• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

شباهت و تفاوت بیت کوین با لایت کوین در چیست؟

  • کد خبر : 63556
  • 11 بهمن 1401 - 11:16
شباهت و تفاوت بیت کوین با لایت کوین در چیست؟

طی چند سال گذشته، علاقه عموم به ارزهای رمزنگاری‌شده به شدت افزایش پیدا کرده است و آنها توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده‌اند، کسانی که با افزایش سن، علاقه‌شان به ارزهای دیجیتال افزایش یافته است.

از زمان ظهور بیت کوین، صدها ارز دیجیتال دیگر از آن انشعاب پیدا کرده یا از اول ساخته شده‌اند. لایت کوین (Litecoin) یک فورک یا انشعاب از کد بیت کوین، یکی از این آلت کوین هاست. در حالی که لایت کوین بر پایه همان بلاک چین و روش تأیید تراکنش بیت کوین ساخته شده، اما تفاوت‌های کلیدی در این میان وجود دارد که به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک برای علایق و اهداف شما مناسب است.

در حال حاضر شرکت‌های بسیاری در دنیا ازجمله کی اف سی، Expedia.com، پلی بی (Playboy) و غیره… بیت کوین (BTC) را به عنوان روش پرداخت به جای ارزهای فیات می‌پذیرند، اما در مقابل شرکت‌های کمتری در دنیا وجود دارند که لایت کوین (LTC) را به عنوان روش پرداخت خود قبول کنند.

به طور کلی، بیت و لایت کوین ازجمله قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار رمز ارزها هستند که هر یک دارای مزیت‌ها و معایبی می‌باشند. در ادامه این مقاله به بررسی جزییات این دو ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

بیت کوین

بیت کوین رایگان اولین ارز دیجیتالی بود که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. از آن زمان، این فناوری نوین به یک کالای اساسی، ابزار سرمایه‌گذاری و ارز قابل مبادله تبدیل شده است. بیت کوین برای حفظ اعتبار و امنیت یک پایگاه داده به نام بلاک چین، بر قدرت محاسباتی غیرمتمرکز و نودها (Node) متکی است.

برخی از ویژگی‌های قابل توجه بیت کوین که آن را منحصر به فرد می‌کند عبارت‌اند از:

  • گواهی کار (POW): مکانیسم اجماع و فرآیند اعتبار سنجی که از قدرت محاسباتی رایانه‌ها و سخت‌افزارهای اختصاصی برای تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌ها در بلاک چین استفاده می‌کند.
  • استفاده از الگوریتم SHA-256: تابع هش رمزنگاری که بلاک چین بیت کوین را رمزگذاری می‌کند SHA-256 است. این تابع داده‌های ورودی (اطلاعات تراکنش( را به یک خروجی با طول ثابت تبدیل می‌کند تا آن را رمزگذاری کند.

لایت کوین

لایت کوین در سال ۲۰۱۱ توسط مهندس سابق گوگل، چارلی لی (Charlie lee(، راه‌اندازی شد. او با ارسال یک پیام در یک انجمن معروف بیت کوین، اولین «نسخه لایت بیت کوین» را اعلام کرد.

از زمان تأسیس خود، لایت کوین در واکنش به تمایل بیت کوین به تمرکزگرایی ایجاد شد. به همین دلیل، لایت‌کوین بسیاری از ویژگی‌های بیت‌کوین را که لی و دیگر توسعه‌دهندگان احساس می‌کردند به خوبی برای بیت‌کوین جواب می‌داد، به ارث برد. لایت کوین جنبه‌های دیگری نیز دارد که تیم توسعه آن احساس می‌کرد که می‌توان آن‌ها را بهبود بخشید.

لایت کوین دارای محدودیت ۸۴ میلیون واحدی است. در حال حاضر (۱۸ ژوئن ۲۰۲۲) ۷۰٫۵۲ میلیون LTC وجود دارد، بنابراین تا این تاریخ، تقریباً ۱۳٫۴۸ میلیون LTC برای استخراج باقی مانده است.

 برخی از ویژگی‌های قابل توجه لایت کوین عبارت‌اند از:

  • گواهی کار (POW): لایت کوین از اثبات کار استفاده می‌کند، اما به جای اینکه فقط به واحد پردازش مرکزی (CPU) یا واحد پردازش گرافیکی (GPU( برای استخراج نیاز داشته باشد، به دسترسی به مقدار زیادی حافظه (مموری( متکی است.
  • استفاده از اسکریپت ((Scrypt: Litcoin از اسکریپت برای تابع هش خود استفاده می‌کند. اسکریپت از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند، اما نیازمند حافظه بسیار بالاتری برای گواهی کار است. ظاهراً این باعث کاهش وابستگی آن به کارت گرافیک (GPU) و در نتیجه تجهیزات آسیک ((ASIC می‌شود. با این حال، تجهیزات استخراج Scrypt ASIC در سال ۲۰۲۱ ایجاد شدند، بنابراین لایت کوین ممکن است نیاز به یافتن راه‌حل دیگری داشته باشد.

