• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

مردم چقدر در بانک ها سپرده گذاری کردند؟

  • کد خبر : 4281
  • 23 آذر 1399 - 9:23
مردم چقدر در بانک ها سپرده گذاری کردند؟

برررسی میزان تسهیلات و سپرده‌های بانکی در شش ماهه اول سال جاری بیانگر این است که بانک‌ها در شهریور ماه بیشترین میزان سپرده و تسهیلات را داشته‌اند که به تربیت معادل ۸۶.۶ و ۸۶ درصد افزایش یافته‌ است.

به گزارش ایسنا، سپرده‌ها و تسهیلات بانکی از انواع خدمات مهم شبکه بانکی و مورد علاقه تمام اقشار جامعه هستند و سپرده‌های بانکی موتور تولید وام و تسهیلات بانکی است؛ به عبارت دیگر، هر چه بر میزان سپرده‌های بانکی افزوده شود به همان میزان بر قدرت تسهیلات دهی شبکه بانکی کشور هم افزوده می‌شود.

در این راستا، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی عاملی خوانده می‌شود که مشتریان را به سپرده گذاری در بانک‌ها تشویق و ترغیب می‌کند اما آخرین اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی درباره نرخ سود سپرده‌های بانکی حاکی از آن است که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برنامه‌ای برای افزایش سود سپرده‌های بانکی ندارند و از روش‌های دیگری برای کنترل نقدینگی و تورم استفاده می‌کنند.

بنابراین، طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار درباره وضعیت نرخ سود بانکی، در حال حاضر نرخ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی ۱۰ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه ۱۲ درصد، نرخ سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه ۱۴ درصد، نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک‌سال ۱۶ درصد و نرخ سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال ۱۸ درصد است.

فروردین ماه دارای کمترین میزان تسهیلات و سپرده‌ها 

در این بین، نگاهی به آمارهای بانک مرکزی از اوضاع مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیانگر آن است که میزان سپرده‌ها در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۷۷۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، ۲۸۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد و حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سه ماهه اول سال، خرداد و فروردین به ترتیب بیشترین و کمترین میزان سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین، در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد میزان تسهیلات به ترتیب ۱۹۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، ۱۹۹۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سه ماهه اول سال خرداد و فروردین به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه براین، میزان سپرده‌های شبکه بانکی کشور در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ نیز در هر یک از ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب بیش از ۲۹۳۲ هزار میلیارد تومان، ۳۰۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد و ۳۱۹۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده که تیر و شهریور کمترین و بیشترین میزان سپرده‌های بانکی را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشترین میزان تسهیلات و سپرده در شهریور ماه

همچنین، در این سه ماه تیر و شهریور ماه نیز با  داشتن حدود ۲۱۲۴ هزار میلیارد تومان و ۲۲۷۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ترتیب کمترین و بیشترین میزان تسهیلات شبکه بانکی کشور را دارا بوده‌اند.

با این تفاسیر، روند سپرده‌ها و تسهیلات بانکی از فروردین تا شهریور ماه تصاعدی بوده و میزان سپرده و تسهیلات در شهریور ماه به بیشترین حد خود رسیده‌اند؛ به گونه‌ای که میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانک‌ها از فروردین تا شهریور به ترتیب معادل ۸۶.۸ و ۸۶ درصد رشد کرده‌اند که در صورت تغییراتی در نرخ سود سپرده‌های بانکی بر این روند تصاعدی افزوده می‌شود و به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مانع از آن می‌شود که پول‌های در دست مردم در بازارهای مختلف سرگردان باشند و به تورم دامن بزنند.

ردیف ماه میزان سپرده‌ها  میزان تسهیلات
۱ فروردین ۲۷۷۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ۱۹۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان
۲ اردیبهشت ۲۸۵۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد ۱۹۹۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان
۳ خرداد   ۲۹۰۰  هزار میلیارد ۲۰۶۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان
۴ تیر بیش از ۲۹۳۲ هزار میلیارد حدود ۲۱۲۴ هزار میلیارد تومان
۵ مرداد ۳۰۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد  ۲۱۸۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان 
۶ شهریور ۳۱۹۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ۲۲۷۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=4281

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.