• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

شیائومی ربات CyberDog را معرفی کرد – رقیب سگ بوستون

  • کد خبر : 21247
  • 21 مرداد 1400 - 8:33

امروز شیائومی با معرفی ربات CyberDog قدمی جسورانه در دنیای فناوری‌های آینده برداشت. شروع کار CyberDog نقطه اوج مهارت مهندسی شیائومی است که آن را به صورت یک روبات Open Source عرضه کرده است تا دیگر توسعه دهندگان نیز بتوانند بر روی آن کار کنند.

ورود شیائومی به دنیای ربات های چهارپا

CyberDog اولین تلاش شیائومی در دنیای ربات‌های چهارپا برای جامعه توسعه‌ دهندگان منبع‌باز در سراسر جهان است. فعالان حوزه رباتیک که به CyberDog علاقه‌مند هستند می‌توانند برای تحقیق و توسعه این روبات تازه وارد با دیگر طرفداران شیائومی وارد رقابت شوند یا با هم همکاری کنند تا بتوانند از پتانسیل‌های موجود در این ربات برای ارتقا و پیشرفت آن و همچنین گسترده کردن حوزه‌های فعالیت این ربات استفاده کنند. 

قدرتمند، دقیق، چابک 

CyberDog با سروو موتورهای شرکت شیائومی کالیبره شده است که این امر باعث سرعت، چابکی و دامنه وسیعی از حرکات شده است. CyberDog با حداکثر خروجی گشتاور و سرعت چرخش تا ۳۲ نیوتن متردر ۲۲۰ دور در دقیقه قادر به انجام طیف وسیعی از حرکات سریع تا سرعت ۳٫۲ متر بر ثانیه و حرکات پیچیده‌ای مانند به عقب برگشتن است. 

مغز قدرتمند CyberDog از NVIDIA Jetson Xavier تشکیل شده است که یک ابررایانه هوش‌مصنوعی برای جایگذاری در سیستم‌هاست که شامل ۳۸۴ هسته CUDA و ۴۸ هسته Tensor و یک پردازنده Carme ARM و همچنین دو موتور یادگیری بسیار قدرتمند است. به واسطه همین مغز قدرتمند CyberDog می‌تواند بدون هیچ مشکلی حجم بسیار زیادی از داده‌های دریافتی از حسگرهای خود را پردازش کند. 

برای مدل سازی کامل موجودات بیولوژیکی یا به عبارتی هرچه بیشتر شبیه کردن این ربات به یک موجود زنده، CyberDog مجهز به یازده سنسور دقیق است که بازخورد فوری را برای هدایت حرکات آن ارائه می‌کند. این گروه سنسورها از سنسورهای لمسی، دوربین‌ها، سنسورهای اولتراسونیک، ماژول‌های GPS و سایر موارد تشکیل شده است، که به CyberDog توانایی حس کردن و تعامل با محیط اطراف و در نهایت درک محیط را می‌دهد. 

تصویربرداری هوشمندانه از محیط اطراف 

به لطف فناوری تصویربرداری گوشی‌های هوشمند شیائومی، CyberDog توانایی درک محیط اطراف خود را افزایش داده است. این روبات با مجموعه‌ای از سنسورها و دوربین از جمله دوربین های تعاملی AI، دوربین‌های دو چشم دوگانه با دیدی فوق‌العاده گسترده و ماژول Intel RealSense D450 Depth و الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری می‌تواند خود را آموزش بدهد. 

همچنین سنسور بینایی، ردیابی اجسام، SLAM (محلی سازی و نقشه‌برداری هم‌زمان)، اجتناب از موانع و پیمایش در مقیاس سانتی‌متر، نیز جزئی از سیستم درک محیط این ربات است. بنابراین CyberDog می‌تواند با استفاده از این مجموعه سنسورها محیط اطراف خود را به صورت real-time تجزیه و تحلیل کند، نقشه‌های ناوبری ایجاد کند، سپس نقشه راه خود را از میان آن ترسیم کند و از موانع پیش رو دوری کند. همچنین CyberDog با استفاده از سیستم ردیابی چهره و وضعیت بدن قادر است صاحب خود را دنبال کرده و از موانع عبور کند. 

برای افزودن ویژگی‌های حیوانات خانگی کاربران می‌توانند از دستیارهای صوتی برای کنترل CyberDog استفاده کنند و حتی یک کلمه را برای بیدار کردن آن تعیین کنند یا به راحتی آن را توسط نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند کنترل کنند. می‌توان CyberDog را برای اجرای وظایف خاصی تنظیم کرد و احتمالا روش‌های دیگری نیز برای کنترل آن وجود دارد که هنوز مشخص نشده است. 

CyberDog همچنین دارای درگاه‌های ورودی از جمله سه درگاه USB type c و یک درگاه HDMI است. بنابراین توسعه دهندگان می‌توانند به راحتی طیف وسیعی از سخت‌افزار ها و نرم‌افزارهای نوآورانه‌ی خود را به آن متصل کنند، مانند دوربین پانورما، حسگرهای حرکتی و LiDAR و… . 

پلتفورم Open-Source برای رسیدن به توانایی‌های جدید 

پیشرفت در حوزه رباتیک در برگیرنده‌ی زمینه‌های بسیار گسترده‌ای است، بنابراین شیائومی با ایجاد یک پلتفورم آزاد، تمام توسعه دهندگان سراسر جهان را تشویق می‌کند تا با مشارکت یکدیگر باعث پیشرفت و تکامل هر چه بیشتر این ربات شوند. 

امروز شیائومی تعداد هزار دستگاه CyberDog را با قیمتی در حدود $۱۴۵۰ به طرفداران، مهندسان و علاقه‌مندان به رباتیک عرضه می‌کند تا به صورت مشترک امکانات گسترده CyberDog را بررسی کنند. همچنین با ایجاد “انجمن Open-Source شیائومی” امکان به اشتراک گذاشتن تجربیات و نظرات مختلف توسعه‌دهندگان با یکدیگر نیز به وجود آمده و شرکت شیائومی قول داده است که با ساخت یک آزمایشگاه روباتیک بستری برای ادامه نوآوری‌های مهندسان رباتیک فراهم کند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=21247

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.