• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

مدیرعامل پست‌بانک ایران: تأثیر نظارت مستمر بر برنامه‌های عملیاتی به‌مراتب بیش از برنامه‌ریزی و اجراست/ بانک در پایان ۹ ماهه سال جاری ۵۵۰ میلیارد تومان سود به دست آورده است

  • کد خبر : 10053
  • 09 اسفند 1399 - 9:37
مدیرعامل پست‌بانک ایران: تأثیر نظارت مستمر بر برنامه‌های عملیاتی به‌مراتب بیش از برنامه‌ریزی و اجراست/ بانک در پایان ۹ ماهه سال جاری ۵۵۰ میلیارد تومان سود به دست آورده است

مدیرعامل پست‌بانک ایران با اشاره به اجرای موفق برنامه عملیاتی بانک در سال گذشته و دستیابی به سود ۱۳۹۸ میلیارد تومانی گفت: در سال جاری برنامه‌های عملیاتی را از نظر کمی و کیفی توسعه دادیم و به بخش فناوری اطلاعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های اشتغال‌زای روستایی و کم‌برخوردار توجه ویژه ای کردیم به‌نحوی‌که در پایان ۹ ماهه سال جاری به سود ۵۵۰ میلیارد تومانی دست‌ یافتیم.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهزاد شیری مدیرعامل و نایب‌رئیس هیات مدیره پست‌بانک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار این مرکز، با بیان این‌که در ابتدای سال ۹۸ که پست‌بانک را تحویل گرفتم بر اساس علاقه‌مندی و تجربه کاری که در بانک‌های دیگر به دست آورده بودم وضعیت و صورت‌های مالی بانک را بررسی کردم، گفت: در این بررسی متوجه شدم که کمبود نقدینگی در بانک به‌شدت احساس می‌شود و ناترازی ترازنامه بانک به‌شدت آشکار بود و در پایان سال ۱۳۹۷، بدهی‌های بانک، بیش از درآمدها بود و حدود ۴۳۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی ثبت کرده بود که برای یک بانک که سرمایه ثبتی آن نزدیک ۳۲۰ میلیارد تومان است این مبلغ ۵/۱ برابر سرمایه بانک یوده و رقم قابل توجهی  محسوب می شود.
شیری با تأکید بر این‌که این زیان نسبت به سال ۱۳۹۶ بسیار بیشتر بود و ادامه این روند در سال ۱۳۹۸ وضعیت بانک را به‌شدت بحرانی می‌کرد، اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ وضعیت کلان اقتصادی بهتر نشده بود، بلکه تحریم‌ها تشدید شده، کسب‌وکارها، با تنگنا مواجه و رکود اقتصادی در بخش مختلف عمیق‌تر و  بیکاری در حال افزایش بود. فشار سیاست‌گذاران پولی و بانکی برای کاهش نرخ سود تسهیلات افزایش‌یافته و امکان تعدیل آن متناسب با نرخ تورم میسر نبود.
مدیرعامل پست‌بانک ایران با اشاره به این‌که ادامه این سیاست‌ها در سال ۱۳۹۸ موجب تشدید وضعیت بحرانی بانک‌ها می‌شد، ادامه داد: بانک‌ها برای ادامه حیات خود با کسب‌وکارها سروکار دارند و با چنین فضای حاکم بر وضعیت اقتصادی و معیشتی تصور نمی‌شد که شرایط بانک‌ها در سال ۱۳۹۸ بهتر شود و با این چالش‌ها و محدودیت‌های آن زمان پیش‌بینی می‌شد ترازنامه بانک بدتر از سال ۱۳۹۷ و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی داشته باشیم.
وی با بیان این‌که زیان مالی، کارگزاران و فعالان بانک را تحت تأثیر قرار می‌داد و یاس و ناامیدی را در بانک حاکم می‌کرد، تصریح کرد: با تحلیل‌هایی که انجام دادیم متناسب با پتانسیل و نقاط قوت بانک برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۸ را تدوین و پس از تبیین و تشریح در جلسات مشترک با همکاران، آن را ابلاغ کردیم.
