• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

صادرات ۲۸ میلیون دلاری چای ایران به ۲۵ کشور در سال گذشته

  • کد خبر : 44579
  • 13 اردیبهشت 1401 - 15:37
صادرات ۲۸ میلیون دلاری چای ایران به ۲۵ کشور در سال گذشته

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲۷ هزار و ۲۷۲ تن چای ایرانی به ارزش ۲۸ میلیون دلار، در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه رشد ۶۸ درصدی در وزن و ۷۷ درصدی در ارزش داشته است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، سید روح اله لطیفی درخصوص صادرات چای ایرانی افزود: در سال ۱۴۰۰، انواع چای ایرانی به وزن ۲۷ هزار و ۲۷۲ تن و به ارزش ۲۷ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۹۳۷ دلار به ۲۵ کشور صادر شد که با رشد ۶۸ و ۷۷ درصدی در وزن و ارزش همراه بوده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امارات با خرید هشت هزار و ۳۰۴ تن چای به ارزش هشت میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۴ دلار، ترکیه با دو هزار و ۹۰۴ تن و به ارزش سه میلیون و ۵۳۷ هزار و ۲۰ دلار، روسیه با دو هزار و ۵۹۸ تن و به ارزش سه میلیون و ۹۲ هزار و ۴۲۸ دلار، هند با دو هزار و ۵۳۸ تن و به ارزش دو میلیون و ۳۷۱ هزار و ۹۱۶ دلار و عراق با خرید دو هزار و ۱۹۵ تن به ارزش یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۷۰ دلار، پنج مقصد اول صادرات انواع چای ایرانی بودند.

وی تصریح کرد: ترکمنستان با خرید هزار و ۳۶۰ تن به ارزش یک میلیون و ۷۸۲ هزار و ۸۵۱دلار، ازبکستان با هزار و ۸۷۲ تن به ارزش یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۷۹۰ دلار، تاجیکستان با هزار و ۶۰۱ تن و به ارزش یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۳۵۳ دلار، کنیا با هزار و ۱۹ تن و به ارزش ۹۳۵ هزار و ۸۸۰ دلار، قزاقستان با ۶۴۷ تن و به ارزش ۵۹۹ هزار و ۲۱۱ دلار و افغانستان با ۴۹۶تن و به ارزش ۴۹۶ هزار و ۴۳۱ دلار در رتبه های ۶ تا ۱۱ مقاصد صادراتی چای ایرانی قرار دارند.

لطیفی در خصوص سایر خریداران چای ایرانی گفت: آلمان، اوکراین، لبنان، گرجستان، انگلستان، چین، هلند، کویت، فنلاند، سوئیس، کانادا، بلژیک، آذربایجان و استرالیا از دیگر کشورهای خریدار چای ایرانی  در سال ۱۴۰۰بودند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران  درباره  واردات انواع جای در سال ۱۴۰۰ گفت: ۷۵ هزار و ۳۷۹ تن انواع چای به ارزش ۳۸۶ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۶۷ دلار از ۱۰ کشور در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده که هند با ۳۴ هزار و ۲۸۵ تن چای به ارزش ۱۶۸ میلیون دلار در صدر قرار دارد.

وی افزود: سریلانکا با فروش ۱۸ هزار و ۳۲۶ تن چای، به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار، امارات با ۱۴ هزار و ۳۶۸ تن به ارزش ۷۱ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار، ترکیه با چهار هزار و ۵۹۳ تن به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار و کنیا با هزار و ۴۷۱ تن به ارزش پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

لطیفی گفت: عراق، ویتنام، آلمان، چین و افغانستان نیز در سال ۱۴۰۰ مبادرت به فروش چای به ایران کردند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=44579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.