• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

فشار استانداردهای اجباری بر تولید خودرو

  • کد خبر : 60119
  • 22 آذر 1401 - 12:54
فشار استانداردهای اجباری بر تولید خودرو

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور گفت: در جلسه اخیر با سازمان استاندارد مقرر شد تا کارگروهی برای بررسی برخی استانداردهایی که بستر اجرای آن وجود ندارد یا کاربردی نیست مانند هشدار عبور از خط تشکیل شود.

به گزارش رویداد خبر به نقل از ایکوپرس- محمدرضا نجفی منش در نشست تبیین فرصت‌های اقتصادی عبور مستقیم تولید در صنعت خودرو، افزود: با همین رایزنی ها استاندارد از اجرای استاندارد سوخت یورو شش عقب نشینی کرده و اکنون استاندارد یورو چهار مبنا قرار گرفته است و بر این اساس باید فشار استانداردهای اجباری ۸۵ گانه بر تولید کم شود.
وی تصریح کرد: شناخت گلوگاه های تولید به رفع مشکلات صنعت خودرو با استفاده از توانمندی دانش‌بینان‌ها و دانشگاه ها کمک می‌کند، اما اقدامات انجام شده باید در چارچوب جهاد تبیین به اطلاع مردم و حاکمیت برسد. 

نقدینگی گلوگاه اصلی استمرار تولید مستقیم/ عدالت نسبی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور نیز در این نشست ثبات و پایداری تولید و عرضه خودرو و بهبود روند وصول مطالبات از مشتریان و پرداخت به قطعه سازان را از مزایای عبور مستقیم خودرو دانست و گفت: اکنون عدالت نسبی در پرداخت این مطالبات شکل گرفته و حتی اگر ظلمی نیز در این زمینه باشد، علی السویه است.
آرش محبی‌نژاد، کاهش میزان خواب سرمایه مشتریان یا ایران خودرو به دلیل دپوی خودروهای ناقص در کف کارخانه، کاهش تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان و هزینه‌های تعهدات معوق و تاخیر در تحویل خودرو را دستاورد دیگر عبور مستقیم تلقی کرد و افزود: دپوی خودروهای ناقص علاوه بر هزینه‌های انبارداری و افت کیفیت محصولات ایران خودرو به ابزاری برای هجمه به خودروسازان با کاهش عرضه خودرو تبدیل شده و موجب نارضایتی مشتریان، زنجیره تامین و حتی خودروسازان شده بود که با برنامه ریزی اکنون شاهد توقف تولید ناقص و عبور مستقیم تولید هستیم که حاصل ساعت‌ها کار و تلاش شبانه‌روزی بوده است.
وی تکمیل یک خودرو را نیازمند منابع انسانی، مالی (ارزی و ریالی) مواد اولیه و انرژی دانست و گفت: برای طی این فرایند برخی گلوگاه ها وجود دارد گرچه در تولید قطعات برخی خودروهای پرتیراژ با عمق ساخت داخل ۵۵ تا ۷۵ درصد گلوگاه کم‌تری وجود داشت و با تحریم‌های خارجی و داخلی مشکلاتی در زمینه تامین برخی قطعات مانند چیپ‌ست ایجاد شد، اما در خودروهای جدید و کم تیراژ نیز با کمبود قطعاتی مانند چیپ‌ست، میل سوپاپ، رینگ و گیربکس اتوماتیک مواجه هستیم که باید با کمک نظام بانکی در زمینه تامین منابع مالی تیراژ تولید این قطعات افزایش یابد. 
محبی‌نژاد با بیان این که سیاست‌های انقباضی بانک‌ها، تورم و حجم نقدینگی فزاینده، کمبود نقدینگی و کاهش سرمایه در گردش خودروسازان تولید را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم با عرضه خودرو در بورس این مشکلات رفع شود، افزود: مشکلات گمرکی برای ترخیص قطعات نیز مزید بر علت شده و برای رفع این مشکل پیشنهاد داده بودیم تا علاوه بر مسیر سبز و قرمز، مسیر آبی برای ترخیص قطعات در نظر گرفته شود چرا که اکنون به دلیل گرفتاری های گمرکی شاهد ۱۰ هزار میلیارد تومان خواب سرمایه هستیم و به دلیل مشکلاتی مانند نبود آزمایشگاه مرجع در برخی موارد شاهد خواب۳۰ تا ۴۵ روزه قطعات در گمرکات هستیم.
وی ماشین آلات، تجهیزات و فناوری را از دیگر گلوگاه ها و زمینه بهبود فرآیندها دانست و افزود: مقرر شده تا وزیر اقتصاد در جلسه شورای پول و اعتبار مشکلات تامین نقدینگی را مطرح تا ۳۰ درصد تسهیلات مختص تامین سرمایه در گردش باشد، اکنون تولید در مدار ثابتی قرار گرفته و جریان تامین نقدینگی و مواد اولیه را تثبیت کرده است.
محبی نژاد تامین منابع انسانی را گلوگاه دیگر تولید قلمداد کرد و گفت: در این بخش با مشکل مواجه هستیم چرا که نیروهای دهه ۸۰  که وارد چرخه تولید شده‌اند به کارآمدی نیروهای دهه ۴۰ و ۵۰ نیستند و برخی به دنبال ترک کار برای گرفتن بیمه بی‌کاری هستند. همچنین ریزش و مهاجرت نیروهای ماهر به دلیل مسایل معیشتی بیش‌تر شده و به نظر می رسد در آینده نزدیک منابع انسانی یکی از گلوگاه های اصلی تولید باشد، در بخش انرژی و تامین گاز و برق، نیز صنایع جزء بخش های پیشرو برای قطع این حامل ها هستند.

