• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
0

صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در سال ۹۹

  • کد خبر : 15667
  • 05 خرداد 1400 - 22:30
صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری لوازم خانگی در سال ۹۹

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال ۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم که این رقم در سال جدید ۶۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.

به گزارش رویداد خبر ، «کیوان گردان» در نخستین همایش انجمن قطعه‌سازان لوازم‌خانگی در محل هتل اسپیناس‌پالاس افزود: در خردادماه سال ۹۷ بر مبنای اتکا به تولیدکنندگان داخلی، واردات لوازم اصلی متوقف شد و با همان خودباوری در آن شرایط سخت، لوازم خانگی در سال ۹۹ به خودکفایی رسید.

این مقام مسوول وزارت صنعت تاکید کرد: امسال با افزایش تیراژ تولید به دنبال حضور در بازارهای صادراتی هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: صنعت لوازم خانگی گردش مالی ۶ میلیارد دلاری دارد، اکنون ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیرمستقیم در این صنعت تحقق یافته و ۵۰۰ بنگاه تولیدی نیز مشغول فعالیت هستند.

گردان تصریح‌کرد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بیش از ۶۰ درصد بازار لوازم‌خانگی در اختیار برندهای خارجی بود که عمق ساخت پایینی داشت.

نباید به بهانه تولید محصولات اقتصادی، کالای بی‌کیفیت تولید کرد

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیگر دوران «بزن در رو» در تولید لوازم‌خانگی به پایان رسیده و نباید به بهانه تولید محصولات اقتصادی، کالای بی‌کیفیت تولید کرد.

«علی آقامحمدی» در نخستین همایش انجمن قطعه‌سازان لوازم‌خانگی در محل هتل اسپیناس‌پالاس افزود: برخی به اشتباه فکر می‌کنند هر کالایی که در داخل با کمبود مواجه است را می‌توان وارد کرد، اما نمی‌دانند که امکان تأمین ارز این حجم بالای کالاها وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید محصولات تولیدی ما در لوازم‌خانگی در رده‌های ضعیف و قوی باشد، تصریح‌کرد: باید همه محصولات تولید شده، استانداردهای پایه را پاس کنند.

به گفته آقامحمدی، باید رقابت در تولید قطعات لوازم‌خانگی به همکاری برای کاهش ارزبری تبدیل شود.

لزوم ممنوعیت واردات کالاهای مشابه ساخت

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان لوازم‌خانگی در ادامه با بیان اینکه مشکل قطعه‌سازان نبود افراد تحصلی‌کرده در حوزه دانش و فناوری است، افزود: اساس کار در اروپا مربوط به شرکت‌هایی است که دارای علم و تکنولوژی باشند و شرکت هایی که فاقد این موارد باشند، قادر به انجام فعالیت نیستند.

«مرسل صدیق» با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان باید به استانداردهای ملی و  بین‌المللی آگاهی داشته باشند، گفت: کالاهای ساخت داخل باید طوری طراحی و تولید شوند که با کالاهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی قابل رقابت باشند.

وی بیان‌داشت: ظرفیت ارزش‌افزوده هفت میلیارد دلاری در صنعت لوازم‌خانگی کشور وجود دارد، بیش از  ۷۲ درصد از ارزش افزوده محصول را تولید قطعات به خود اختصاص می‌دهد و سهم تولیدکننده نهایی فقط ۳۰ درصد است.

وی خواستار ممنوعیت واردات کالاهای مشابه ساخت داخل شد و گفت: هرچند رهبر معظم انقلاب هم بر این نکته تاکید دارند،  اما در عمل شاهدیم با سیستم تعرفه‌گذاری مجدد واردات انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، پارسال بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15667

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.