• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور: سهم ایران از بازار جهانی گوهرسنگ افزایش می‌یابد

  • کد خبر : 62406
  • 25 دی 1401 - 13:04
مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور: سهم ایران از بازار جهانی گوهرسنگ افزایش می‌یابد

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور خبر داد: تا سال ۱۴۱۰ سهم ایران از بازار جهانی گوهرسنگ به ۲ درصد خواهد رسید.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی ایمپاسکو، در مراسم افتتاحیه کارگاه گوهرتراشی که در مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران در یزد برگزار شد، سید ابومحمد هاشمی مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با بیان اینکه در حال حاضر سهم ایران از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها حدود ۰.۰۱ درصد است از افزایش این سهم تا سطح ۲ درصد و تا پایان سال ۱۴۱۰ خبر داد.

وی با بیان اینکه سند ملی توسعه صنعت گوهرسنگ ماحصل زحمات مداوم ۴ ساله کارشناسان صنعت گوهرسنگ کشور است، توضیح داد:‌ این سند نهایتا در پایان دولت دوازدهم ابلاغ و خاستگاه آن ایمیدرو معرفی و همزمان به عنوان مجری و دبیر این طرح اعلام شد.

هاشمی تصریح کرد: در این سند مجموعه به هم پیوسته‌ای از فعالیت‌ها دیده شده که حتی تا توسعه بازار و ایجاد پاویون‌های بین‌المللی نمایشگاهی در سراسر کشور در آن بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه برای این صنعت ما استراتژی تهاجمی در نظر گرفته‌ و هشتاد سرفصل برای آن نوشته‌ایم که ذیل هر استراتژی یک سری فعالیت‌هایی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در همین راستان قراردادی با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد کرده‌ایم که بر مبنای آن در ۳۱ استان کشور کلاس‌های آموزشی برگزار و آموزش دیدگان این کلاس‌ها را به عنوان هسته‌های اولیه این صنعت در هر استان‌ معرفی کنیم که این کلاس‌ها تاکنون در ۲۴ استان کشور به پایان رسیده و ۴۶۲ نفر تاکنون آموزش دیده‌اند.

وی درباره استراتژی‌های تهاجمی توضیح داد: این استراتژی‌ها شامل بررسی مجموع عوامل داخلی و خارجی صنعت گوهرسنگ است که بیانگر وضعیت گوهرسنگ در ابتدای شروع طرح و نتایج ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استراتژی‌های داخلی رشد و توسعه، استراتژی‌های غالب صنعت است.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور با تاکید بر اینکه خوشبختانه بیش از ۳۵ درصد این افراد تاکنون جذب بازار کار شده‌اند، تصریح کرد: بخشی از آنها در کارگاه‌های خانگی و بخشی دیگر در مجتمع‌های مرتبط فعالیت خود را در این راستا ادامه داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با آموزش، اولویت ما آموزش‌های بازارمحور است که باعث توسعه بازار می‌شود، ادامه داد: مرکز تحقیقات یزد را به عنوان یکی از بخش‌های چهارگانه مرجع گوهرسنگ در نظر گرفته‌ایم که صفر تا صد آموزش‌ها را در این مرکز تحقیقات داشته باشیم و در مرکز تحقیقات مواد معدنی کرج اعتبارسنجی گوهرسنگ‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

هاشمی همچنین خبر داد: از سال آینده به نوبت تراشکاران حرفه‌ای در نمایشگاه‌های تایلند و هنگ کنگ حضور خواهند یافت و ادامه این روند سهم ایران را از بازار جهانی گوهرسنگ‌ها تا پایان سال ۱۴۱۰ به ۲ درصد خواهد رساند.

وی با بیان اینکه در استان یزد آن چیزی که برای ما اولویت است، محصولات جانبی است که در معادن داریم توضیح داد: این محصولات جانبی به عنوان کانی‌‌های کلکسیونی شناخته می‌شوند و بر این اساس در معدنی که اکتشاف به پایان می‌رسد ما یک پیوست گوهرسنگی خواهیم داشت.

