• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

فولاد مبارکه در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد/ اصفهان را به قطب نوآوری کشور تبدیل خواهیم کرد

  • کد خبر : 68241
  • 06 اردیبهشت 1402 - 0:00
فولاد مبارکه در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد/ اصفهان را به قطب نوآوری کشور تبدیل خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد و همسو با دولت، به دنبال تعادل در بازار است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایراسین، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست خبری خود در جمع اصحاب رسانه کشور گفت: بالغ بر ۱۰۰ هزار قطعه در فولاد مبارکه بومی‌سازی شده و بالغ بر ۳ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی طی یک دهه گذشته با بومی‌سازی صورت گرفته است. ثبت سفارش خرید ۵ هزار میلیارد تومان از بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان کشور نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه طی سال گذشته بوده است.

اضافه شدن ۱۴ محصول جدید به سبد محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱

وی افزود: توسعه محصولات جدید در سبد محصولات فولاد مبارکه یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت بوده به طوری که سال گذشته ۱۴ محصول جدید به محصولات این شرکت اضافه شد که یکی از مهمترین آن‌ها ورق فولادی زنگ‌نزن بوده است. همکاران ما بدون حضور یک کارشناس خارجی این محصولات ارزشمند را تولید کردند و امسال به صورت انبوه تولید خواهد شد. این به معنای نهضت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و خودباوری است.

طیب نیا افزود: علی‌رغم این که ۳ هزار نفر در طرح‌های توسعه مشغول به کار شدند، مراحل استخدام ۱۱۰۴ نفر از سال گذشته در فولاد مبارکه در حال انجام است. همچنین امیدواریم در توسعه‌ها بالغ بر ۶۵۰۰ نفر مشغول به کار شوند.

فولاد مبارکه در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد

یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی کشور، به حوزه قیمت‌گذاری دلاری در اقتصاد کشور باز میگردد. در همین رابطه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری فردای اقتصاد مبنی بر توزیع رانت‌های کلان با نرخ ارز دولتی توسط این شرکت گفت: ما از طرفی به گرانفروشی متهم هستیم چراکه می‌گویند محصولات شما در بازار توسط واسطه‌گران معامله می‌شود و از طرف دیگر به ایجاد رانت در عرضه محصولات متهم هستیم. این در حالی است که فولاد مبارکه به عنوان یک تولیدکننده، سال‌هاست در نحوه عرضه، تعیین خریدار و نحوه تعیین قیمت پایه هیچ نقشی ندارد، بلکه همسو با دولت، به دنبال تعادل در بازار است. وی افزود: فولاد مبارکه در چارچوب دستورالعمل‌ها، میزان ارز خود را شفاف کرده و فروش محصولات خود را در سامانه‌های مربوطه ثبت می‌کند. ما ارز خود را به صورت آزاد نفروخته‌ایم و براساس دستورالعمل های موجود فروخته‌ایم. آنچه که برای ما مهم است، مجموعه قیمت ارز در کشور است چراکه اکثر هزینه‌های ما داخل کشور شکل می‌گیرد.

اصفهان را به قطب نوآوری کشور تبدیل خواهیم کرد/ منفعت فولاد مبارکه برای مردم اصفهان

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر انتفاع مردم اصفهان از فولاد مبارکه و منابع تامین مالی پروژه‌های فولاد مبارکه گفت: اولین منفعت فولاد مبارکه برای مردم استان اصفهان، اشتغال و درآمدزایی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای آنان شکل گرفته است. درآمدی که ۲۶ هزار نیروی فولاد مبارکه کسب می‌کنند، در همین استان هزینه می‌شود. منافع فولاد مبارکه به شدت بالاست و باید به گونه‌ای فعالیت کند که برای منطقه ضرری نداشته باشد، ارزش افزوده بالای این شرکت گواه بر منفعت داشتن فولاد مبارکه است. وی افزود: هدف‌گذاری فولاد مبارکه، تبدیل استان اصفهان به قطب نوآوری و فناوری کشور است که این امر خود برای مردم این استان منفعت دارد. بخشی از منابع مالی فولاد مبارکه، حاصل سود این شرکت و اوراقی است که از قبل داشته‌ و در آینده خواهد داشت. این شرکت از نظر منابع مالی محدودیتی ندارد و با توجه به صادراتی که دارد، به دنبال وام‌های ارزی خارجی است.

طرح‌های توسعه کمی گروه فولاد مبارکه در شرکت فولاد هرمزگان و در کنار دریا اجرا می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری مهر مبنی بر دلیل عدم احداث فولاد مبارکه در کنار دریا و حرکت بر خلاف آمایش سرزمینی گفت:طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در حوزه‌های کمّی، در شرکت فولاد هرمزگان و در کنار دریاست. یکی از مزایای در مرکز کشور بودن فولاد مبارکه، سهولت در حمل و نقل و تأمین مواد اولیه مورد نیاز از اقصی‌نقاط کشور است.جابجایی شرکتی مثل فولاد مبارکه، بسیار پرهزینه است و صرف نظر از این موضوع، عمده محصول فولاد مبارکه به شمال کشور ارسال می‌شود و اگر در جنوب کشور قرار داشتیم، آلایندگی ناشی از حمل و نقل بسیار بیشتر بود.

