• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

طراحی هفت سامانه ویژه فرش دستباف در کشور

  • کد خبر : 36124
  • 29 دی 1400 - 15:37
طراحی هفت سامانه ویژه فرش دستباف در کشور

رئیس مرکز ملی فرش کشور با بیان اینکه هفت سامانه برای فرش دستباف طراحی شده است، گفت: در این سامانه کارت شناسایی هوشمند صادر می‌شود و خدمات متعددی از جمله ثبت مهارت قالیبافی صورت خواهد گرفت.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از ایسنا، فرح ناز رافع ۲۸ دی‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تعداد بافندگان فرش در کشور، دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است، اظهار کرد: از این تعداد بیش از ۲۵۰ هزار نفر بیمه‌ شده هستند، در این استان نیز بیش از ۵۲ هزار بافنده فعالیت دارند که این افراد در واحدهای صنعتی، تعاونی‌های شهری و روستایی مشعول به‌کار هستند و یقینا تعداد بافندگان بیش از این مقدار است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه اکثریت کارگاه‌ها غیر متمرکز هستند، افزود: ۱۸ واحد طراحی و هشت واحد قالیشویی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و راه‌اندازی انجمن طراحان در این استان، ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون، ۱۲۱ هزار و ۴۰۰ متر مربع فرش در چهارمحال و بختیاری بافته شده است، یادآور شد: توانایی تولید فرش در این استان بسیار بالا است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به تامین نهاده‌های مواد اولیه اشاره کرد، به‌طوری که استان‌های هم‌جوار مانند خوزستان مواد فرش را از این استان تامین می‌کنند و در شمال خوزستان، اکثر بافت‌ها بختیاری هستند.

رافع تاکید کرد: یکی از خصوصیات بارز فرش چهارمحال و بختیاری، خالص بودن آن است، بدین معنا که تقلبی در بافت دیده نمی‌شود، بنابراین می‌توان در موضوع فروش و بازاریابی، سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، در حوزه آموزش، مبلغی به‌صورت کشوری درنظر گرفته شده است، آموزش بازاریابی در این استان باید انجام بگیرد، علاوه بر این موضوع، ظرفیت برگزاری جشنواره‌هایی مانند چینش پشم در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

رئیس مرکز فرش ملی ایران با اشاره به کیفیت بالای پشم در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: یکی از مطالبات، این موضوع است که در بحث اصلاح نژاد دام شامل چرم و پشم، اقدام صورت بگیرد، اگر این مهم عملیاتی شود، رویش پشم، دو و نیم برابر خواهد شد و باتوجه به کیفیت پشم در استان، ظرفیت راه‌اندازی کارخانه‌های نخ‌ریسی به‌صورت سنتی و صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

وی در ادامه به بیان مزیت‌های بافت فرش پرداخت و  تصریح کرد: فرش مشکل تنفسی ایجاد نمی‌کند، به‌علاوه باعث ایجاد آرامش شده و امید به زندگی را در افراد افزایش می‌دهد، اگر قالی به شیوه درست بافته شود، برای افراد نیز شغل ایجاد می‌شود، زیرا در تمامی استان‌ها و در بسیاری از روستاهای کشور، مردم به قالی‌بافی مشغول هستند، بنابراین در موضوع کارآفرینی فرش باید کار صورت بگیرد.

رافع بیان کرد: کارفرمایانی که کارگاه متمرکز دارند، در صورتیکه بتوانند ۵۰ نیرو را استخدام کنند، دو میلیارد تسهیلات به آنان اختصاص داده می‌شود، به‌علاوه قرار بر این است که کارگزاری‌هایی برای شناسنامه‌دار کردن فرش‌های قدیمی، جدید، تجاری و فرش‌های آنتیک ایجاد شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: هفت سامانه برای فرش دستباف طراحی شده است، در این سامانه کارت شناسایی هوشمند صادر می‌شود و خدمات متعددی از جمله ثبت مهارت قالیبافی صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی فرش ایران، صادرات و رکود در این صنعت و هنر است، خاطرنشان کرد: دیگر مشکل اساسی صنعت قالیبافی، نبود خودباوری در میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، فرش جزو کالاهایی است که می‌تواند از مشوق‌های صادراتی استفاده کند، لازم به یادآوری است که نمایشگاه‌های بین‌المللی فرش در آینده‌ای نزدیک در روسیه و امارات برگزار می‌شود و تمامی صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

رافع با تاکید بر اهمیت برندسازی، گفت: این امر را باید تولیدکننده و تجار انجام دهند، البته این آمادگی وجود دارد که طرح‌ها و نقش‌های خاص ثبت شوند، به‌علاوه تلاش بر این است که تعهد ارزی بر فرش برداشته شود، قیمت تمام‌شده فرش دستباف در ایران بالا است و باید به دنبال تولید فرش هنری حرکت کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش ایران در دنیا بلامنازع است، ادامه داد: اهمیت این هنر ایرانی به‌ اندازه‌ای است که اگر صادرات فرش ایران افول کند، صادرات فرش در کل جهان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کند، به بیان دیگر فرش ایران بدون رقیب بوده و این خودمان برای خود رقیب ایجاد می‌کنیم.

وی در پایان درخصوص فارغ‌التحصیلان رشته فرش، توضیح داد: اقداماتی برای این افراد صورت گرفته، اما هنوز این امور ثبت نشده‌اند، هدف این است که تحصیل‌کنندگان حوزه فرش خود به بازاریاب و تولیدکننده تبدیل شوند.

چهار نوع فرش در چهارمحال و بختیاری بافته می‌شود

در ادامه سجاد رستمی- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه چهار نوع فرش در استان بافته می‌شود، اظهار کرد: این فرش‌ها شامل فرش بختیاری، یلمه، گبه و نایینی هستند که فرش بختیاری در شهرستان‌های شهرکرد، کوهرنگ و فارسان، فرش یلمه بیشتر در شهرستان بروجن، فرش گبه در شهرستان اردل و فرش نایینی در شهرستان لردگان بافته می‌شود.

رستمی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات در حوزه فرش در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: مقدمات راه‌اندازی دهکده فرش فراهم شده‌ و بدین منظور، ۳۰ هکتار زمین اختصاص یافته است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: صادرات، بیمه قالیبافان و آموزش سه موضوع قابل پیگیری فرش استان است که مسئولان قول تخصیص بودجه برای فرش را صادر کرده‌اند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=36124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.