• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

سیستم کش جدید کروم بر عملکرد گوگل فونتس تأثیر منفی دارد

  • کد خبر : 3900
  • 18 آذر 1399 - 10:25
سیستم کش جدید کروم بر عملکرد گوگل فونتس تأثیر منفی دارد

گوگل اوایل پاییز تغییری در سیستم کش مرورگر کروم اعمال کرد و آن‌طور که یک توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند می‌گوید، این تغییر باعث شده است سرویس Google Fonts تا حدی بلااستفاده شود.

طبق گزارش‌ها،‌ تغییری که در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) در مرورگر گوگل کروم اعمال شد، عملکرد سرویس گوگل فونتس (Google Fonts) را برای میلیون‌ها وب‌سایت تحت تأثیر قرار داده است. از قرار معلوم، تغییرِ یادشده شامل یک به‌روزرسانی در سیستم کش داخلی کروم بوده است.

سیستم کش مرورگرهای وب به‌عنوان فضایی موقت برای ذخیره‌سازی تصاویر و فایل‌های CSS و جاوااسکریپتی است که توسط وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فایل‌هایی که در کش ذخیره می‌شوند، به‌طور معمول در چند وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مرورگر مجبور نباشد هر فایل را برای بارگذاری هر صفحه یا تب از اول دانلود کند. بااین‌حال با انتشار گوگل کروم ۸۶ در اوایل ماه اکتبر امسال، گوگل اصلاحاتی اساسی در نحوه‌ی کارکرد سیستم کش مرورگر اعمال کرد.

گوگل می‌گوید نسخه‌ی جدید کروم به ‌جای استفاده از یک کش بزرگ برای تمامی وب‌سایت‌ها، کش‌ها را تقسیم‌بندی می‌کند؛ با این توضیح که کروم اکنون منابع لازم را به‌صورت جداگانه بر اساس وب‌سایت‌های مختلف ذخیره می‌کند. اعمال این تغییر در سیستم کش گوگل کروم، مزیت‌هایی متعدد برای امنیت کاربران به ‌ارمغان می‌آورد و جلوی انجام برخی از انواع حملات سایبری تحت وب را می‌گیرد.

با همه‌ی این‌ها، همین تغییر باعث شده است شماری از خدمات تحت وب که با سیستم قدیمی کش سازگار بودند، تحت تأثیر قرار بگیرند. یکی از سرویس‌هایی که از تغییر سیستم کش کروم متأثر شده است، گوگل فونتس نام دارد؛ گوگل فونتس پورتالی است که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و از فونت‌های سفارشی‌‌شده میزبانی می‌کند. گوگل فونتس به دارندگان وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد هر فونتی که در سرورهای گوگل میزبانی می‌شود، از طریق صرفا یک خط کد جاوااسکریپت یا CSS بارگذاری کنند.

در سال ۲۰۱۰ یعنی دوران راه‌اندازی گوگل فونتس، ایده‌ی اصلی پشت سرویس این بود که ‌هنگام ناوبری کاربران در فضای وب، مرورگر آن‌ها فونت‌های سرویس گوگل فونتس را در کش بارگذاری کند تا کاربران مجبور نباشند در هر وب‌سایت جدیدی که باز می‌کنند، فونت‌های سفارشی را ری‌لود کنند. این رویکرد باعث می‌شد سرعت بارگذاری صفحات جدید در وب‌سایت‌ها افزایش پیدا کند، زیرا فونت آن‌ها پیش‌تر در کش ذخیره شده بود.

با همه‌ی این‌ها هفته‌ی گذشته یک توسعه‌دهنده‌ی فرانت‌اند اهل برلین با نام سایمون ویکی با انتشار پستی جدید در وبلاگ خود گفت سیستم کش جدید گوگل کروم که با نسخه‌ی ۸۶ این مرورگر آغازبه‌کار کرد، عملا باعث شده است گوگل فونتس بی‌فایده باشد، زیرا سیستم جدید کش کاربران را مجبور می‌کند فونت‌ها را در هر وب‌سایتی که باز می‌کنند، از ابتدا دانلود کنند.

ویکی می‌گوید سیستم جدید کروم، رویکردِ استفاده‌ی مجدد از کش را کنار می‌گذارد و از این پس بهترین کار برای دارندگان وب‌سایت‌ها این است که فونت‌ها را از گوگل فونتس دانلود و در سرورهای اختصاصی خود میزبانی کنند؛ این درحالی است که به‌صورت پیش‌فرض فونت‌ها از طریق سرورهای گوگل بارگذاری می‌شوند. 

آن‌طور که ویکی می‌گوید، میزبانی فونت‌های سفارشی در سرورهای اختصاصی وب‌سایت، ایده‌ی جدیدی نیست و از سال ۲۰۱۸ توسط برخی افراد از آن استفاده می‌شود. ویکی ادعا می‌کند که تاکنون چندین توسعه‌دهنده‌ی وب تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اند و به جمع‌بندی مشابه رسیده‌اند. حتی گوگل در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی Google I/O در سال ۲۰۱۸، پیشنهاد مشابهی مطرح کرد.

در هر صورت با اینکه روزهای گوگل فونتس به‌عنوان CDN برای فونت‌ها به پایان نزدیک می‌شود، این سرویس همچنان به فعالیت خود ادامه و شمار در خور توجهی از فونت‌ها را برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهد. بر اساس داده‌های منتشرشده توسط سرویس آماری BuildWith، گوگل فونتس امروزه روی بیش از ۴۲٫۷ میلیون وب‌سایت استفاده می‌شود.

به ‌غیر از کروم، مرورگر سافاری اپل از سال ۲۰۱۳ تاکنون از سیستمی مشابه برای کش استفاده می‌کند. از آن‌جایی که سیستم‌های کش این‌چنینی مزیت‌های امنیتی زیادی دارند، موزیلا نیز از احتمال اضافه کردن آن به مرورگر فایرفاکس خبر داده است. انتظار می‌رود در ماه‌های پیش رو مایکروسافت اج، ویوالدی، اپرا، بریو و دیگر مرورگرهای وب مبتنی ‌بر موتور کرومیوم نیز به سیستمی مشابه برای کش مجهز شوند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=3900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.