• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

فساد را از وزارت نفت برمی‌چینم

  • کد خبر : 21975
  • 03 شهریور 1400 - 12:03
فساد را از وزارت نفت برمی‌چینم

وزیر پیشنهادی نفت با تاکید بر اینکه فساد را از وزارت نفت برخواهم کند، گفت: صنعت نفت در بخش‌های مختلف دارای چالش‌هایی شده که ناشی از بی‌تدبیری و ناکارآمدی‌ درمقابل تحریم‌های دشمن است. به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت امروز (چهارشنبه سوم شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی […]

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت امروز (چهارشنبه سوم شهریور ماه) در جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، ضمن تشکر از نمایندگان و با اشاره به سخنان الیاس نادران درباره اموال شخصی‌اش گفت: در پیشگاه خداوند و شما اعلام می‌کنم جز آنچه به عنوان دارایی به دکتر رئیسی اعلام کردم، دارایی دیگری ندارم و هر گونه دارایی دیگری که در این کره خاکی به بنده نسبت داده شده است را به خودشان واگذار می‌کنم.

وی تصریح کرد: بنده ۳۵ سال در صنعت نفت بودم. ۲۵-۲۴ سال در صنعت نفت و پیش از آن در دانشگاه صنعت نفت بودم و در سالهای اخیر در ستاد اجرایی و بنیاد مستضعفان خدمت کردم؛ در این مدت به پاک دستی و فساد ستیزی معروف هستم و به کمک خداوند و یاری شما نمایندگان قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه برکنم.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: از دکتر رئیسی که به اینجانب اعتماد کردند و مرا به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کردند، سپاسگزاری می‌کنم. همانطور که استحضار دارید صنعت نفت مهمترین صنعت در کشور است که بیش از ۹۵ درصد سهم در اقتصاد و تولید ناخالص داخلی دارد.

چالش‌های صنعت نفت ناشی از بی‌تدبیری و ناکارآمدی مقابل تحریم‌هاست

وی ادامه داد: صنعت نفت در عرصه‌های فروش نفت و میعانات و فرآورده‌های پتروشیمی و تأمین منابع مالی داخلی و خارجی اهمیت دارد. این صنعت در بخش‌های مختلف دارای چالش‌هایی شده است که ناشی از بی تدبیری و ناکارآمدی‌ها در مقابل تحریم‌های دشمن بوده است. بازگرداندن لوکوموتیو صنعت نفت به ریل مناسب خود نیازمند تصمیمات جهادی و اعمال تغییرات در سطوح مختلف است و راهکار دیگری جز این نیست.

اوجی تأکید کرد: امید ملت ایران همیشه به حرکت‌های جهادی و اعتقاد به اصل «ما می‌توانیم» بوده است. با استفاده از ظرفیت‌های فراوان کشور، جوانان انقلابی بخش خصوصی و حمایت شما نمایندگان محترم می‌توان از مشکلات عبور کرد. در این روزها به بنده توفیق داده شد در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و جلسات مختلف، برنامه خود را ارائه دهم. دغدغه‌های شما مشکلات امروز و چالش‌های امروز صنعت نفت است.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: چالش‌های امروز صنعت نفت عبارتند از فروش نفت و میعانات گازی که به دلیل تحریم‌ها به مشکل خورده است. توسعه میادین نفت و گاز، سرمایه گذاری در صنعت نفت، حفظ تولید و افزایش نفت، بالا بودن شدت انرژی، پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به خصوص صنایع تکمیلی، بازسازی تأسیسات نفتی که از عمر آنها گذشته است، یارانه پنهان حامل‌های انرژی، توجه جدی به نیروی انسانی و ارکان ثالث، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی، استفاده از توان تولید داخلی، توسعه پایدار، مبارزه با فساد و استفاده از مدیران انقلابی فساد ستیز، ارتقا و اثربخشی دانشگاه صنعت نفت و پژوهشکده‌های مرتبط با این صنعت. این موارد دغدغه‌های شما بوده که به درستی چالش‌های صنعت نفت نیز می‌باشد.

وی افزود: البته زحمات پرسنل خدوم صنعت نفت را نباید در این سال‌ها که این صنعت با بحران درگیر بوده است را نادیده گرفت.

