• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

عوامل تاثیرگذار بر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز 

  • کد خبر : 30212
  • 28 آبان 1400 - 14:19
عوامل تاثیرگذار بر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز 

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: اخبار بین المللی و همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بر بازار ارز تاثیرگذار است چرا که در صورت دسترسی بیشتر به منابع ارزی شاهد تغییر و تحولاتی خواهیم بود.

تجارت‌گردان –  حجت الله فرزانی در گفت‌وگو با ایبِنا اظهار داشت: کاهش قیمت‌ها و روند مدیریت بازار چه در بازار متشکل ارزی و چه در سامانه نیما به نوعی بر نرخ بازار آزاد تاثیرگذار است و به نظر می‌رسد در حال حاضر نرخ دلار بین ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان توسط بانک مرکزی تحت کنترل است.

فرزانی با بیان اینکه اخبار مرتبط با فضای سیاسی و روابط بین الملل نیز در بازار ارز تاثیر گذار است ، اظهار کرد: اینکه بازارها برهم اثر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند هم امر مشخصی است که برکسی هم پوشیده نیست چراکه صرافان در بازار متشکل با یک تلورانسی می توانند ارزی که از همان بازار خریداری کردند را بفروشند. البته محدودیت هایی بر این موضوع برای صرافان وجود دارد که اگر مثلا در بازار متشکل ۱۰۰هزار دلار با نرخ ۲۶ هزار تومان می گیرند، فقط ۳روز فرصت دارند که در اختیار داشته باشند.

وی ادامه داد: این ضوابط را بانک مرکزی برای اعضای بازار مشخص کرده و متناسب با همین امر، این بازارها همگرا با یکدیگر روند یکسانی خواهند داشت. به عنوان نمونه اگر روند قیمتی در سامانه نیما کاهشی باشد و طرف عرضه افزایش یابد ، بازار متشکل هم این جهت را خواهد داشت.

به گفته این کارشناس، اخبار بین المللی و همچنین آزادسازی منابع بلوکه شده ایران بر بازار ارز تاثیرگذار است چرا که در صورت دسترسی بیشتر به منابع ارزی شاهد تغییر و تحولاتی خواهیم بود. اگر این امر جنبه عملیاتی پیدا کند و این امکان فراهم شود که بانک مرکزی بتواند تخصیص ارزی خود را به درستی داشته باشد شاهد اتفاقات مثبت در حوزه ارزی کشور خواهیم بود.

فرزانی افزود: این امر نشان دهنده این است که وقتی دولت به منابع ارزی دسترسی داشته باشد می تواند حواله های ارزی مرتبط با آن را صادر کند و اجازه بدهد که این ارز تخصیص به امر واردات کالاهای اساسی و ضروری تخصیص پیدا کند.

او تاکید کرد: وقتی این اتفاق رخ دهد، طبیعتا بخشی از تقاضای ارزی که در حال حاضر از طریق سامانه نیما، بازار متشکل و حتی کف بازار توسط صرافان خریداری می شود و در اختیار واردکننده قرار می گیرد نیز کاهش پیدا می کند. وقتی تقاضا کاهش یابد طبیعتا ما شاهد کاهش قیمت در این بازارها خواهیم بود؛ بنابراین آزادسازی منابع ارزی و دسترسی بانک مرکزی به پول‌های بلوکه شده می تواند تاثیرگذاری خوبی بر بازار و قیمت ها داشته باشد.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی در پایان اظهار کرد: اخبار ایجاد روابط بین الملل و دارای اثرات مثبت بر کشور هم می تواند عامل اثرگذاری بر روند کاهشی نرخها و همچنین تداوم روند کاهشی باشد که در این صورت شاهد این خواهیم بود که جلوی کاهش ارزش پول ملی مان گرفته شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=30212

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.