• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

سال آینده تولید کاتد شرکت مس به بیش از ۳۰۰ هزار تن می‌رسد

  • کد خبر : 41143
  • 17 اسفند 1400 - 9:13
سال آینده تولید کاتد شرکت مس به بیش از ۳۰۰ هزار تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت مس در مراسم افتتاحیه چهارمین «همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران» از کشف بزرگترین معدن مس در سریدون کرمان به همت متخصصان داخلی و ثبت رکوردهای تازه در حوزه تولید و فروش تا پایان سال خبر داد.

به گزارش رویداد خبر به نقل از مس پرس، در این آیین که مهندس وجیه‌ا… جعفری معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، مسعود خوانساری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران و جمعی از مقامات و مدیران این حوزه حضور داشتند، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت مس فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت مس، آینده عرضه و تقاضا و عوامل مؤثر در افزایش تقاضای جهانی مس  را مورد بررسی قرار داد.
سعدمحمدی با اشاره به انگیزه‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی و شرکت مس و کشور در خصوص شرایط موجود صنعت مس گفت: در سال ۲۰۲۰ تا۲۰۳۵ رشد متوسط سالانه  ۲/۲ درصدی در دنیا پیش‌بینی شده، از این رو، افزایش تقاضا برای مس چه در داخل و چه در دنیا از لحاظ اقتصادی یک نکته و پالس مثبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش است.
وی گفت: ۹۹ درصد بنگاه‌های دنیا در سال ۲۰۲۱ در بخش مس سودده بوده‌اند که این نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص سرمایه‌گذاری در بخش مس است.
سعدمحمدی با بیان اینکه باید دید ما در بحث سرمایه گذاری کجا هستیم و چه کار باید انجام دهیم، خاطرنشان کرد: مصرف مس تصفیه‌شده چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۲٫۱ درصد در حال رشد است و در سال ۲۰۲۶ مصرف چین به ۱۳٫۷ میلیون تن در سال خواهد رسید.
وی در ادامه به کشورهای آمریکا و آمریکای شمالی اشاره کرد و گفت: در این مناطق در سال ۲۰۲۲ حدوداً ۴٫۶ درصد رشد اقتصادی را می‌بینید و همچنان ۱۲٫۳ درصد از این رشد اقتصادی مربوط به خودرو است.
به گفته وی برای سال‌های دیگر در ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ صنعت ساختمان و تکنیک‌های جدید های تک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، اما باید دید که آیا ما هم در کشور برنامه دقیقی همسو با اقتصاد بین‌الملل مدون داریم؟
وی همچنین گفت: نکته قابل توجه دیگر اینکه مصرف مس تصفیه‌شده در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۲؛ در حدود ۳٫۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد پیدا کرده است و برای سال ۲۰۲۶ تقریباً مصرف آمریکا به ۲٫۵ میلیون تن خواهد رسید.
سعدمحمدی اظهار داشت: در منطقه اروپا نیز برای خودرو در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۵٫۱ درصدی تعریف شده است و ۴٫۹ درصد رشد متوسط توسعه اقتصادی به لحاظ مالی است و این تغییرات رشد برای سال‌های بعد هم‌زمان اتفاق افتاده است؛ مصرف مس نیز در اروپا در سال ۲۰۲۶ به ۳٫۴ میلیون تن می‌رسد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران کشور شیلی ۲۷ میلیارد دلار و کنگو ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت مس داشته‌اند که این امر نشان از اهمیت صنعت مس در جهان دارد.
*صنعت مس همسو با اقتصاد جهان سبز
وی در ادامه با بیان اینکه آینده صنعت مس با اقتصاد جهان سبز همسو خواهد بود؛ تأکید کرد: آینده مس با اقتصاد جهان سبز که به‌عنوان یک تعریف بین‌المللی از نظر اقتصادی در دنیا از آن صحبت می‌شود؛ شکل مناسب‌تری به خود خواهد گرفت که ترویج سریع‌تر خودروهای الکتریکی، تسریع حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های مربوط به شبکه برق از جمله این راهکارهاست.
سعدمحمدی گفت: در حال حاضر میزان انرژی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ۳۹ درصد از نفت است. در سال ۲۰۵۰ کمتر از ۳۰ سال آینده میزان تأثیرپذیری نفت در تولید انرژی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، هم اکنون میزان مصرف انرژی از برق ۱۹ درصد است که در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵۱ درصد می رسد.
