• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

طرح سرمایه‌گذاری تولید آهن اسفنجی گامی مهم برای توسعه صنعتی استان اردبیل

  • کد خبر : 57204
  • 07 آبان 1401 - 16:23
طرح سرمایه‌گذاری تولید آهن اسفنجی گامی مهم برای توسعه صنعتی استان اردبیل

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یکی از هفت شرکت برتر عملیاتی کشور در قالب گروه «پیشرانان پیشرفت ایران»، سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در حوزه صنعت و معدن در دستور کار خود قرار داده است که مشارکت در تاسیس شرکت مجتمع آهن و فولاد الماس آرتاویل در استان اردبیل از جمله طرح‌های این شرکت است. پروژه ‌آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن توسط شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل در استان اردبیل از جمله طرح‌های بزرگی است که به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی و کمک به پایداری تولید در سایر صنایع وابسطه استان اردبیل و استان های مجاور آن موثر خواهد بود.

در حال حاضر  ۴۰درصد سهام شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل متعلق به هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات  و الباقی سهام این شرکت  را شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (۳۰ درصد) و شرکت ایریتک (۳۰ درصد) در اختیار دارند.

مجید رضاپور رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل اظهار داشت: شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل ماموریت پیدا نمود که ، پروژه ‌آهن اسفنجی به ظرفیت ۱.۱ میلیون تن را در استان اردبیل را اجرا نماید در این راستا  ، مراسم کلنگ‌زنی پروژه در تیرماه سال ۱۴۰۰ انجام ؛ اما تنفیذ قرارداد انجام عملیات اجرایی پروژه در دی‌ماه سال ۱۴۰۰  و عملا شروع عملیات احداث وحد احیاء مستقیم به روش میدرکس از دی ماه ۱۴۰۰ آغاز گردید.

رضاپور افزود: مجری طرح شرکت مهندسی ایریتک به صورت  EPC میباشد و  طی برنامه زمانی که با این شرکت توافق شده است ۳۶ ماه بعد از انعقاد قرارداد میبایست کارخانه آماده بهره‌برداری شود.

به گفته‌ی رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل، در این شرکت از تکنولوژی روز با بالاترین بهره‌وری استفاده می‌شود و بلاظ اجرایی نیز این  پروژه در قیاس با سایر پروژه‌ها از یک سرعت قابل قبولی برخوردار است و تاکنون پیشرفت مناسبی داشته است. در حال حاضر پروژه دارای پیشرفت ۲۰ درصدی بوده است و چنانچه با همین سرعت پیش برویم ، پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از این کارخانه زودتر از موعد مقرر انجام گردد.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری گفت: میزان سرمایه‌گذاری طرح با شرکت ایریتک ۱۱۴ میلیون یورو و تماما ارزی ، که محل تامین سرمایه توسط تامین منابع مالی توسط  سهامداران است.

رضاپور “ومعادن” را موثرترین سرمایه‌گذار این پروژه دانست و بیان کرد: حمایت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات منجر به شکل‌گیری این مجموعه و اجرایی شدن پروژه شده است. موثرترین سرمایه‌گذار در این پروژه “ومعادن” است که مدیران این مجموعه در دوره مدیریت قبل( دکتر نادری ) و در  دوره مدیریت جدید (دکتر سعدمحمدی ) از این پروژه حمایت تمام قد بعمل آمده است و طی آخرین مرحله افزایش سرمایه “ومعادن” ۱۰۰ درصد آورده‌اش را تامین نموده  و با حمایت موثری که در این زمینه بعمل می آید ، این پروژه در موعد مقرر و حتی پیش از زمان مقرر به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل با اشاره به تامین زیرساخت مورد نیاز این طرح گفت: آب مورد نیاز کارخانه تولید آهن اسفنجی اردبیل نه از آب‌های زیرزمینی یا آب شرب استان اردبیل، بلکه از محل پساب فاضلاب استان تامین خواهد شد. در این زمینه قرارداد خرید ۲ میلیون متر مکعب پس آب تسویه شده شهر اردبیل با اداره آب و فاضلاب استان اردبیل  منعقد شده است و این میزان پس آب  توسط یک خط ۱۲ کیلومتری به سایت پروژه انتقال و تسویه نهایی با احداث تسویه‌خانه در محل اجرای پروژه انجام  تا آب مورد نیاز طرح با کیفیت مورد نیاز تجهیزات تامین گردد.