شیری با اشاره به این‌که تمام سازمان‌ها برنامه و اهداف کمی برای خود تعریف کرده و بر اساس آن حرکت می‌کنند، گفت: پست‌بانک هم از این قاعده مستثنا نیست با این تفاوت که پایش، دیده‌بانی و نظارت بر اجرای برنامه‌ها به‌طور مستمر دنبال می‌شد به نظر من، تأثیر نظارت بر برنامه‌های عملیاتی به‌مراتب بیش از برنامه‌ریزی و اجرا است.
نایب‌رئیس هیات مدیره پست‌بانک ایران، با اشاره به این‌که متناسب با  پیشرفت این برنامه‌ها، پاداش جبران خدمات را برای کارکنان در نظر گرفتیم و فرآیند ارزیابی را در پایان هرماه به ازای هر فرد در بانک پیاده‌سازی کردیم، گفت: این ارزیابی در سالیان گذشته نیز به‌صورت دوره‌ای (سه یا شش‌ماهه) در بانک اجرا می‌شد ولی هیچ‌گونه بازخوردی از فرآیند، میزان پیشرفت و اثرگذاری آن وجود نداشت.
وی افزود: با این شیوه، جبران خدمات در بانک هدفمند شده و به روش‌های مناسب اطلاع‌رسانی شد به‌گونه‌ای که حتی دورترین شعب و باجه‌های بانکی روستایی نیز از این نظام جبران خدمات آگاه شدند.
شیری اولین نشانه‌های موفقیت این برنامه را تیر و مرداد سال ۱۳۹۸ اعلام کرد و افزود: آثار این برنامه در آذرماه ۱۳۹۸ کاملاً آشکار شد و برای اولین بار بانک به نقطه سربه‌سر  درآمد و هزینه رسید و در سه‌ماهه پایانی سال توانستیم ۹۸ میلیارد تومان سود ایجاد کنیم؛ به عبارتی به ازای هر سهم پست‌بانک ۱۷ تومان سود به دست آوردیم.
نایب‌رئیس هیات مدیره پست‌بانک، موفقیت برنامه عملیاتی بانک در سال ۱۳۹۸ را موجب ادامه مسیر باانرژی دوچندان در سال جدید اعلام کرد و ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ ابعاد برنامه‌های عملیاتی را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دادیم و به بخش فناوری اطلاعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌های اشتغال‌زای روستایی و کم‌برخوردار توجه ویژه کردیم به‌گونه‌ای که در پایان ۹ ماهه سال جاری به ۵۵۰ میلیارد تومان سود دست‌یافتیم.
شیری با بیان این‌که در سال ۱۳۹۹ برای تأمین مالی واحدهای تولیدی بیشتر باید منابع بیشتری را جذب می‌کردیم و برنامه‌های متنوعی را اجرا می‌کردیم، افزود: اولین برنامه احترام به‌قاعده بازار پول بود. به عبارت روشن‌تر، نرخ سود سپرده خارج از قواعد و ضوابط بانک مرکزی اعلام نکردیم و جهت‌گیری بانک را به ارائه خدمات سوق دادیم به‌طوری‌که سیستم چکاوک را در باجه‌های بانکی روستایی پیاده‌سازی و زمینه ورود منابع ارزان را به بانک فراهم کردیم.
شیری با اشاره به این‌که ارائه خدمات باعث شد تا در ۹ ماهه سال جاری، سپرده‌های ارزان‌قیمت بانک ۶۶ درصد رشد کند که در میان ۳۱ موسسه مالی و اعتباری و بانک‌های کشور در جذب منابع ارزان‌قیمت سودمحور با ترکیب ۵۴ درصد به ۴۶ درصد در رتبه نخست قرار گرفتیم.
نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیرعامل پست‌بانک ۳۰ درصد جذب منابع بانک را مربوط به شعب شهری و ۷۰ درصد را آورده دفاتر روستایی اعلام کرد و گفت: با اعتبارسنجی از مشتریان این منابع را به‌صورت تسهیلات در اختیار آنان قراردادیم و طی ۹ ماهه سال جاری ۶۰ درصد این منابع را به‌صورت تسهیلات پرداخت کردیم.
شیری پرداخت بخش بزرگی از این تسهیلات را به بخش مولد و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی اعلام کرد و گفت: بخشی از این تسهیلات به‌صورت کارت خرید به مشتریان در شهرها و روستاها اختصاص یافت که به سبب بهبود قدرت خرید و تحریک تقاضا، حمایت از تولید تلقی می‌شود.
وی افزود: برای منابعی که از روستاها تجهیز می‌شوند طرح «نیکان» را تعریف کردیم که درصدی از منابعی که در یک باجه بانکی به دست می‌آید، توسط خود باجه به روستاییان به‌صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.
شیری با اشاره به این‌که هیچ‌گونه پرداخت بدون برنامه‌ای در بانک وجود ندارد، گفت: هر فردی که در بانک بیشتر تلاش می‌کند بیشتر منتفع می‌شود. در طرح «سه در هزار» منابع ارزان‌قیمت تجهیز شده در شعب هر عددی باشد به‌صورت ضریب سه در هزار به کارکنانی که در تجهیز این منابع نقش داشته‌اند، برمی‌گردد.
وی مشارکت همگانی کارکنان در مسیر حرکت سازمان را باعث تمرکز بر اهداف دانست و افزود: افزایش سود بانک به معنای افزایش سپرده است و همه کارکنان باید به تجهیز منابع توجه کنند.
شیری با تأکید به این‌که از آغاز کار در پست‌بانک، شفاف‌سازی را ازنظر به عمل تبدیل کردم، گفت: شفافیت در تمام اطلاعات، استانداردهای مالی و حسابداری در ثبت و نگهداری حساب‌های بانک باید حاکم باشد و به‌عنوان بانک فعال بازار سرمایه باید اطلاعات را ماهانه در کدال قرار دهیم زیرا با قوانین دولتی و ضوابط بازار سرمایه فعالیت می‌کنیم بااینکه این ضوابط زمینه فعالیت بانک را دشوار می‌کند ولی جز شفافیت، راه‌کار دیگری وجود ندارد.
وی بخش دیگری از برنامه شفافیت را در مقوله پرداخت‌های کارکنان بانک اعلام کرد و افزود: برای کارکنان تقویم منظم پرداخت‌ها با دستورالعمل‌های شفاف به وجود آوردیم به‌طوری‌که تمام کارکنان از زمان پرداخت حقوق، پاداش، کارانه و… آگاهی کامل دارند.
نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیرعامل پست‌بانک، وضعیت استخدامی کارکنان را بخش دیگری از برنامه‌های بانک عنوان کرد و گفت: کارکنان رسمی، قراردادی و شرکتی از ضوابط و مقررات استخدامی خود آگاهی دارند و در دوره‌های مشخص از طریق ابزارهای ارتباطی، به سؤالات همکاران در این زمینه پاسخ داده و برنامه‌های خود را در بخش سرمایه انسانی به آن‌ها اعلام کرده‌ایم.
شیری با بیان این‌که بحران مدیریت در بانک، به دلیل عدم جانشین پروری و بازنشستگی مدیران فعلی خودش را نشان می‌داد، افزود: حرکت بعدی در بانک تدوین مسیر شغلی برای کارکنان و ایجاد فرصت برابر، برای تصدی پست‌های مدیریتی کلان و میانی بانک بوده و  هر فرد می‌تواند برای پست‌های اعلام‌شده در آزمون شرکت کند و پس‌ازآن، فرآیندهای قانونی برای نفرات اول و دوم طی می‌شود و در پایان در روز امضای حکم انتصاب فرد از او دعوت به عمل می‌آید و انتظارات خود را از متصدی پست با وی در میان می‌گذاریم و افرادی که از این مسیر شغلی به پست‌های مدیریتی رسیده‌اند، در سال‌های آینده می‌تواند جانشین مدیران بالادستی خود باشد.
