• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

ماینرها عامل اصلی رشد غیرمتعارف مصرف برق در کشور هستند

  • کد خبر : 22428
  • 07 شهریور 1400 - 12:03
ماینرها عامل اصلی رشد غیرمتعارف مصرف برق در کشور هستند

نتایج بررسی‌های شرکت توانیر نشان می‌دهد رشد مصرف برق در این سالها بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و این رکورد بی‌سابقه ناشی از افزایش استخراج غیرمجاز رمزارزها و فعالیت ماینرها است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، بر اساس مطالعه‌ای که با عنوان «فراتر از بحران خاموشی» انجام شد و نتایج آن در اختیار […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، بر اساس مطالعه‌ای که با عنوان «فراتر از بحران خاموشی» انجام شد و نتایج آن در اختیار مسئولین قرار داده شد، نشان داده شد که رکورد بی‌سابقه و ۲۰ درصدی رشد مصرف برق در سال جاری، با هیچکدام از اصول برنامه‌ریزی و طراحی شبکه‌های برق سازگار نبوده است و این میزان رشد حداکثر در طول ۵ سال قابل تصور بود.

در این بررسی ضمن اشاره به عوامل افزایش زودهنگام و شدید دمای هوا تا ۵ درجه و در مدار قرار گرفتن زودهنگام سیستم‌های سرمایشی، راه اندازی زودهنگام چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش بارش‌ها و رواناب‌های سطحی و رشد تولید و افزایش مصرف برق صنایع بزرگ به عامل کمتر شناخته‌شده استفاده فزاینده از ماینرها و تجهیزات استخراج رمزارز به عنوان یکی از عوامل اصلی این رکورد بی‌سابقه اشاره کرده است.

در واقع میزان رشد مصرف برق سالانه گروه‌های تجاری، خانگی و صنعتی مشخص و قابل پیشی‌بینی است و هرگونه رشد خارج از این مصارف، غیرمتعارف تلقی می‌شود.

یکی از راه‌های سنجش این میزان غیرمتعارف مقایسه میان زمان‌هایی با کمترین بار است. به عنوان مثال مقایسه میان مصرف برق ساعات ۲ تا ۵ بامداد، که خنک‌ترین ساعات شبانه‌روز حساب می‌شود، نشان از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی مصرف برق سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۸ دارد.

بر اساس آنچه در این مطالعه به آن اشاره شده، این میزان رشد نمی‌تواند به بخش‌های خانگی و تجاری که در آن ساعات شبانه روز کمترین میزان مصرف را دارند یا حتی صنعتی که مصرف آن به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود، مرتبط باشد و این مصرف تنها می‌تواند متعلق به تولید رمزارزها باشد که بدون وابستگی به ساعات خاص حتی در نیمه شب نیز مصرف برق آنها ادامه دارد.

این بررسی همچنین تأکید می‌کند که میزان متوسط خاموشی‌ها در روزهای محدودی از ماه‌های گرم سال جاری، نزدیک به ۲۰۰۰ مگاوات بوده است که معادل مصرف برق برآوردی دستگاه‌های استخراج رمز ارزها است و چنانچه در سال جاری طبق پیش‌بینی‌ها رشد مصرف برق اتفاق می‌افتاد محدودیت‌های کمتری بر بخش خانگی و صنعتی اعمال می‌شد.

در نتیجه گیری این مطالعه همچنین تاکید شده است که استمرار مصرف شدید برق به ویژه در فصل زمستان که به طور طبیعی امکان تولید برق‌آبی کاهش می‌یابد و همچنین تعدادی از واحدهای نیروگاه‌های حرارتی برای تعمیرات سالانه از مدار خارج می‌شوند، می‌تواند اثر منفی بزرگ‌تری در تأمین برق کشور داشته باشد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=22428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.