اوجی در ادامه گفت: در صورت اخذ رأی اعتماد از مجلس، اولین اولویت بنده، تلاش برای فروش حداکثری نفت و میعانات گازی خواهد بود. پس از تحریم‌های نفتی، فروش نفت و میعانات کاهش یافته است؛ احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و جدی است که به کمک مجلس محترم و شورای عالی امنیت ملی می‌توان این بازارها را احیا کرد.

شیوه‌های جدید فروش نفت را فعال خواهیم کرد

وی افزود: هرچند که زحمات پرسنل خدوم صنعت نفت را نباید در این بحران نادیده گرفت اما این اقدامات اولویت‌های بنده است اگر از شما رأی اعتماد بگیرم. اهمیت اقدامات این جانب عبارتند از: تلاش برای فروش حداکثری نفت و میعانات گازی. پس از تحریم‌های نفتی، فروش نفت و میعانات کاهش یافته و برای احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و جدی است که به کمک مجلس محترم و شورای عالی امنیت ملی می‌توان این بازارها را احیا کرد.

اوجی گفت: وزیر نفت برای مقابله با این تحریم‌ها باید موضع فعال بگیرد یا منتظر محافل سیاسی باشد؟! باید برای رفع تحریم‌ها به دشمن دل ببندد یا برای بی اثر کردن تحریم‌ها به جوانان؟!

وی تصریح کرد: با استفاده از شیوه‌های موجود و جدید، برای فروش نفت اقدام خواهیم کرد. مانند روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه در کشور. و در این مسیر از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده خواهم کرد.

برای فعال کردن بازارهای جدید نفت، بندی از قانون بودجه ۱۴۰۰ باید اصلاح شود

وی افزود: در سال‌هایی که صنعت گاز تحریم شد، من مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بودم و علی‌رغم تحریم‌ها، فروش گاز، واردات گاز، فروش فرآورده‌های گازی، واردات تجهیزات و صنایع گازی را با استفاده از تهاتر کالا یا واردات گاز تهاتر کرده‌ام؛ ما این‌گونه تحریم‌ها را دور زدیم.

اوجی ادامه داد: بازارهای جدید برای نفت خواهیم یافت. این کار نیاز به اصلاح بندی از قانون بودجه ۱۴۰۰ دارد که در صورت کسب رأی اعتماد، لایحه مورد نظر را به مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی به ظرفیت‌های مغفول وزارت نفت اشاره کرد و گفت: چهار شرکت زیرمجموعه این وزارت بیش از ۶۰ سال قدمت دارند که ظرفیت بسیار بزرگی است و تحریم‌ها را دور خواهیم زد. امیدوارم روزی فروش نفت و خام‌فروشی را متوقف کنیم و نفت خام به ارزش افزوده تبدیل شود.

استفاده حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی

وزیر پیشنهادی نفت تأکید کرد: استفاده حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی از مهم‌ترین برنامه‌های ما است. من در توسعه دهها میادین مشترک گازی مشارکت داشته‌ام. از انجام هر اقدامی که مبنی بر تولید صیانت شده نفت شود، دریغ نخواهم ورزید.

اوجی اظهار داشت: برنامه دیگر من، جمع‌آوری گازهای همراه با میادین نفتی است. همچنین پایداری سوخت مورد نیاز کشور، پیگیری گازرسانی به برخی روستاها و افزایش ذخیره‌سازی گاز که در این چند سال از آن غفلت شده، مورد تأکید است. من زمانی که شرکت گاز بودم، ۱۵ هزار روستا گازرسانی شد.

نظام تعرفه‌گذاری گاز برای مشترکان پرمصرف اصلاح خواهد شد

وی درباره تکمیل طرح‌های جدید صنعت نفت تصریح کرد: اتمام طرح‌های پالایش گاز، ساخت ایستگاه‌های جدید پست فشار، تعیین تکلیف واردات گاز از ترکمنستان، کاهش شدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف گاز در صدر این پروژه‌ها قرار دارد. ما چاره‌ای جز اصلاح الگوی مصرف گاز نداریم. برای این منظور نظام تعرفه‌گذاری مصرف گاز برای مشترکان پرمصرف اصلاح خواهد شد. سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز مسئول کاهش شدت انرژی می‌شود.