۱۴۰۱، سال به یاد ماندنی در کیفیت و کمیت تولید
در ادامه این نشست، نایب رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در تبیین گلوگاه‌های زنجیره تامین قطعات خودرو گفت: در راستای شناخت گلوگاه‌های تامین قطعات باید گفت که پیش هزینه‌های بالای خودروهای ناقص کف خطوط تولید، خودروسازان را در پرداخت مطالبات قطعه سازان با مشکل مواجه کرده بود، اما اکنون با تولید مستقیم وضعیت پرداخت این مطالبات بهتر شده است.
شاپور سامعی، با بیان این که برای تولید روزانه ایران خودرو، قطعه سازان قادر به تامین مداوم قطعات نبودند تصریح کرد: اکنون با تثبیت تولید و بازگشت پول ناشی از تجاری سازی خودروهای ناقص به چرخه تولید خودرو و قطعات روند تامین قطعه بهبود یافته و اکثر قطعه سازان می گویند که حتی در روزهای جمعه نیز با یک شیفت کامل کار می‌کنند، این در حالی است که قبلا تیراژ تولید قطعات حرکت سینوسی داشت و گرچه در برخی روزها به روزانه سه هزار دستگاه می‌رسید، اما روز بعد به ۱۶۰۰ دستگاه کاهش می یافت.
وی با اشاره به این که این نوسان به تولید ضربه می زد، گفت: اکنون ایران خودرو با شناخت گلوگاه های تامین، وضعیت تولید قطعات را به سمتی برده که با وجود تشدید تحریم ها، نوسان نرخ ارز و … هماهنگی خوبی بین خودروساز و قطعه سازان ایجاد شده است و با تبادل نظر قطعه سازان با ایران خودرو ساپکو مقرر شده تا در سه ماهه آخر امسال تیراژ تولید محصولات ایران خودرو به ۶۵ تا ۷۰ هزار دستگاه برسد. 
سامعی از بهبود فرآیندهای تولید قطعات و خودروها خبر داد و افزود: با این روند به نظر می رسد پایان امسال از نظر تولید کمی و کیفی و رضایت قطعه سازان در زمینه پرداخت مطالبات‌شان به یادماندنی باشد و از طرف انجمن قطعه سازان با ایران خودرو پیمان می بندیم که سال خوبی را برای تولید رقم زنیم.
 

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=60119

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.