وی افزود: در زمینه تامین برق نیز،با توجه به اخذ توافق های لازم با شبکه توزیع و انتقال برق ۲۵ مگاوات برق توسط خط انتقال ۶۳ کیلو ولت و  حدودا ۱۶ کیلومتر، از پستی در نزدیکی کارخانه ، به سایت مح اجرای پروژه  انتقال داده می‌شود و با ایجاد یک پست ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت در محل کارخانه انرژی الکتریکی مورد نظر را تامین مینماید.

در زمینه تامین گاز نیز، از طریق خط تقویت فشارگاز استان از محل خط انتقال گاز میانه به اردبیل که از طرح های ملی و استانی میباشد و به میزان ۴۰۰ میلیون متر مکعب، گاز مورد نیاز این مجموعه در سال تامین خواهد شد.

هزینه‌های تامین زیرساخت به میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته اضافه می‌شود و میزان سرمایه‌گذاری جهت تامین زیرساخت ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

رضاپور در ادامه عنوان کرد: همچنین خط دسترسی راه‌آهن به طول ۴ کیلومتر نیز در دست احداث است که به ایستگاه مرکزی راه‌آهن اردبیل متصل خواهد شد که  با راه‌اندزای این خط، گندله مورد نیاز طرح  با هزینه کمتری به محل کارخانه انتقال داده خواهد شد.

به گفته‌ی رئیس هیات مدیره شرکت آهن و فولاد الماس آرتاویل، فاز ۲ پروژه نیز در دست برررسی است؛ و چنانچه توسط سرمایه گذاران مورد تایید قرار گیرد مطالعات لازم برای احداث  یک واحد ذوب و ریخته‌گری ۸۰۰ هزار تنی و واحد تولید لوله های بدونه درزمورد نیاز صنایع نفت و گاز به ظرفیت ۳۰۰ هزارتن در کنار این واحد احداث خواهد شد البته در این راستا میبایست منابع مالی بانکی نیز به کمک سهامداران بیاید.

رضاپور درباره برنامه تامین خوراک مورد نیاز این طرح گفت: با توجه به این‌که یکی از سهامداران طرح ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو است و این شرکت یکی از تامین‌کننده گان بزرگ گندله در سطح کشور میباشد و تعهد تامین ۵۰% خوراک طرح را نموده است، لذا ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز طرح  از طریق این شرکت تامین خواهد شد. از سویی دیگر با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که در زیرمجموعه هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در حال احداث و مطالعه و رایزنی میباشد ، به اضافه مذاکراتی که جهت تحویل سنگ‌آهن از کشور ارمنستان در دست اقدام است و واحدهای گندله‌سازی موجود و در حال احداث در استانهای همجوار می باشد ، ۵۰ درصد مواد اولیه دیگر نیز از استان‌های همجوار تامین خواهد شد. و چنانچه پهنه های دارای کانه‌های پرعیار و مقرون به‌صرفه نیز در خود استان کشف شود “ومعادن” در این زمینه نیز آمادگی سرمایه‌گذاری  و تامین مواد اولیه را خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر احداث این طرح در استان بیان کرد: با توجه به این‌که صنعت فولاد یک موتور محرک برای هر منطقه است و بر اساس اهمیت مجموعه تولیدی آهن اسفنجی در استان اردبیل، راه‌اندازی این واحد گامی مهم برای توسعه صنعتی استان و استان های مجاور و کمک به تداوم صنایع در حال فعالیت در این منطقه را خواهد داشت .

منبع: معدن نیوز

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=57204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.