• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

فرایند تعیین تکلیف کالاهای تملیکی اصلاح شود

  • کد خبر : 42552
  • 09 فروردین 1401 - 13:59
فرایند تعیین تکلیف کالاهای تملیکی اصلاح شود

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق مرادی رئیس دادگستری استان خوزستان در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل سازمان اموال تملیکی استاد خوزستان بر بازنگری مقررات و قوانین تعیین تکلیف کالاهای تملیکی تاکید کرد و اظهار داشت: در صورتی که می‌خواهیم خودمان را با کشورهای پیشرفته دنیا مقایسه کنیم باید در نظام های ارزی، مبادلات تجاری و سایر مباحث فرایندها را اصلاح و تسهیل کنیم.

در حال حاضر کسی که کالایی را به کشور وارد می‌کند با مشکلاتی همراه است. یک سری مشکلات مربوط به قوانین می‌شود که نیازمند اصلاح قانون است اما برخی از معضلات به ارتباط و تعامل دستگاهها مربوط می شود که قابل مرتفع شدن است. مثلاً در موضوع ۴۳ هزار تن کنجاله سویا رسوب شده یک دستگاه دولتی، مشکل اصلی نحوه تعامل دستگاه ها بود.

مشاهده میکنیم کنار آن شخص حقیقی هم این کالای اساسی را وارد می کند میپرسیم که چه مدت زمانی طول میکشد که این کالاها ترخیص شود که حداکثر ۲۰ تا ۲۵ روز زمان نیاز دارد اما محموله ارگان دولتی ۸ ماه است که در گمرک مانده و علت را که جویا می شویم به دلیل اختلاف در معیارهای ارائه مجوز و آزمایش نهادهای نظارتی است که یکی کالا را تایید و دیگری رد میکند. برای همین موضوع مهلت دو هفته‌ای تعیین کردیم و مسئله حل شد.

 وی یادآور شد: وقتی کشتی حامل کالا در اسکله پهلو می‌گیرد معمولاً با معطلی همراه است که هزینه‌های دموراژ آنها سنگین بوده و زمان‌بر می‌شود، بهتر است آزمایش ها در داخل کشتی انجام شود مسئولان می گویند تجهیزات لازم نداریم، توصیه کردیم که این تجهیزات را تهیه کنند این موارد مصادیقی است که با آن می‌توان جلوی هزینه های سربار را گرفت. 

 وی با بیان اینکه از کار جهادی حمایت می‌کنیم و انبارها و سوله های اموال تملیکی در حال خالی شدن است توصیه کرد: سازمان اموال تملیکی خوزستان نماینده حقوقی فعال داشته باشد تا بتواند با تعزیرات و دادگستری تعامل روزانه برقرار کرده و تک‌تک پرونده‌ها را پیگیری کند. برخی پرونده‌ها زمان‌بر است که در این تعامل می‌توان به صورت فوری آنها را بررسی و نتیجه را اعلام کرد. در سه ماهه اول امسال امیدواریم شاهد تخلیه انبارها باشیم.

رئیس دادگستری استان خوزستان به فرایندهای رسیدگی و تعیین تکلیف کالاهای متروکه اشاره کرد و گفت: فاصله زمانی ورود کالا به انبار تا فروش باید کاهش یابد و می‌توان چند مزایده فوری برگزار کرد. به خصوص اینکه این کالاها بیت المال محسوب می شوند همه ما در قبال آن مسئول هستیم. اقلامی مثل برنج، پارچه، لاستیک و سایر اقلام مصرفی سریع الفساد هستند.
 وی ادامه داد: مدیر کل جدید استان خوزستان فردی با انگیزه و از روحیه جهادی برخوردا است و انشالله در سنگر جدید نیز پشتکار خواهد داشت.

در ادامه این مراسم آقا رضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم منشاء اثر گذاری مناسب در استان باشیم، اظهار داشت: مرزهای ورودی به استان متعدد بوده و با وجود ۷ شهر مرزی،  موقعیت جغرافیایی استراتژیکی دارد که نیاز است مجموعه وزارت اقتصاد به این حل مسائل کمک کند. مثلاً گمرک ۵ هزار میلیارد تومان درآمد دارد که ۱۰ درصد آن را به استان کمک کند تا معضلات مربوط به قاچاق مرتفع شود.

وی افزود: قاچاق نباید این گونه باشد که این همه پرونده درست شود باید از سرچشمه فرآیندها را اصلاح کرد تا آن را مدیریت کنیم. نباید کار به جایی برسد که کالا فاسد شود و بعد بخواهیم معدوم کنیم.

 وی توصیه کرد انبارهای تملیکی مکانیزه و تجهیز شود و همچنین تعداد نیروهای انبارها به منظور ارتقای کارایی افزایش یابد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=42552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.