• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

عراق چگونه پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند؟

  • کد خبر : 5970
  • 10 دی 1399 - 15:59
عراق چگونه پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد می‌کند؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در شرایط فعلی از سویی ایران باید برای حفظ بازار خود در عراق تلاش کند و از سوی دیگر عراق نیز به انرژی ایران نیاز جدی دارد.

علی شریعتی در گفت‌وگو با رویداد خبر اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین معضلاتی که دولت عراق با آن روبه‌روست، بحث تامین منابع انرژی لازم برای مصرف شهری در شهرهای بزرگی مانند بغداد است. تامین برق بغداد نیاز به منابع گاز و انرژی دارد که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تامین آن ایران است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بغداد دو نوع برق در اختیار خانوارهای شهری قرار می‌گیرد؛ یکی از آنها برق دولتی است که با قیمتی ارزان‌تر به خانوارهای شهری توزیع می‌شود و دیگری برق خصوصی است که با استفاده از دستگاه‌های خانگی تامین می‌شود و قیمت بالاتری دارد. در حوزه برق دولتی که بخش مهمی از جامعه عراق از آن استفاده می‌کنند، تامین انرژی لازم یک موضوع مهم و جدی در برنامه‌های عراق است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رقبای ایران در بازار گاز عراق بیان کرد: در طول هفته‌های گذشته دولت ترکیه تلاش کرد با استفاده از خبر به دست آوردن منابع عظیم گازی، نام خود را در منطقه مطرح کند و حتی در جریان سفر چند هفته قبل نخست وزیر عراق به آنکارا موضوعاتی در حوزه انرژی و افزایش میزان صادرات ترکیه به عراق مطرح شد. در کنار آن اردن نیز صحبت‌هایی در زمینه‌ی تامین انرژی مورد نیاز عراق مطرح کرده است.

شریعتی ادامه داد: با وجود این گمانه‌زنی‌ها در حال حاضر اصلی‌ترین و راحت‌ترین راه تامین گاز عراق، ایران است. ما در طول سال‌های گذشته بخش مهمی از نیاز عراق را تامین کرده‌ایم اما در ماه‌های اخیر تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و عدم امکان تسویه حساب‌های صادراتی ایران میزان این صادرات کاهش یافته است.

به گفته وی در صورتی که این شرایط تداوم پیدا می‌کرد در جامعه عراق نگاه به اقتصاد ایران منفی می‌شد و از این‌رو باید نماینده‌ای از دولت ایران این مشکل را حل می‌کرد که خوشبختانه در سفر اخیر وزیر نیرو به بغداد بخش مهمی از این دغدغه‌ها برطرف شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در شرایط تحریمی آمریکا به وجود آوردن کانال‌هایی که بتوان از آنها منابع بلوکه شده ایران را آزاد کرد اهمیت بسزایی ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که نیاز روز ایران بود و از نظر بین‌المللی نیز شرایط شفافی دارد، بحث تامین واکسن کروناست که به نظر می‌رسد در مذاکرات اخیر دو طرف به نتایج مثبتی رسیدند؛ جدا از آن نیز می‌توان با استفاده از همین ظرفیت شرایطی را به وجود آورد که نیازهای وارداتی ایران از طریق این منابع تایید شوند.

شریعتی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به این‌که ایران بهترین گزینه عراق در تامین منابع انرژی به شمار می‌رود و از سوی دیگر ایران برای منابع حاکمیتی خود برنامه‌های فوری دارد شرایطی جدید فراهم شده که امیدواریم امکان استفاده از آن به وجود بیاید.

به گفته وی این موضوع بیشتر در حوزه حاکمیتی مطرح می‌شود و فعلا موضوع صادرات بخش خصوصی در آن مطرح نیست؛ هرچند در نگاه کلان اگر روابط اقتصادی دو دولت گسترش پیدا کند قطعا شرایط برای افزایش صادرات غیرنفتی به عراق نیز فراهم‌تر خواهد شد.

به گزارش رویداد خبر رضا اردکانیان – وزیر نیرو – امروز اعلام کرد که در جریان سفر اخیرش به بغداد موضوع آزاد سازی بخشی از منابع بلوکه شده ایران در عراق به راه‌حل‌های جدیدی رسیده و ایران می‌تواند بخشی از این منابع را برای خرید واکسن کرونا مصرف کند همچنین امکان افزایش دوباره صادرات گاز ایران به عراق نیز فراهم خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=5970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.