• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

صالح آبادی مدیرعامل سرمایه گذاری امید شد

  • کد خبر : 65185
  • 04 اسفند 1401 - 10:38
صالح آبادی مدیرعامل سرمایه گذاری امید شد

دکتر علی صالح‌آبادی به سمت مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری امید منصوب شد. او پیشتر رئیس کل بانک مرکزی ایران و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و قبل از آن و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را به عهده داشته است.

تحصیلات
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع) و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است.

سوابق پیشین
صالح‌آبادی در ۲۵ آذر ۱۳۹۳ از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد و محمد فطانت‌فرد عهده‌دار این وظیفه شد.از مهمترین اقدامات صالح آبادی در دوران طولانی تصدی ریاست سازمان بورس، تأسیس بورس های چهارگانه شامل بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، فرابورس ایران و بورس انرژی و همچنین تأسیس شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به عنوان پنج رکن اجرایی بازار سرمایه بود تا بدین ترتیب، نهاد ناظر بازار سرمایه از ارکان اجرایی این بازار منفک شود. در زمان صالح آبادی، همچنین کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای مالی ایران تأسیس شد.

بانک مرکزی
علی صالح آبادی در ۱۴ مهر ۱۴۰۰ با تصویب هیئت وزیران و حکم رئیس‌جمهور، به عنوان رئیس کل بانک مرکزی دولت سیزدهم منصوب شده بود .
کارگرفته شده و اقدامات اجرایی در زمینه مدیریت موثرتر روند تحولات کل‌های پولی، نظارت بر قیمت کالاها و خدمات و تامین مناسب کالاهای اساسی، نرخ تورم از آن مقطع زمانی به بعد روند نزولی به خود گرفت و به رقم ۴۶.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسید که موید کاهش ۱۳.۰ واحد درصدی نرخ تورم می‌باشد.

در همین ارتباط نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با ۲۵.۳ واحد درصد کاهش از ۵۴.۹ درصد در شهریورماه سال ۱۴۰۰ به ۲۹.۵ درصد در اسفندماه این سال رسید.

اگرچه روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری متاثر از آثار تورمی اجرای تکلیف قانونی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف تخصیص ارز ترجیحی متوقف و در چهار ماه ابتدایی سال جاری مطابق انتظار با روند افزایشی مواجه شد اما با توجه به اینکه سیاست مذکور نوعاً موجب اصلاح قیمتی شماری از کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شد، سطح تورم کالاهای اساسی خوراکی از مردادماه سال جاری به مسیر پیشین خود بازگشت و در مجموع تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از مردادماه سال جاری با کاهش همراه گردیده که این امر در آبان ماه سال جاری نیز استمرار داشته و از ۴۵.۸ درصد در مردادماه سال جاری به ۴۴.۳ درصد در آبان‌ماه رسیده است.

ضمن آنکه نرخ تورم متوسط دوازده ماهه در آبان ماه سال جاری معادل ۳۹.۹ درصد به ثبت رسید که نسبت به نرخ تورم زمان استقرار دولت سیزدهم (۵۹.۳ درصد) کاهش ۱۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

دکتر صالح آبادی اما در یک سال و نیم گذشته موضوع و ماموریت اصلی خود را «اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی» گذاشت. در این حوزه خرید های ارز دولتی به جای تنخواه دولت، مدیریت درآمد و هزینه دولت، عدم استقراض دولت از بانک مرکزی، اجرای سیاست پولی مناسب در بازار بین بانکی، کمک به اجرای حذف ارز ترجیحی و مردمی سازی یارانه ها و تشکیل شورای هماهنگی دولت و بانک مرکزی از مهمترین اقدامات وی به شمار می رود.

«اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک ها» نیز ماموریت دیگر دکتر صالح ابادی بود که در این باره نیز اقداماتی نظیر تأمین مالی قاعده‌مند و وثیقه محور بانکها از بانک مرکزی، کنترل اجزای ترازنامه بانکها، اصلاح ساختار مالی و سرمایه ای و برنامه گزیر بانک‌های ناتراز، توسعه ابزارها و روش های تأمین مالی زنجیره ای، اصلاح ساختار نظام مالی و سرمایه ای بانکها و موسسات اعتباری و عدم اضافه برداشت بانکها و کنترل شاخص های سلامت نظام بانکی به اجرا درامد.

«اصلاح رابطه بانک ها با مشتریان» اصلی ترین برنامه دکتر صالح ابادی در ۱۵ ماه گذشته بود که تسهیل دسترسی مردم به خدمات بانکی و توسعه شمولیت مالی، توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره ای همچون اوراق گام، پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری و ازدواج و ودیعه مسکن به میزان ۱۳۵ هزار میلیارد ریال به بیش از یک میلیون ۶۰۰ هزار نفر توسط شبکه بانکی از مهمترین اقدامات ان به شمار می رود.

فعالیت های بانک مرکزی در حوزه ارزی

انتظام بخشی و کنترل به بازار ارز از دیگر اقدامات دکتر صالح آبادی در ۱۵ ماه گذشته بود. اقداماتی نظیر اتصال سامانه های مدیریت ارزی با سامانه های گمرک و مالیات، حفظ و تقویت ذخایر ارزی کشور، پیمان های پولی دو و چند جانبه، انتشار اوراق گواهی سکه، انتشار گواهی ارزی، رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی، تأمین ارز مورد نیاز کشور در زمینه کالا و خدمات از طریق سامانه نیما، تأمین اسکناس ارز از طریق بازار متشکل معاملات ارزی و همکاری با صادرکنندگان به منظور تأمین نیازهای ارزی کشور.

اقدامات در زمینه کنترل تورم

کنترل تورم از طریق کنترل رشد پایه پولی، خلق پول بانکی و نقدینگی، ‌مدیریت انتظارات تورمی و اصلاح رابطه مالی دولت با بانک مرکزی همچون تنظیم برنامه پولی (برنامه جامع کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی)، هدف گذاری رشد نقدینگی در محدوده ۳۰ درصد برای سال ۱۴۰۱، تعیین دامنه رشد پایه پولی و نقدینگی به شکل ماهانه و پایش آن، کنترل خلق پول بانکی از طریق تنظیم و اعمال جدی کنترل رشد ترازنامه بانکها و اصلاح مقررات، تشکیل کمیته های پایش پولی و نقدینگی و برگزاری هفتگی مستمر جلسات آنها، هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی و در محدوده دالان نرخ سود بازار، مدیریت انتظارات تورمی از طریق تقویت سیاست های ارتباطی: انتشار اخبار، اطلاعات و گزارش های سازگار و شفاف و همچنین تلاش برای پیش بینی پذیر کردن روند تغییرات نرخ ارز و همچنین علامت دهی شفاف و موثر درخصوص اولویت هدف کنترل تورم در کشور از دیگر اقدامات دکتر صالح ابادی در ۱۵ ماه گذشته به شمار می رود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=65185

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.