• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

سیاست‌هایی که باعث خلق فقر می‌شود را باید اصلاح کرد

  • کد خبر : 24304
  • 23 شهریور 1400 - 13:36
سیاست‌هایی که باعث خلق فقر می‌شود را باید اصلاح کرد

تجارت گردان – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حوزه اقتصادی، سیاست‌های کلانی که خلق فقر می‌کنند را باید اصلاح کرد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «حجت الله عبدالملکی»  در آیین معارفه و تکریم معاونین امور اقتصادی و فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه اظهار داشت: بر همه مجموعه‌ها، شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته، نظارت اساسی و عملیاتی خواهیم داشت‌ و همه زیرمجموعه‌ها مکلف هستند با معاونت اقتصادی همراهی و همکاری کنند.   

وی ادامه داد: سامانه‌های اطلاعاتی و نظارتی خوبی ایجاد شده که باید تقویت و تکمیل شوند، معاونت اقتصادی هم باید به ارتقای بهره وری و سودآوری در این مجموعه ها کمک کند، ضمن اینکه این معاونت باید در ارتقاء سودآوری مجموعه‌ها سهم داشته باشد و انتظار داریم به لحاظ سیستم های مدیریتی مجموعه های ما در مرز دانش قرار گیرند.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر همکاری زیرمجموعه های این وزارت با معاونت امور اقتصادی گفت: برای اجرای نظامات مدیریتی در مجموعه های وابسته مثل هلدینگ ها و شرکت ها  یک نهاد حاکمیتی بالادست نیاز است که معاونت اقتصادی این کارها را انجام خواهد داد و تمام مجموعه ها و  زیر مجموعه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها موظف هستند که در این زمینه  با معاونت اقتصادی وزارتخانه همکاری و هماهنگی کامل داشته باشند، البته این ورود قطعاً حاکمیتی و مدیریتی است و به معنای  عزل و نصب نخواهد بود.

وی ادامه داد: نظارت بر قواعد حقوق و دستمزد در این مجموعه ها اجرا شده است نیز باید کامل تر شود از این رو برای اصلاح نظامات مدیریتی و حاکمیتی از همه ظرفیت‌های داخل و خارج باید استفاده شود.  

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نتیجه و ثمره کار باید به خود مردم برسد، گفت: این وزارت خانه جایی است که همیشه افرادی از سنخ مردم در آن خدمت کرده اند، لذا باید در دست مدیرانی باشد که به مردم،  مردم گرایی و مردمداری اعتقاد دارند، همچنانکه تا الان نیز اینگونه بوده است.  

عبدالملکی تصریح کرد: اگرچه این وزارتخانه، اقتصادی نیز هست اما درصدد هستیم بخش فرهنگی  و اجتماعی آن را نیز ارتقا دهیم.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه بسیاری از موضوعات رفاهی، مسکن  کارگران، بازنشستگان، اشتغال و… در حوزه فعالیت این وزارتخانه قرار می گیرد باید در حوزه فرهنگی نیز اقدامات اساسی انجام داد چرا که فرهنگ عمومی،  فرهنگ انقلابی و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی به طور ویژه باید مورد توجه قرار گیرد و  مخاطب ما همه مردم ایران هستند.

به گفته عبدالملکی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، بیشترین سطح تماس و ارتباط را با مردم دارد از همین رو باید به حوزه فرهنگ عمومی توجه لازم صورت گیرد.

وی در همین زمینه به ارتقای فرهنگ سلامت نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر از موضوع درمان باید به فرهنگ سلامت بپردازیم،   قطعا اگر برای  فرهنگ تغذیه، ورزش و تندرستی سرمایه‌گذاری کرده بودیم بسیاری از بیماری‌ها کاهش می یافت.  

عبدالملکی با بیان اینکه باید به فرهنگ انصاف توجه کرد گفت: چرا باید در معدنی که به قول مالکان و بهره‌برداران آن، سالانه ۹۰۰ میلیارد تومان سود خالص دارد، حمام  برای  کارگران آن وجود نداشته باشد؟

وی تصریح کرد: این مولفه های اصلی و اساسی است که تمدن ساز است و در دین مبین اسلام  هم آمده و باعث پیشرفت بشر در طول تاریخ شده و بزرگان دین هم آن را ترویج کرده‌اند.  

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه موضوعات مختلفی در حوزه های فرهنگی وجود دارد، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه ها داریم، با استفاده از شبکه سازمانی خود در وزارتخانه می توانیم در این زمینه به خوبی عمل کنیم.

عبدالملکی افزود: مجموعه های بسیاری از جمله صدا و سیما، رسانه ها، دانشگاه ها، روحانیت و مبلغان در سراسر کشور وجود دارند که می‌توانند پیام رسان فرهنگ و ترویج کننده آن باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  افزود: در حوزه اجتماعی هم ۲ مبحث مسکن و  ورزش کارگری برای ما بسیار کلیدی است؛ تفاهمنامه ای با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن کارگری  امضا شده که ما هم این تفاهم نامه را  با طرح جهش در تولید مسکن ترکیب  کرده ایم.

وی تصریح کرد: باید موضوع مسکن کارگران، افراد دارای معلولیت و به طور کلی همه کسانی که جامعه مخاطب ما هستند را تسهیل کنیم همچنین باید فرهنگ عمومی در حوزه ورزش برای ذینفعان، مخاطبان، کارگران، بازنشستگان و افراد دارای معلولیت که در پارالمپیک خوش درخشیدند مورد توجه ویژه قرار گیرد.

عبدالملکی به موضوع مسئولیت اجتماعی  شرکت‌های وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پرداخت و گفت: مسئولیت های اجتماعی را نظام مند خواهیم کرد، بخشی از مخارج شرکت ها در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی باید در صندوقی مجتمع شود.

 وی در خصوص وظایف معاونت امور اقتصادی وزارتخانه نیز تاکید کرد: وظیفه این معاونت صرفاً  حوزه شرکت‌ها و هلدینگ‌ها نیست و به موضوعات مربوط به حوزه رفاه نیز باید بپردازد.  

وزیر رفاه، گفت: در بحث بنگاه داری نیز انتظار می رود این معاونت بر تمام زیر مجموعه‌های اقتصادی  تا پایین‌ترین سطوح شرکت‌ها و هلدینگ ها اشراف داشته باشد.

عبدالملکی افزود: همه زیر مجموعه‌های صندوق‌ بازنشستگی و هلدینگ‌های مرتبط با آنها باید بر اساس نظام مدیریتی و حاکمیت سلسله مراتبی عمل کنند.

به گفته وی، در حوزه علم و فناوری، هسته ای و علوم فضایی در مرز یا نزدیک به مرز دنیا هستیم نباید در شرکت‌داری و بنگاهداری، با دانش های روز فرسنگ ها فاصله داشته باشیم.  

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=24304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.