• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

مروری بر اقدامات صنعت بیمه در راستای دستاوردهای بیست‌و‌هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با موضوع ریسک‌های نوظهور در صنعت بیمه، فرصت‌ها و چالش‌ها

  • کد خبر : 43387
  • 25 فروردین 1401 - 13:14
مروری بر اقدامات صنعت بیمه در راستای دستاوردهای بیست‌و‌هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با موضوع ریسک‌های نوظهور در صنعت بیمه، فرصت‌ها و چالش‌ها

بر مبنای گزارش‌های دریافتی از بخش‌های مختلف صنعت بیمه، بیشترین اقدامات انجام شده در مواجهه و مدیریت ریسک‌های نوظهور در حوزه توسعه کسب‌وکار دیجیتال و کمترین آن مربوط به پژوهش‌های کاربردی بوده است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، برگزاری همایشهای سالانه بیمه و توسعه فرصتی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی صنعت، دانشگاهیان و نهادهای سیاست‌گذار و موثر در توسعه صنعت بیمه است. از این رو در راستای گفتمان‌سازی و طرح مباحث علمی مرتبط با ریسکهای نوظهور، بیست‌وهفتمین همایش ملی بیمه و توسعه که در آذرماه سال ۱۳۹۹ برگزار گردید به موضوع «ریسک‌های نوظهور در صنعت بیمه، فرصت‌ها و چالش‌ها» اختصاص یافته و سه ریسک اصلی شامل ریسک بیماری‌های اپیدمی و پاندمی، ریسک تغییر اقلیم و ریسک فناوری اطلاعات به عنوان محورهای اصلی همایش تعیین شد.
با گذشت بیش از یک سال از برگزاری همایش بیستوهفتم، زمان مناسبی فراهم شد تا بررسی شود که با توجه به اهمیت ریسکهای نوظهور و دستاوردهای حاصل از پژوهش‌های ارائه شده در این همایش، شرکت‌ها و نهادهای بیمهای چه اقداماتی برای مدیریت این ریسک‌ها انجام داده‌اند و تا چه میزان بر آمادگی خود جهت مواجهه با پیامدهای آن‌ها افزوده‌اند.
بر این اساس میز تخصصی نوآوری پژوهشکده بیمه، مجموعه اقدامات انجام‌شده توسط شرکت‌های بیمه، بیمه مرکزی، صندوق‌های بیمه‌ای و نهادهایی چون سندیکای بیمه‌گران ایران و انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه در خصوص مواجهه و مدیریت ریسک‌های نوظهور را که بر اساس نتایج مقالات ارائه شده در همایش صورت گرفته است، استعلام و در قالب گزارش پژوهشی با عنوان «مروری بر اقدامات صنعت بیمه در راستای دستاوردهای همایش ۲۷ام بیمه و توسعه» منتشر نموده است.
پژوهش حاضر توسط وحیده نورانی راهبر میز تخصصی نوآوری پژوهشکده بیمه انجام شده و در آن خلاصه‌ای از مهم‌ترین یافته‌ها و پیشنهادات مقاله‌های ارائه شده در همایش نیز ارائه گردیده است.
بر اساس یافته‌های این مطالعه، در راستای مواجهه و مدیریت ریسک‌های نوظهور در صنعت بیمه اقدامات موثری صورت گرفته است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آنلاین شدن مراحل مختلف فرایند بیمه‌گری، گسترش محصولات جدید یا تغییر پوشش‌‍ بیمه‌هایی مانند عمر و درمان برای پوشش خسارات کرونا، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی، ارتباط با سازمان‌های مرتبط با بروز برخی ریسک‌ها و لینک شدن با پایگاه‌ داده‌های بعضی از نهادهای ذیربط اشاره کرد.
البته کاستی‌هایی نیز مانند توجه به ریسک‌های سایبری صرفا برای مدیریت ریسک عملیاتی شرکت‌های بیمه، کم بودن تعاملات بین سازمانی، کم بودن فرهنگ‌سازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه شبکه‌های اجتماعی و کم بودن پژوهش‌های کاربردی، در مواجهه با ریسک‌های نوظهور و مدیریت آن‌ها وجود داشته است. ضمن این‌که طبق یافته‌های این پژوهش، آن‌چه از اقدامات گزارش‌شده توسط شرکت‌ها مشخص است این است که برداشت شرکت‌های بیمه از ریسک نوظهور، در اکثر قریب به اتفاق موارد، صرفا شیوع ویروس کرونا بوده است و چنان‌چه این پاندمی بروز نکرده بود، شاید بیشتر شرکت‌ها چیزی برای گزارش اقدامات در حوزه ریسک‌های نوظهور نداشتند. هر چند که اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه در بسیاری از شرکت‌ها نیز محل نقد است.
علاقه‌مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل این گزارش می‌توانند به وب‌سایت پژوهشکده بیمه یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1568/ مراجعه نمایند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=43387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.