از ساخت پتروپالایشگاه‌های خصوصی حمایت خواهم کرد

وزیر پیشنهادی نفت به کاهش خام‌فروشی و توسعه صنایع پایین‌دستی خصوصاً پتروشیمی اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های ارتقا کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور با هدف افزایش تأمین خوراک صنایع بالادستی و پایین‌دستی خصوصاً پتروشیمی‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر خواهد بود. همچنین برنامه‌های مدونی برای توسعه زنجیره ارزش انرژی و زنجیره خوراک، احداث پارک‌های صنعت نفت و خوراک پتروشیمی، حمایت از ساخت پترو پالایشگاه توسط بخش خصوصی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری صنعت نفت توسط شرکت‌های توانمند بخش خصوصی با هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت را در دستور کار داریم.

بازار سرمایه را برای تأمین مالی صنعت نفت فعال خواهم کرد

اوجی بر استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی صنعت نفت تأکید کرد و گفت: تهاتر نفت خام و میعانات گازی با پیمانکاران و سازندگان کالا، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، استفاده از توان بانک‌ها و مؤسسات مالی، استفاده از توافقنامه‌های جامع راهبردی بلندمدت با کشورهای همسو و دوست و حفظ سرمایه‌های انسانی صنعت نفت از مهم‌ترین برنامه‌های تأمین مالی در این بخش است.

وی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها پرسنل صنعت نفت در شرایط تحریم و کرونایی علی‌رغم قرار گرفتن در صف نخست جنگ اقتصادی، مورد بی‌اعتمادی قرار گرفته‌اند. همچنین ساماندهی و توجه به وضعیت ایثارگران فعال در صنعت نفت در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

ایجاد سامانه‌های شفافیت و حذف تعارف منافع

وزیر پیشنهادی نفت درباره شفافیت و مبارزه با فساد گفت: ایجاد سامانه‌های شفافیت، توجه جدی به گلوگاه‌های فساد، حذف تعارض منافع، راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی مناقصات، سامانه مدیریت عملکرد اندازه‌گیری دقیق تبادلات نفتی، حذف امضاهای طلایی، جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی و به‌روزرسانی کارت هوشمند سوخت جزو خواسته‌های اصلی رئیس دولت سیزدهم است که در وزارت نفت اجرایی خواهد شد.

اوجی در خصوص مسئولیت اجتماعی این وزارتخانه گفت: توجه به مسئولیت اجتماعی به خصوص در حوزه‌های فعالیت صنعت نفت را به جد پیگیری خواهم کرد. من از بنیاد مستضعفان می‌آیم و خود را نماینده مناطق محروم و حاشیه‌ای می‌دانم. یک بند قانونی برای برنامه هفتم توسعه در خصوص مسئولیت اجتماعی صنعت نفت خواهم گنجاند و به پروژه‌های محرومیت‌زدایی کمک خواهم کرد.

از شرکتهای دانش بنیان حمایت می‌کنیم / ‏‬ منابع مالی تأمین قیر باید شفاف شود

وی تأمین قیر رایگان راه‌های روستایی و شهری را یادآور شد و گفت: با شفاف کردن منابع مالی تأمین قیر در بودجه سال جاری، تا پایان امسال اقدامات جدی برای تأمین قیر با همکاری دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت راه انجام می‌دهیم.

وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ساخت داخل تجهیزات نفتی حمایت خواهیم کرد. همچنین برای خدمات فنی و مهندسی به بازار داخل توجه خواهیم کرد. امروز بازار خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت در دنیا پنج میلیارد دلار است. امیدواریم عمده این خدمات را از شرکت‌های فنی و مهندسی داخلی خرید خدمت کنیم. برنامه خرید تضمینی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت از شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرایی خواهیم کرد.

دیپلماسی انرژی را تقویت خواهم کرد / ‏‬ به والله مازراتی را نمی‌توانم تشخیص بدهم!

اوجی درباره دیپلماسی نفت گفت: تقویت دیپلماسی صنعت نفت، حضور جدی در اوپک و بازپس‌گیری سهم ایران از تولیدات کشورهای عضو اوپک، تقویت حضور ایران در اوپک گازی، همکاری بیشتر با کشورهای همسایه و حاشیه دریای خزر برای توسعه میادین مشترک نفت و گاز، از دیگر برنامه‌های من در بخش دیپلماسی صنعت نفت است.

وی خاطرنشان کرد: تقویت جایگاه حکمرانی صنعت نفت، جداسازی حکمرانی وزارت نفت از شرکت نفت و تنظیم اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی را اجرایی می‌کنیم.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: در فضای مجازی گفته‌اند من مازراتی دارم، به والله اگر مازراتی بیاورید تشخیص نمی‌دهم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=21975

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.