تفاوت‌های کلیدی بیت کوین و لایت کوین

مهم‌ترین تفاوت لایت کوین و بیت کوین، تابع هش آن است. همانطور که قبلا ذکر شد، بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند که در واحدهای پردازش گرافیکی بسیار سریع پردازش می‌شود.

ارزش بازار یا مارکت کپ

حوزه دیگری که بیت کوین و لایت کوین در آن به طور قابل توجهی با هم تفاوت دارند، ارزش بازار آنهاست، یعنی ارزش کل بازار دلاری تمام کوین‌های ایجاد شده. بیت کوین به دلیل قابلیت استخراج خود توسط مزارع بزرگ و استخرهای ماینینگ محبوبیت بیشتری دارد. همچنین، تقاضا برای آن به قدری بالاست که قیمت دلاری آن بسیار افزایش پیدا کرده است. لایت کوین ظرفیت بازار بسیار کمتری دارد اما بیت کوین عرضه کمتر و تقاضای بیشتری دارد.

توزیع

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین بیت کوین و لایت کوین به تعداد کل کوین‌هایی مربوط می‌شود که هر ارز دیجیتال می‌تواند تولید کند. اینجاست که لایت کوین خود را متمایز می‌کند. شبکه بیت کوین هرگز نمی‌تواند از ۲۱ میلیون کوین تجاوز کند، در حالی که لایت کوین می‌تواند ۸۴ میلیون کوین را منتشر کند.

در تئوری، این مزیت قابل توجهی برای لایت کوین به نظر می‌رسد. با این حال، این عرضه و تقاضا است که به طور کلی قیمت کالاها و سرمایه‌گذاری‌ها را تعیین می‌کند.

سرعت تراکنش

اگرچه از نظر فنی تراکنش‌ها در هر دو شبکه بیت کوین و لایت کوین به صورت آنی انجام می‌شود، اما برای تایید آن تراکنش‌ها توسط سایر ذینفعان شبکه زمان لازم است. گفتنی است، لایت کوین با هدف اولویت‌بندی سرعت تراکنش راه‌اندازی شد.

میانگین زمان تأیید تراکنش شبکه بیت‌کوین (زمانی که طول می‌کشد تا یک بلوک تأیید شود و به بلاک چین اضافه شود (حدود ۹ دقیقه در هر تراکنش است. با این حال، این عدد می‌تواند بسته به ترافیک شبکه بسیار متفاوت باشد. این عدد در شبکه لایت کوین تقریباً دو دقیقه و نیم است.

آیا لایت کوین بهتر از بیت کوین است؟

اینکه کدام بهتر است به اهداف شما، کاری که می‌خواهید با کوین‌های خود انجام دهید و دیدگاه شما در مورد ارز دیجیتال بستگی دارد. لایت کوین سریع‌تر از بیت کوین تولید می‌شود، اما بیت کوین ارزش بیشتری دارد. اگر بخواهید ارزش بیشتری برای هر توکن داشته باشید، بیت کوین ممکن است بهتر باشد، در حالی که اگر توکن‌های بیشتر با ارزش کمتر می‌خواهید، لایت کوین بهتر است.

آیا لایت کوین آینده دارد؟

آینده لایت کوین به تمایل کاربران و سرمایه‌گذاران آن بستگی دارد. مقررات دولتی، شرایط اقتصادی، ارزهای دیجیتال تحت حمایت دولت و موارد دیگر نیز می‌توانند بر روی این ارز دیجیتال تأثیر بگذارند.

چرا لایت کوین اینقدر ارزان است؟

لایت کوین دارای قیمت و قدرت خرید کمتری است زیرا عرضه بیشتر و تقاضای کمتری نسبت به بیت کوین دارد. این تا حد زیادی به دلیل دیدگاه مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاران است، اگر کالا یا ارزی برای مردم ارزش بیشتری داشته باشد، برای آن هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند. در حال حاضر بیت کوین به عنوان دارایی باارزش‌تری شناخته می‌شود، بنابراین ارزش آن بیشتر است.

جمع بندی

در رابطه با مقایسه بیت کوین ولایت کوین باید گفت که ایده‌ ساخت هر دو ارز دیجیتال مشابه است. هر دوی این ارز‌ها می‌توانند برای خرید و فروش یا سرمایه گذاری استفاده شوند و فقط در بعد فنی مثل سرعت تراکنش و نوع استخراج با یکدیگر متفاوت هستند. سرمایه گذاری در بیت کوین، لایت‌کوین و هر ارز دیجیتال دیگری مثل دیگر سرمایه‌گذاری‌ها دارای ریسک‌های خاص خودش است. پس هیچ‌گاه پولی بیشتر از آنچه  می‌توانید از دست دهید را سرمایه‌گذاری نکنید. در نهایت اگر قصد خرید بیت کوین در ایران را دارید به شما استفاده از یک صرافی‌ معتبر ایرانی را پیشنهاد می‌کنیم که خطر مسدود شدن حساب کاربر در آنها وجود ندارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=63556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.