مجری طرح توسعه صنعت گوهرسنگ کشور در پایان عنوان کرد: بر اساس توافق‌هایی که با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن برای خرید تجهیزات کارگاه‌های گوهرتراشی و ایجاد آزمایشگاه‌های گوهرشناسی داریم متقاضیان خرید این تجهیزات می‌توانند نیازهای خود را در راستای خرید تجهیزات با همکاری صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌های معدنی تامین کنند.

در قرارداد آموزش‌های مهارتی رکورد به ثبت رساندیم

غلامرضا ملاطاهری مدیر آموزش و پژوهش ایمیدرو در ادامه این مراسم، با بیان اینکه سیاست ایمیدرو در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ توسعه آموزش های مهارتی مبتنی بر اشتغال زایی بخش معدن و صنایع معدنی است، خبر داد:‌ در همین راستا طی این دو سال قراردادهایی منعقد کردیم که در مقایسه با سنوات گذشته یک رکورد محسوب می‌شود و تحول عظیمی در حوزه آموزش بوده است.

وی همچنین تصریح کرد: زمانی که یک فعالیت مشابه گوهرسنگ‌ها در مسیر تخصصی پیش می‌رود نیازها و توانمندی‌های فناورانه به درستی دیده و در طرح لحاظ می‌شود.

مدیر آموزش و پژوهش ایمیدرو تاکید کرد: این مسیری که آغاز شده توسعه بخش گوهرسنگ را محقق خواهد کرد و در همین راستا امیدواریم نیروهایی تربیت کنیم که مستقیم جذب بازار کار می‌شوند.

جلسات تخصصی مداوم با کارشناسان حوزه برگزار کردیم

مهدی استادرحیمی مدیر مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران – یزد نیز در ابتدای صحبت‌های خود به این مساله اشاره کرد که تامین منابع مالی جهت ایجاد کارگاه گوهرسنگ مرکز تحقیقات بر اساس موافقتنامه ماده ۱۷ ایمیدرو صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس این موافقتنامه، تفاهم نامه سه جانبه بین مرکز تحقیقات مواد معدنی یزد، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یزد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منعقد شد، توضیح داد: سازمان فنی و حرفه‌ای در این راستا تهیه استانداردها و اعطای گواهینامه و معرفی کارشناسان خبره را متعهد شد و پس از آن خرید تجهیزات و در مجموع خرید ۴۰ دستگاه از جمله فست و دامله انجام شد و آموزش‌ها در سه شاخه دامله فست و کاروینگ در نظر گرفته شد.

استادرحیمی تصریح کرد: خرید تجهیزات از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تا آذر ماه ادامه یافت که حدود ۷۰۰ میلیون تومان هزینه برای تکمیل این تجهیزات انجام شد.

وی در رابطه با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی برای راه‌اندازی این کارگاه‌ها عنوان کرد: حداقل چهار جلسه با کارشناسان در رابطه با خرید تجهیزات و بیش از ۲۰ جلسه برای راه اندازی تجهیزات داشتیم.

مدیر مجتمع مرکز تحقیقات مواد معدنی ایران – یزد با تاکید بر اینکه پس از فراخوان برگزاری دوره‌های آموزشی گوهرتراشی استقبال نسبتا خوبی از آن انجام شد، تشریح کرد: پس از فراخوان ۳۰ نفر برای حضور در دوره‌ها ثبت نام کردند که از این میان بر اساس اولویت‌هایی که داشتیم که مهمترین آنها تربیت کارآفرین بوده تعدادی از متقاضیان فیلتر شد و در نهایت ۱۰ نفر انتخاب شدند.

عباس جعفری مدیر پژوهش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز در ادامه عنوان کرد: امیدواریم برگزاری این دوره‌ها راه گشای خوبی برای اشتغال زایی جوانان یزدی باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امیدوارم در بحث گوهرشناسی و آموزش آن دوره‌های مناسبی برگزار کنیم، تصریح کرد: بحث گوهرشناسی ارزش افزوده خاصی ایجاد می‌کند و این صنعت تاکنون در زنجان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم مورد توجه قرار گرفته است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=62406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.