• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

مزایده ملک به چه صورت است؟

  • کد خبر : 65569
  • 09 اسفند 1401 - 14:19
مزایده ملک به چه صورت است؟

گاهی صاحبان شرکت، سازمان‌ها، صاحبان ملک و دیگر ارگان‌ها، اموال خود را برای تامین مخارج یا تسویه بدهی به مزایده می‌گذارند.

کالاهای مزایده‌ای به فردی که بیش‌ترین قیمت را برای خرید اعلام کند، فروخته می‌شود. مزایده می‌تواند برای فروش کالاهای بسیاری از جمله خدمات شرکت‌ها، اموال دولتی، خصوصی و … صورت گیرد. یکی از متداول ‌ترین و رایج ‌ترین نوع مزایده ها ، فروش ملک مزایده‌ای است‌ برای دریافت اطلاعات بیش‌تر پیرامون این موضوع، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

تعریف ملک مزایده‌ای

در برخی موارد ملک یا املاک فرد، به دلایل مختلفی به تصرف شخصی دیگر درآمده است. در این صورت صاحب ملک یا باید به رفع تصرف ملک خود بپردازد یا آن را با قیمتی پایین تر از قیمت بازار ملک، در بازار مزایده املاک، به فروش برساند. قیمت نهایی ملک مزایده ای، توسط کارشناس ملک تعیین شده و به فرد خریدار اعلام می‌شود. ممکن است صاحب ملک به دلیل زمان بر بودن رفع تصرف و مشکل ملک، آن را با قیمتی پایین به مزایده بگذارد. در این صورت رفع تصرف ملک به برنده مزایده واگذار خواهد شد‌. درصورتی که مایل به مشاهده مزایده املاک بنیاد مستضعفان هستید وارد لینک شده و در صورت داشتن شرایط در آن شرکت نمایید.

نحوه خرید ملک مزایده‌ای

بعد از برگزاری جلسه مزایده و اعلام قیمت تایید شده ملک توسط کارشناس، مزایده ملک به فردی که بالاترین رقم را نسبت به سایر حاضرین در جلسه پیشنهاد دهد، واگذار می‎شود. به برنده مزایده یک ماه فرصت داده می‌شود تا مبلغ ملک را به حساب دادگستری و یا مالک اصلی، واریز کند.

نوع و شیوه پرداخت مبلغ، با توجه به نوع ملک مزایده‌ای مشخص می‌شود. توجه کنید که برای شرکت در مزایده، شما باید اطلاعات، مهارت و دانش کافی درباره این جلسات را داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر و آشنایی با مزایده، می‌توانید با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: شرکت در مزایده سپاه و موسسه کوثر

مشکل ملک مزایده ای

ملک مزایده ای در جلسات مزایدات با قیمتی پایین تر از قیمت عرف مسکن به فروش می‌رسد. درست است که خریدار از خرید ملک مزایده‌ای سود می‌کند اما رفع تمام مشکلات مربوط به رفع تصرف خانه، بر عهده اوست.

در مزایده ملک، به طور مستقیم بر این موضوع تاکید شده که عدم توانایی در تحویل آپارتمان مزایده‌ای، به مالک قبلی مربوط نیست و وظیفه پرداخت هیچ گونه خسارتی را ندارد. بنابراین در برخی موارد ممکن است خریداران ملک مزایده‌ای، نتوانند ملک خود را رفع تصرف کنند و به دردسر بیفتند. در این حالت مالک جدید باید با سند ملک خود، بر علیه فردی که خانه را تصرف کرده، اقدام به طرح دعوی نماید.

البته در صورتی که در مزایده نامه، بند واگذاری رفع تصرف توسط خریدار جدید، ذکر نشود؛ در صورت عدم تحویل ملک مزایده‌ای توسط خریدار جدید، طبق ماده ۳۴۸ قانون مدنی، معامله باطل خواهد شد. مزایده دارای قانون‌ها و آیین‌ نامه‌های بسیار زیادی است که هم فردی که اقدام به برگزاری جلسات مزایدات می‌کند و هم شرکت کننده در این جلسات، باید اطلاعات کافی در مورد این فرایند را داشته باشد.

سهم دولت در مزایده ملک چقدر است؟

دولت همواره در مزایده املاک، سهم دارد و آن را سهم خود را پس از فروش ملک مزایده‌ای برمی‌دارد. البته سهمی که دولت از املاک مزایده‌ای برمی‌دارد، همان مالیات ملک است که باید پرداخت شود‌. مواردی هم‌چون نوع ملک، قیمت و فروشنده آن، تعیین کننده میزان سهم دولت از املاک مزایده‌ای است.

سخن پایانی

یکی از راه‌های فروش املاک موروثی، مشاعی و املاک تصرف شده توسط شخص و اشخاص، به مزایده گذاشتن آن است. فروشنده ملک مزایده‌ای، زمان برگزاری جلسه مزایدات را از طریق چاپ آگهی در مکان‌های پرتردد، روزنامه و یا فضای مجازی، به اطلاع مردم می‌رساند. قیمت پایه ملک مزایده‌ای، توسط کارشناس تعیین می‌شود‌.

 شرکت کنندگان در جلسه مزایده نمی‌توانند قیمتی پایین تر از قیمت کارشناس را پیشنهاد دهند. در نهایت فردی که بالاترین قیمت را پیشنهاد می‌دهد، می‌تواند ملک مزایده‌ای را خریداری کند. توجه شود که کل عملیات مربوط به رفع مشکلات و رفع تصرف در املاک مزایده‌ای، بر عهده خریدار جدید است. در صورتی که واگذاری تمام رفع تصرف به خریدار جدید در مزایده املاک ذکر شده باشد، حتی در صورت عدم رفع تصرف و تحویل ملک، هیچ مسئولیتی بر عهده مالک قبلی نیست‌. جهت آشنایی و آگاهی از قوانین مزایده می‌توانید به سایت‌های آموزشی مراجعه کرده و یا از افراد مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=65569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.