• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

فاصله ۳ میلیارد دلاری آمار تجارت خارجی «همتی» با گمرک!

  • کد خبر : 3938
  • 18 آذر 1399 - 13:24
فاصله ۳ میلیارد دلاری آمار تجارت خارجی «همتی» با گمرک!

در حالی رئیس کل بانک مرکزی از مثبت شدن ۱.۵ میلیارد دلاری تراز تجارت خارجی خبر داده که با آمار گمرک ایران مبنی بر تراز منفی ۱.۶ میلیارد دلاری همخوانی ندارد و دلیل اختلاف سه میلیارد دلاری مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی که شب گذشته در گفت و گوی ویژه خبری حاضر شده بود در بین اظهارات خود به آمار تجارت خارجی اشاره کرد و در این رابطه صادرات غیرنفتی کشور را ۲۶.۵ میلیارد دلار و واردات را ۲۵ میلیارد دلار  اعلام و گفت که تراز تجاری کشور ۱.۵ میلیارد دلار مثبت شده است.

همتی در حالی این آمار را مورد تاکید قرار داد که با آماری که چندی پیش گمرک ایران به عنوان مرجع اصلی آمار تجاری، در مورد کارنامه تجارت خارجی در هشت ماه اول امسال منتشر کرد منطبق نیست؛ چرا که تراز تجاری ایران در این مدت نه تنها مثبت نبوده بلکه منفی ۱.۶ میلیارد دلار نیز بوده است.

موضوعی که البته با واکنش لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- نیز همراه شده و در این باره گفته است که تجارت هشت ماهه ایران نشان می دهد صادرات ۲۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار و واردات ۲۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلار است که در این تراز کشور مثبت نیست بلکه منفی یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار است.  

به گفته وی تراز ماهیانه در دو ماه مهر و آبان (مقایسه ارزش واردات و ارزش صادرات صرفا در هر کدام از این دو ماه) مثبت بوده ولی تراز تجارت کشور در هشت ماه گذشته متاسفانه همچنان  منفی است.

در این حالت آمار اعلامی رئیس کل بانک مرکزی در تراز تجارت خارجی سه میلیارد دلار با تراز اعلامی گمرک فاصله داشته و در بخش صادرات نیز حدود پنج میلیارد دلار و واردات حدود ۱.۵ میلیارد دلار بیشتر از آمار رسمی گمرک ایران است.
 
اما نگاهی به وضعیت تجارت خارجی ایران بر اساس آمار گمرک ایران از این حکایت دارد که کل صادرات کشور در هشت ماهه نخست امسال ۷۵ میلیون و ۸۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلار بوده است که سهم این پنج کشور با ۵۷ میلیون و ۲۹۷ هزارتن و  ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار، ۷۵.۵ درصد وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات کشور بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=3938

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.