• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

لزوم برداشتن مشوق‌های مضاعف خام‌فروشی در بخش انرژی

  • کد خبر : 29312
  • 19 آبان 1400 - 6:06
لزوم برداشتن مشوق‌های مضاعف خام‌فروشی در بخش انرژی

یک فعال صنعت برق با اشاره به اینکه صنعت برق در ایران از صنایع پیشگام و قابل‌ رقابت با تمام دنیا است، گفت: باید چشم‌انداز خودمان را بر پله دو و سه زنجیره ارزش صنعت برق بگذاریم.

علیرضا کلاهی صمدی، رئیس سابق سندیکای برق ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کیفیت صادرات در بخش برق و ملزومات آن گفت: کشور ما در حال حاضر عمده صادرات خود را بر روی بخش کالاهای اولیه یا همان کامودیتی ها (مواد اولیه صنایع) متمرکز کردیم در حالی که این بخش ارزش افزود بالایی ندارد و برای رشد تولید ناخالص ملی هم اهرم خوبی نخواهد بود چراکه در زنجیره ارزش جایگاه بالایی ندارد.

وی افزود: در حال حاضر دنیا به سمت ماده‌زدایی(dematerialization) و نقدینگی‌زدایی(demonetization) می‌رود، یعنی ارزش ماده اولیه و سرمایه در حال کم شدن است و این بدان معنا است که در سال‌های آتی، ارزش مواد اولیه و انرژی در سبد تولید پایین میاید. جالب است بدانید طبق گزارش بلومبرگ، طی ده سال اخیر، ارزش هرکیلو وات برساعت برق، کاهش قابل توجهی داشته است و در برخی موارد تا یک چهارم قیمت در سال ۲۰۰۹ بوده است.

این فعال صنعت برق با اشاره به اینکه ظرفیت ارزآوری از طریق صنعت برق تا ۲۰ میلیارد دلار هم قابل افزایش است، گفت: برای اصلاح شیوه فعلی باید اولاً مشوق‌های مضاعف خام فروشی، از جمله معافیت‌های صادراتی بر مواد خام برداشته شود و همچنین برای صادرات با ارزش افزوده بالاتر هم برنامه‌ریزی شود. هم اکنون ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ما در حوزه صنعت برق به کشور عراق رقمی حدود ۱۰ میلیارد دلار است اما این رشد نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و مشوق‌هایی در کشور است.

وی تصریح کرد: به طور مثال با جلوگیری از خام فروشی مس و پلیمر می‌توانیم بر روی صادرات کابل‌های برق و با جلوگیری از خام فروشی روی و فولاد بر روی صادرات دکل‌های انتقال نیرو سرمایه گذاری خوبی انجام دهیم.

کلاهی در ادامه گفت: البته قانون لغو معافیت‌های مالیاتی به تصویب مجلس هم رسیده است ولی لیست صنایعی که باید برای آنها معافیت مالیاتی اعمال شود هنوز تصویب نشده و تعلل در این بحث جایز نیست و نوعی فرصت سوزی برای اقتصاد کشور خواهد بود. همچنین باید توجه شود که منابع حاصل از این طریق خرج مصارف دیگر نشود بلکه در همین بخش انرژی سرمایه گذاری صورت بگیرد. تا شاهد توسعه این بخش در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید در صنایعی که دارای مزیت هستیم سرمایه گذاری شود و این امر نیازمند برنامه‌ریزی است، افزود: ما در بخش برق واقعاً دارای مزیت هستیم و بنده حتی در کنفرانس‌های بین‌المللی هم به مدیران زیمنس و EVV و سایر تولیدکنندگان بزرگ این صنعت گفتم که توان رقابت با شرکت‌های ایرانی را ندارید و خود آنها نیز به این امر اذعان داشتند.

رئیس سابقه سندیکای صنعت برق تأکید کرد: بایستی در صنایعی که دارای مزیت هستیم، چشم‌انداز خودمان را حداقل بر روی پله دو یا سه زنجیره ارزش بگذاریم. پله دو و سه زنجیره ارزش، یعنی سرمایه گذاری بر روی تولید کالاهای واسطه‌ای و قطعات که این امر می‌تواند مقدمه ورود پرقدرت ما به زنجیره ارزش جهانی باشد. چنانچه صنایع ما از خام فروشی به سمت تولید کالاهای واسطه‌ای و قطعات حرکت کنند، ارزش خلق شده می‌تواند ما را در تکمیل زنجیره برخی صنایع در بلند مدت کمک کند و مقدمات رشد اقتصادی کشور را فراهم کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=29312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.