وی با اشاره به اجرای برنامه «خزانه استعدادها» در پست‌بانک اظهار کرد: ایجاد این خزانه در بانک تحرک و شادابی ایجاد کرده و آثار آن در شاخص‌های مالی و سودآوری بانک آشکارشده است.
نایب‌رئیس هیات مدیره و مدیرعامل پست‌بانک بابیان این‌که اگر متخصصان مالی پرتفوی بانک را، در ابتدا و پایان سال ۱۳۹۷ با همین ترکیب در ۹ ماهه سال جاری مقایسه کنند، متوجه تغییرات می‌شوند، گفت: در پرتفوی سال ۱۳۹۹ رشد ۶۰ درصدی و تغییر کیفیت دارایی‌ها مشاهده می‌شود. در این راستا کیفیت دارایی‌ها بهتر شده و از دارایی‌های بی‌کیفیت به دارایی‌های باثبات و باکیفیت رسیده‌ایم.
بالاترین مقام اجرایی پست‌بانک با اشاره به این‌که پست‌بانک در سال ۱۳۹۷ علاوه بر استقراض و بدهی که به بانک‌های کشور داشت به برخی از آن‌ها تسهیلات هم پرداخت کرده بود، گفت: در اصطلاح بانکی این‌یک بدهی و دارایی بی‌کیفیت است و این دارایی در سال ۱۳۹۹ به سپرده‌های مردم تبدیل شد که هم ارزان‌قیمت بوده و هم باکیفیت است.
شیری با اشاره به این‌که حدود ۲۳ درصد جمعیت روستایی به خدمات بانکی مستقیم روز دسترسی دارند، گفت: اگر بخواهیم دسترسی مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم ۸۵ درصد روستاییان به خدمات مالی و بانکی دسترسی دارند.
نایب‌رئیس هیات مدیره پست‌بانک ایران ادامه داد: در ۹ ماهه سال جاری، حدود ۶۰۰ میلیون تراکنش مالی در روستاها انجام‌شده است و به عبارتی به‌طور متوسط روزانه دو میلیون و ۷۰۰ تراکنش در روستاها انجام می‌شود. وی با اشاره به این‌که شعب ناظر با دفاتر خدمات روستایی به‌طور متوسط حدود ۳۴ کیلومتر فاصله‌دارند، افزود: اگر تعداد تراکنش‌های روستایی را دو میلیون در نظر بگیریم در اقتصاد ملی دو میلیون سفر از روستا به شهر صرفه‌جویی شده که آثار مهمی از قبیل کاهش بار ترافیکی، مصرف بنزین، استهلاک خودرو و صرفه‌جویی زمان مفید نیروی کار در پی داشته است.
شیری ایجاد و حمایت از اشتغال در بخش خصوصی را یکی از خدمات پست‌بانک در روستاها دانست و گفت: در حال حاضر در باجه‌های بانکی بیش از ۱۲ هزار نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار هستند و از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۱۰۰ درصد درآمد این کارگزاران افزایش پیداکرده که بخشی از آن به حجم گردش مالی برمی‌گردد.
مدیرعامل پست‌بانک ایران با تأکید بر مأموریت وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات و پست‌بانک برای ارائه خدمات پایه مالی و بانکی به روستاییان در قالب طرح  USO(خدمات عمومی اجباری) تصریح کرد: پست‌بانک طرح توسعه خدمات مالی در روستاها را به‌صورت کمی و کیفی پیش خواهد برد.