طیب‌نیا همچنین با اشاره به پرونده تخلف ۹۲ هزار میلیارد تومانی گفت: اصل گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه مربوط به دوره زمانی تا پایان سال ۱۳۹۹ بود و تیم جدید مدیریت فولاد مبارکه پس از این تاریخ، آغاز به کار کرد. هر تخلفی در فولاد مبارکه صورت گرفته باید به آن رسیدگی شود و قبل از نظر مرجع قضایی، نمی‌توان در این خصوص قضاوت کرد. هر اطلاعاتی از ما خواسته شده در اختیار مراجع قضایی قرار داده‌ایم.

دلیل سودآوری فولاد مبارکه داشتن زنجیره تولید است

مدیرعامل فولادمبارکه در پاسخ به سوال خبرنگار برای فردا گفت: یکی از چالش های جدید صنعت فولاد این است که ما ۶۵ میلیون تن ظرفیت در دست احداث داریم بالای ۱۰۰ میلیون تن مجوز داده شده، تولید الان ۳۰ میلیون تن است چرا که زیرساخت و منابع برای آن وجود ندارد و این چالش در سال های آینده افزایش خواهد یافت. ظرفیت تولید الان ۶۵ درصد است و در انتهای هر سال کاهش خواهد یافت. چرا که زیرساخت های لازم به خوبی پیش بینی نشده است. در این گردونه باید مدیریت یکپارچه صورت گیرد و یکی از دلایل سودآوری فولاد مبارکه این است که زنجیره تولید را داریم. در عین حال طرح ادغام عمودی و افقی داریم. باید در حد توانمان رنجیره را متوازن کرد. در بحث سرمایه‌گذاری برای جریان دائمی زاینده‌رود هم حرفمان این است که می‌خواستیم سرمایه‌گذاری در این حوزه بکنیم اما اختلافات بین استانی و اینکه باید مجوزاتی صادر شود و صادر نشد، منجر شد در حوزه‌ای ورود کنیم که معارض نداشت.

فولاد مبارکه نه تنها رانت نمیگیرد بلکه مزایای زیادی دارد

طیب نیا در پایان سخنان خود به موضوع مهمی که این روزها داغ شده است پرداخت، اینکه آیا سودآوری فولادمبارکه ناشی از رانت است یا نه یا فولاد مبارکه به جامعه مزیت‌هایی ارائه می کند؟ مدیرعامل شرکت فولادمبارکه گفت: اول این تفکر انحرافی است که هر کسی سود می‌دهد رانت میبرد و این تفکر دارد در جامعه ترویج می شود. این غلط است. باید دست کارآفرینی را که دارد کار تولید می‌کند و سرمایه‌گذاری که دارد سرمایه‌گذاری می‌کند بوسید. تا وقتی که این تفکر نباشد و ما نگاهمان این است که سرمایه‌گذار رانت‌خوار است این کشور آباد نخواهد شد. طیب‌نیا با تاکید به اصحاب رسانه گفت: حواستان باشد که بازی این تفکرات انحرافی را نخورید. امروز کسی که سود نمی‌دهد منابع را تضییع می‌کند نه کسی که سود می‌دهد. استفاده از منابع ملی اگر منجر به ارزش افزوده شد بهترین جا برای منابع ملی است. ما یارانه بد داریم و یارانه خوب. اگر یارانه را جایی دادیم که اشتغال آفرینی، تولید و ارزش افزوده ایجاد شد جای یارانه همان جاست نه جایی که مصرف شود و سوخت شود؛ یارانه هدفمند یعنی این.

طیب‌نیا افزود: نکته سوم آنکه ما اصلا یارانه نمی‌گیریم. در بخش گاز که یارانه نمی‌گیریم. برق که قرار است خودمان تولید کنید. هزینه حمل و نقل ما از قیمت جهانی هم بیشتر است. نیروی انسانی نیز که مازاد بر نرم‌های جهانی است و میتوانیم نیروی انسانی را نصف کنیم. به جای آن با بهره‌وری، افزایش تولید و توسعه‌های جدید مقیاسمان را درست می‌کنیم. عوامل سودآوری مبارکه این موارد است که هیچ کدام رانت نیست. استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید که این مقدار در دنیا ۷۸ درصد، در کشور ۶۵ درصد و در فولاد مبارکه بالای ۱۰۰ درصد است. دومین مورد وجود زنجیره کامل از سنگ تا رنگ و زنجیره متوازن است. توسعه هدفمندی که داریم با مطالعات یک ساله است. ما را باید با بنچ مارک جهانی مقایسه کرد. میگویند بهترین فولادساران ۱۰ تا ۱۵ درصد سود میدهند چرا فولاد مبارکه ۳۵ درصد سود می دهد؟ باید این موضوع را در کنار تفکر بررسی کرد. پوسکو کره با نرخ تورم و بهره ۲.۵ درصدی، ۱۳ درصد سود می دهد و فولادمبارکه اگر بخواهد ۵ برابر تورم سود بدهد، باید ۲۵۰ درصد سود ایجاد کند در نتیجه سود فولادمبارکه غیرعادی نیست.

سود فولاد مبارکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم میان ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: افتخار می‌کنیم که برترین شرکت در سودآوری و ایجاد ارزش افزوده در کشور هستیم. اما سودی که فولاد مبارکه ایجاد می‌کند در کشور هزینه می‌شود و در گام نخست به مالیات تبدیل شده و بعد از آن به سهامدارانی می رسد که ۴۰ میلیون نفر آن سهامداران عدالت هستند. در نتیجه سود فولاد مبارکه به صورت مستقیم و غیر مستقیم میان ۷۰ میلیون نفر در کشور توزیع می‌شود. سهام فولاد مبارکه سهام بسیار ارزشمندی است، طی ۵ سال گذشته سهم این شرکت ۳۱ برابر شده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=68241

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.