• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

صندوق‌های سپرده ریسک‌پذیر در بانک‌ها تشکیل می‌شود

  • کد خبر : 23713
  • 17 شهریور 1400 - 12:02
صندوق‌های سپرده ریسک‌پذیر در بانک‌ها تشکیل می‌شود

موضوع تشکیل دو صندوق برای سپرده‌گذاری گروه‌های کم‌ریسک و ریسک‌‌پذیر در شورای فقهی بانک مرکزی به تصویب رسید.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط‌عمومی بانک دی، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور فقهی بانک دی در نخستین همایش سراسری برخط «بانکداری اسلامی، بانک دی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها»، با بیان این مطلب گفت: تشکیل دو صندوق برای سپرده‌گذاری افراد ریسک‌گریز یا کم‌ریسک و افراد ریسک‌پذیر در بانک‌ها در شورای فقهی بانک مرکزی مطرح و به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: در صندوق مربوط به افراد کم‌ریسک، سپرده افراد به اعطای تسهیلات در عقود مبادله‌ای که نرخ تسهیلات آن‌ها تقریباً مشخص است و دوره بازپرداخت کوتاه‌تری دارند و تقریباً زیانی متوجه آن نیست که امکان تعیین سود علی‌الحساب برای این گروه از سپرده‌گذاران وجود دارد.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: در صندوق مربوط به افراد ریسک‌پذیر، افراد می توانند حسابی را باز کنند که دارای ریسک است یعنی سپرده های آنها به عقود مشارکتی و فعالیت‌هایی تخصیص می‌یابد که بلندمدت‌تر بوده و ریسک سود و زیان بالاتری دارند و این فعالیت‌ها قابل حسابرسی و تشخیص سود و زیان است و این سود سالانه می‌تواند توسط حسابرسان مشخص شود. در این صندوق، افراد نه سود علی‌الحساب خواهند داشت و نه سود از پیش تعیین‌شده، بلکه سود حاصل از مشارکت در فعالیت اقتصادی، در پایان سال مالی برآورد شده و به حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شود.
وی در ادامه این نشست ضمن قدردانی از عملکرد بانک دی در پایبندی به بانکداری بدون ربا گفت: تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا به عنوان یکی از قوانین مهم و کلیدی کشور در دهم شهریور ۱۳۶۲ باهدف عالی و اساسی اعتلای نظام بانکی و تسهیل مسیر خدمت‌رسانی به آحاد مردم صورت گرفته است.
وی افزود: این دستاورد عظیم که به واسطه دوراندیشی و دقت نظر معمار کبیر انقلاب اسلامی امام راحل عظیم‌الشأن(ره) به‌دست آمده است، امروزه با تمرکز و توجه به سایر مؤلفه‌ها، اصول و مبانی شریعت و با تکیه بر چارچوب اخلاقی می‌‎‌تواند نقش کلیدی در اثربخشی بیشتر نظام بانکداری، کاهش عملیات صوری و هزینه مبادله و در نهایت کمک به پویایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور داشته باشد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=23713

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.