وی با اشاره به این‌که در پایان سال ۱۳۹۷، حدود ۷/۶ میلیون حساب بانکی روستایی در پست‌بانک افتتاح‌شده بود، افزود: در سال ۱۳۹۸ تعداد حساب‌ها به ۹ میلیون افزایش پیدا کرد و در ۹ ماهه گذشته به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار افتتاح حساب رسیده است و اگر جمعیت روستاییان کشور را ۲۰ میلیون نفر در نظر بگیریم و اگر هر فرد یک حساب داشته باشد یعنی ۴۸ درصد روستاییان کشور در پست‌بانک حساب دارند به‌عبارت‌دیگر شمول مالی پست‌بانک در بعد کمی از ۳۳ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۴۸ درصد در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
شیری با بیان این‌که در بعد کیفی نیز خدمات بانک از هفت خدمت در روستاها به ۳۳ خدمت افزایش‌یافته است، گفت: اگر بازارهای پولی و مالی را به شهری و روستایی تقسیم‌بندی کنیم، در بازار پولی و مالی شهری ۳۳ بانک، موسسه مالی و اعتباری، بیمه‌ها و کارگزاران برای ارائه خدمات بازار سرمایه فعال هستند ولی در روستاها فقط پست‌بانک ایران فعال است و به دنبال این هستم که همه خدمات بانکی، بیمه‌ای و بازار سرمایه را در باجه‌های بانکی روستایی در قالب سوپرمارکت مالی به روستاییان ارائه بدهیم.
وی یکی از چالش‌های عمده سهام‌داران عدالت را چگونگی ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی دانست و افزود: با راه‌اندازی این سوپرمارکت‌های مالی ابزار لازم در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد تا بتوانند از تمام خدمات مالی، بیمه‌ای و بازار سرمایه استفاده کنند. مدیرعامل پست‌بانک ایران ابراز امیدواری کرد که بتواند در آینده‌ای نزدیک میز ارائه خدمات مالی دولت به روستاییان را هم راه‌اندازی کند.
وی با تأکید بر این‌که این اهداف چشم‌انداز بلندمدت بانک است که در افق کوتاه‌مدت برخی از آن‌ها عملیاتی شده و در باجه‌های روستایی در حال انجام است، افزود: ثبت‌نام سجام به‌صورت پایلوت از خراسان جنوبی شروع‌ شد و در حال حاضر در ۵۷۰۰ باجه بانکی سراسر کشور این خدمت به روستاییان ارائه می‌شود.
شیری هدف دیگر پست‌بانک در شهر و روستاها را کیفی سازی خدمات یا ارائه خدمات در بستر بانکداری دیجیتال دانست و گفت: اخیراً ارائه غیرحضوری چهار خدمت با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و اکنون در تلاش هستیم خدمات افتتاح حساب و درخواست تسهیلات را در تمام شعب و باجه‌ها توسعه دهیم و با فراهم شدن زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی‌شده پرداخت تسهیلات را نیز غیرحضوری برای مشتریان انجام دهیم و استراتژی بانک این است که بخشی از خدمات به‌صورت غیرحضوری و بر بستر بانکداری دیجیتال به مشتریان ارائه شود.
مدیرعامل پست‌بانک ایران با تأکید بر این‌که هزینه بانکداری خرد در جهان بالا است، گفت: یکی از راه‌کارهای رفع این چالش ارائه نرخ سود بالاتر است ولی در بانکداری ایران، بانک‌ها چنین مجوزی ندارند و بنابراین استراتژی بانک ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری بر بستر بانکداری دیجیتال است.
شیری با اشاره به ماده ۳۱ اساسنامه پست و مأموریت جدیدی که برای پست‌بانک تعریف‌شده، خاطرنشان کرد: برای انجام این مأموریت باید استراتژی مشخصی داشته باشیم، یکی از استراتژی‌های ما ارائه خدمات فعال بانکی در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها است.
