخط مجوزهای ۱۱۳ هزار فعال اقتصادی

وی همچنین گفت: ۱۱۳ هزار فعال اقتصادی در حوزه تولید بدون حتی یکبار مراجعه به هیچ دستگاهی و بدون ارایه حتی یک برگ کاغذ طی ۶ ماه نخست سال جاری توانستند مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

خاندوزی بیان کرد: این عدد سال پیش صفر بود که نویدبخش چرخش در نظام اداری کشور است؛ سرعت این چرخش کم اما تحول آغاز شده است.

دیگر پول پاشی کور نداریم/ بازگشت اعتبارات شهرداری های کرمان

وزیر اقتصاد با بیان اینکه بیش از ۵۹۰ پروژه تسهیلات تبصره ۱۸ در استان کرمان نیز طی ماههای گذشته داشتیم گفت: دیگر روش پول پاشی کور و بدون نظارت در اقتصاد کشور وجود ندارد و توزیع اعتبارات در مجاری شفاف و دقیق صورت می گیرد.

وی ابراز داشت: در این زمینه از نهادهای اشتغالزا که به صورت مویرگی در شهرها و روستاها نقش نظارتی دارند، استفاده می کنیم و در این زمینه طرح ها هر ماه و به طور متناوب رصد می شود؛ نتیجه اشتغالزایی را می توانیم در قالب برخط ببینیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به وصول مالیات های بزرگ حوزه تولید استان کرمان که در پایتخت وصول می شود گفت: ۵۶۰ میلیارد تومان از این محل طی ۶ ماهه اخیر به حساب دهیاری و شهرداری های استان بازگشت.

خاندوزی افزود: مجموع عوارض آلایندگی به مناطق، براساس عدالت جغرافیایی برمی گردد که در این زمینه نیز سه مرحله بازگشت اعتبارات به استان ها را داشتیم و این اعتبار طی ۶ ماهه امسال میزان سه هزار میلیارد تومان بود در حالی که این اعتبار در کل سال گذشته سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که امیدوارم با این نکات در چرخش اقتصادی، شیرینی بیشتری برای مردم احساس شود.

به گزارش ایرنا ساخت شهرک انرژی های تجدید پذیر در کرمان با سرمایه ۱۶ هزار میلیارد تومان اجرایی می شود و در ادامه به ۲۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد رسید که با ساخت این مجتمع به عنوان بزرگترین پروژه ارزش افزوده فتو ولتائیک کشور، ایران به یکی از ۱۰ کشور برتر تولیدات سلول های خورشیدی دنیا تبدیل خواهد شد.

استان کرمان با ۳۰۰ روز آفتابی در سال یکی روی کمربند انرژی خورشیدی دنیا قرار گرفته است.

سرمایه گذار این پروژه شرکت نوران باما انرژی و بانک ملی ایران است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=56865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.