• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

سد زاینده رود ۱۴ درصد آب دارد/ ۱۶۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد

  • کد خبر : 30665
  • 02 آذر 1400 - 19:36
سد زاینده رود ۱۴ درصد آب دارد/ ۱۶۹ میلیون مترمکعب آب پشت سد

اصفهان- مدیر سد زاینده رود با اشاره به حجم ۱۶۹ میلیون مترمکعبی آب پشت سد، گفت: ورودی به سد در پی بارندگی‌های اخیر حدود ۶ مترمکعب بر ثانیه افزایش یافت.

سید مجتبی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود امروز دوم آذر ماه به ۱۶۹ میلیون مترمکعب رسیده است در حالی که حجم آن در مدت مشابه سال قبل ۱۶۱ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۰ ساله) ۶۲۸ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه ذخیره کنونی سد نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد افزایش و در مقایسه با بلند مدت ۷۳ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۴ درصد از ظرفیت سد زاینده رود آب دارد.

مدیر سد زاینده رود با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر در سرشاخه‌های حوضه زاینده رود به افزایش ورودی سد کمک کرد، ابراز داشت: ورودی سد با بارندگی‌های روزهای اخیر و به دلیل وقوع روانآب‌ها به ۱۲.۴ مترمکعب بر ثانیه رسید درحالی که قبل از بارش‌ها حدود ۶ مترمکعب بر ثانیه بود و با توجه به اینکه بخشی از بارش‌ها نیز برف بوده و سرمای هوا تأثیر بارش‌ها بر ذخیره سد زمان‌بر است و تداوم این ورودی برای روزهای آینده چندان مورد انتظار نیست، اما برای استفاده از بارش‌ها و ذخیره آب بیشتر در سد، خروجی سد را به ۱۲ مترمکعب بر ثانیه کاهش داده‌ایم.

موسوی با اشاره به میزان بارش‌ها اضافه کرد: میانگین بارندگی در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه زاینده‌رود از ابتدای سال زراعی تاکنون به ۹۸ میلیمتر رسیده است در حالی که مدت مشابه سال قبل ۱۷۳ میلیمتر و در بلند مدت (۵۰ ساله) ۱۹۰ میلیمتر بوده است که این آمار نشان می‌دهد بارش‌ها در سرشاخه زاینده‌رود نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد و در مقایسه با بلند مدت ۴۸ درصد کاهش یافته است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=30665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.