• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

مجوز تولید ۲۳۱۴ مگاوات انرژی تجدیدپذیر برای ۸ واحد صنعتی صادر شد

  • کد خبر : 52665
  • 01 شهریور 1401 - 17:58

وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده است تا در قالب طرحی با عنوان نیروگاه‌های خود تامین برق صنایع، در سال‌های آینده کمبود برق در کشور را جبران کرده و برق پایدار صنایع را تامین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، در سال‌های گذشته، قطعی برق در فصل گرما به یکی از اصلی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی کشور تبدیل شده بود، مشکلی که نتیجه آن خسارت تولیدکنندگان، وارد آمدن آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و … بوده و از سوی دیگر، ضرر و زیان ناشی از قطعی بی‌برنامه برق بسیاری از واحدهای تولیدی نیز، جبران نشد.

در همین راستا دولت سیزدهم و وزارت نیرو در جهت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و همچنین تامین برق پایدار برای صنایع تولیدی، حرکت صنایع پرمصرف به سوی احداث نیروگاه‌ها و تامین برق را برنامه‌ریزی کرده است.

سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق نیز این طرح را در دستور کار قرار داده و از صاحبان صنایع دعوت کرد تا با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مشکل کمبود برق خود را در سال‌های آینده جبران کرده و از برق پایدار برخوردار شوند.

احمدرضا توکلی مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی ساتبا، در خصوص مزایای طرح خودتامین برق صنایع گفت: صنایع می‌توانند در ساختگاه‌هایی که در کلیه استان‌ها توسط ساتبا مشخص و یا ساختگاه‌هایی که توسط صنایع معرفی شده، پس از تایید ساتبا، به احداث نیروگاه بپردازند و برق تولیدی خود را در محل صنعت تحویل گیرند.

وی افزود: طبق توافق‌نامه بین ساتبا، توانیر و صاحبان صنعت و از آنجایی که برق تولیدی توسط انرژی‌های تجدید پذیر ناهموار است، برنامه‌ریزی شده است تا برق تولیدی صنایع به شبکه سراسری برق متصل شده و برق به صورت یکنواخت، هموار و بدون قطعی برق در اختیار صنایع قرار گیرد.

توکلی درباره تامین برق صنایع به صورت یکنواخت و هموار خاطرنشان کرد: منظور از برق هموار، میزان توان ثابت روزانه تحویلی به مشترک در بازه زمانی مورد موافقت است که حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز را در برمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام پیک مصرف، تامین برق برای این واحدها با محدودیت‌هایی رو به رو می‌شود، صاحبان صنایع به ضرورت این اقدام پی برده و پیگیر آن هستند تا واحدهای خود احداث استفاده نمایند.

وی همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۱۷ شرکت از صنایع فولاد، مس، شیمیایی و… درخواست احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک را به ساتبا ارسال کرده‌اند که از بین متقاضیان برای ۸ شرکت با مجموع ظرفیت ۲۳۱۴ مگاوات (شامل ۱۸۷۷ مگاوات خورشیدی، ۴۰۰ مگاوات بادی و ۳۷ مگاوات بازیافت حرارتی) پروانه احداث در قالب خود تامین صادر شده است.

مدیرکل دفتر قراردادها و امور حقوقی تجدیدپذیرها و بهره‌وری انرژی گفت: درخواست ۹ شرکت دیگر نیز به ظرفیت ۱۰۶۲ مگاوات در حال بررسی و تکمیل مدارک جهت دریافت مجوز احداث نیروگاه تجدیدپذیر هستند.

وی ادامه داد: اکنون در کشور با کمبود سوخت فسیلی رو به رو هستیم پس بهتر است که با احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی را به حداقل برسانیم و هم به سمت جهانی شدن حرکت کنیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=52665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.