وی ادامه داد: به‌عنوان بانک عامل حوزه فناوری اطلاعات بخشی از منابع داخلی بانک و بخشی از منابع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر نهادها را در اختیار داریم که به‌صورت تسهیلات به این شرکت‌ها پرداخت می‌کنیم و این نقطه اتصال بانک با این شرکت‌هاست و سعی می‌کنیم آن‌ها را در بانک با ارائه سایر خدمات مالی مانند ضمانت‌نامه، گشایش اعتبار، حواله‌های ارزی و … حفظ کنیم.
بالاترین مقام اجرایی پست‌بانک با اشاره به امضای قرارداد عاملیت بانکی با صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: با امضا این قرارداد می‌توانیم از منابع داخلی بانک و صندوق به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تسهیلات پرداخت کنیم. در محل این صندوق گروه خبره‌ای مستقرشده تا روش‌های ارزیابی طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها را بومی‌سازی کنند تا بتوانیم خدمات به این شرکت‌ها را در تمام باجه‌ها و شعب توسعه بدهیم و  این قرارداد به فرصتی برای بانک تبدیل‌شده است.
وی با اشاره به طرح تسهیل وثایق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به‌عنوان یکی دیگر از استراتژی‌های بانک در حوزه این شرکت‌ها، افزود: شرکت‌های قدیمی به دارایی‌هایی که بانک‌ها آن‌ها را به‌عنوان وثیقه می‌پذیرند، دسترسی دارند ولی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها دارایی‌های غیرملموسی دارند که روشی برای ارزیابی آن‌ها وجود ندارد و بنابراین باید از شیوه‌هایی استفاده کنیم که این شرکت‌هایی که تازه در مرحله رشد و بلوغ قرار دارند و هنوز دارایی‌های قابل ارزیابی به‌عنوان وثیقه ندارند را مورد ارزیابی قرار داده و با آن‌ها به توافق برسیم.
شیری تصریح کرد: در پایان می‌توانم بگویم بانک برای ارائه خدمات به این شرکت‌ها هنوز به بلوغ نرسیده و گروه‌های کاری بانک بر روی این مقوله در حال کار هستند و بخشی از آن را عملیاتی کرده‌اند و بخش دیگری هم در برنامه‌های آتی قرار دارد که خدمات مالی و بانکی را به این فعالان اقتصادی توسعه دهیم.
مدیرعامل پست‌بانک با اشاره به بازنشستگی ۷۰۰ نفر از کارکنان بانک در سال گذشته گفت: حداقل نیروی انسانی در بین بانک‌های کشور متعلق به پست‌بانک است و حالا برای این‌که بتوانیم استخدام نیروی انسانی را نیز در بانک در فرآیند قانونی انجام دهیم تمام سخت‌گیری‌هایی که سازمان امور اداری و استخدامی برای پست‌بانک انجام داد را پشت سر گذاشتیم. پست‌بانک اولین بانکی بود که ساختار سازمانی خود را در سامانه این سازمان بارگذاری کرد و توانستیم در اوایل سال جاری مجوز استخدام ۱۸۱ نفر را دریافت کنیم و با شرایط پیش‌آمده به علت بیماری کرونا روند جذب طولانی‌تر شد ولی خوشبختانه فهرست سه برابر ظرفیت به بانک اعلام‌شده و گروه مصاحبه و ارزیابی برای انتخاب نفرات نهایی در دو هفته آمادگی کامل را دارند و تا پایان سال آموزش‌های بدو خدمت افراد برگزیده انجام خواهد شد. شیری با تأکید بر پیگیری برای جذب و بهبود ظرفیت نیروی انسانی بانک گفت: افزایش نیروی انسانی کیفی در بانک به تجهیز منابع بیشتر و ارائه خدمات بهتر کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: پست‌بانک به لحاظ وجود باجه‌های بانکی روستایی تفاوت ساختاری بزرگی با بانک‌های دیگر دارد و به نظر من به ازای هر ۱۰ باجه روستایی باید یک پست سازمانی به نام بازرس وجود داشته باشد؛ زیرا اگر نظارت کافی بر این باجه‌ها نباشد از نقطه قوت به نقطه‌ضعف بانک تبدیل می‌شود.
بالاترین مقام اجرایی پست‌بانک با اشاره به آثار کرونا بر رفتار مشتریان بانک گفت: هرچند کرونا مصائب و محدودیت‌هایی برای جامعه به وجود آورد ولی در کنار آن برای توسعه بانکداری الکترونیکی فرصتی فراهم کرد زیرا به‌اجبار بسیاری از خدمات بانک با رغبت کارکنان و مشتریان غیرحضوری شد. پیش از کرونا حدود ۶۰ درصد تراکنش‌های خودپردازها برداشت وجه بود که حالا به ۳۰ درصد رسیده است و این‌یک تحول در صنعت بانکی است زیرا این‌گونه تغییرات با یک یا دو درصد شروع می‌شود و سالیان طولانی زمان می‌برد تا ۶۰ درصد و ۳۰ درصد برسد و چون خودپردازهای پست‌بانک ساختار روستایی دارد و هنوز در روستاها ابزارهای پرداخت الکترونیکی گسترش نیافته است، هنوز دریافت و پرداخت وجه نقد وجود دارد ولی دریافت وجه نقد در خودپردازهای شهری به‌شدت کم شده است.
وی افزود: گرایش مردم به حضور در باجه‌ها، شعب و دریافت وجه نقد کاهش پیداکرده و تمایل دارند خدمات را غیرحضوری دریافت کنند مگر در موارد و خدمات خاص که حضور فرد الزامی است.
مدیرعامل پست‌بانک ایران با تأکید بر این‌که یکی از مشکلات بانک برای افزایش سرمایه، خصوصی و دولتی بودن آن است و ۵۱ درصد سهام بانک در اختیار دولت و ۴۹ درصد دیگر سهام در اختیار ۴۰ هزار شخص (حقیقی و حقوقی) قرار دارد و برای افزایش سرمایه تنها دو راه وجود دارد، گفت: راه اول این است که در قانون بودجه باید این موضوع لحاظ شود تا سهم ۵۱ درصد دولتی حفظ شود و دولت در افزایش سرمایه شرکت کند و دیگران هم به همان اندازه سرمایه تزریق کنند تا سرمایه بانک افزایش پیدا کند و راه‌حل دوم این است که از مسیرهای دیگر سرمایه را افزایش بدهیم که در این مسیرها اگر یک درصد سهام دولت افت پیدا کند، شرکت از دولتی بودن خارج می‌شود و تنها راهی که باقی می‌ماند افرایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است که از ابتدای سال جاری این موضوع را دنبال کرده‌ایم و افزایش ۲۲۰ درصدی سرمایه به تصویب رسیده است.
شیری ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که طبق مقررات باید با افزایش سرمایه از شمول ماده ۱۴۱ بازار سرمایه خارج شویم. مجمع بانک بر روی‌داده‌ها و آمارهای رسمی ثبت‌شده تا ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ مصوبه رسمی دارد که با این اطلاعات و تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که وجود دارد از شمول ماده ۱۴۱ خارج نمی‌شویم مگر این‌که با اطلاعات ۹ ماهه امسال با تجدید ارزیابی دارایی‌ها از این ماده خارج شویم ولی سازمان بورس ایراد گرفته که برای این موضوع مصوبه مجمعی وجود ندارد و بنابراین سازمان بورس این موضوع را به مجمع ۲۹ یا ۳۰ اسفند موکول کرده که طی یک یا دو هفته سازمان حسابرسی گزارش خود را ارائه دهد.
وی پیش‌بینی کرد در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ افزایش سرمایه بانک با مبلغی بیش از تجدید ارزیابی دارایی‌های شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۹ انجام شود و بانک از شمول ماده ۱۴۱ خارج شود و سرمایه بانک سه تا چهار برابر افزایش پیدا ‌کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=10053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.