وی با تأکید بر اینکه، مهم‌ترین عنصر جهت استراتژی مدون سرمایه‌گذاری تعریف‌شده بین‌المللی به خاطر خاصیت الکتریکی که دارد؛ فلز مس است گفت: نتایج تقاضای بالاتر ناشی از اقتصاد سبز تعریف شده در دنیا ایجاد شکاف عرضه چشمگیر در اواسط دهه جاری و حمایت قدرتمند از قیمت مس خواهد بود و افزایش مصرف جهانی کاتد طی ده سال آینده به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تن معادل۵/۸ درصد بیشتر از شرایط تقاضای فعلی خواهد بود که این آمار نشان از اهمیت بالای این فلز استراتژیک در آینده صنعت و اقتصاد جهان دارد.
به گفته وی آینده صنعت خودرو در جهان به سوی به‌کارگیری از فلز مس و تولید خودروهای برقی خواهد رفت که مس در این خصوص نقش مهمی در تولید این خودروها خواهد داشت.
سعدمحمدی با اشاره به اینکه اقتصاد ایستا نیست و مثل جریان آب شناور است، گفت: در این فضای تعریف‌شده بین‌المللی یا می‌توان در حوزه خود در اقتصاد جهانی ماند و قسمتی از بازار را از آن خود کرد یا زمان را از دست داد که در آن صورت به‌سرعت بازار را از دست خواهیم داد. مس؛ نقش مهم و کلیدی در آینده صنعت جهان دارد که انتظار می‌رود از فرصت‌های پیش رو جهت سرمایه‌گذاری در این زمینه استفاده کنیم و نباید هیچ فرصت‌سوزی در این خصوص داشته باشیم.
*توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر
مدیرعامل شرکت مس تأکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر رشد سریع ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکترونیکی، توسعه ارتقای شبکه برق برای مدیریت افزایش بار و مشکل نوسان برق به دلیل همان مصرف انرژی تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار قرار داده است و با این استراتژی‌ها تداوم روند افزایش تقاضای مس در دوره بلندمدت با افزایش تقاضای مس در بخش خودروهای الکتریکی اتفاق خواهد افتاد.
سعدمحمدی با بیان اینکه رشد اقتصادی گسترده‌تر کشورهای جهان و تغییرات شدت مصرف؛ دو عامل اصلی رشد تقاضای فلزات و کالاهای اساسی طی سال‌های آتی است، تأکید کرد: کشورهای مطرح صنعتی جهان همچون چین و ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی بلندمدت و ویژه‌ای در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت مس تا سال ۲۰۲۶ داشته‌اند.
وی با بیان اینکه در ۵ سال آینده جزو شرکت‌های برتر دنیا در تولید مس خواهیم بود، تأکید کرد: مس جزو عناصری است که قابلیت سرمایه‌گذاری بسیار سودده دارد.
وی ادامه داد: معدن مس سریدون با همت و تلاش متخصصان داخلی و کارشناسان شرکت ملی صنایع مس ایران اکتشاف شد؛ در حالی که قبلاً  یک موسسه معتبر خارجی طبق بررسی‌های انجام شده اعلام کرده بود که در این منطقه هیچ ذخیره معدنی وجود ندارد ولی متخصصان داخلی با استفاده از آخرین نرم افزارهای روز و تکنیک های جدید نسبت به شناسایی ذخایر جدید موفق شدند.
سعدمحمدی با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در این صنعت افزود: باید نگاه ویژه‌ای به آموزش نیروی انسانی شایسته و کارآمد بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا داشته تا بتوانیم بهره‌وری‌ کاملی از صنعت مس داشته باشیم. اگر نیروی انسانی شایسته را به معنای واقعی نشناسیم و به آن بها ندهیم هیچ کدام از این ابزارها منجر به رشد در بخش معادن نخواهد شد.
وی گفت: خوشبختانه شرکت ملی صنایع مس ایران توانسته است با عملکرد بی‌نظیر خود؛ نام ایران را میان ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه ذخایر مس جهت سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت مس به ثبت رساند و هم‌اکنون در رتبه هفتم قرار داریم که در آینده نزدیک، یک رتبه صعود خواهیم کرد و رتبه ششم را از آن خود خواهیم کرد.
سعدمحمدی در خصوص افزایش قیمت مس در آینده گفت: احتمالاً طی سه ماه دوم سال جاری میلادی به ۱۱ هزار دلار خواهد رسید و ما باید با دقت قیمت جهانی مس را رصد کنیم تا بتوانیم روند روبه رشد خود را ادامه دهیم.
* بزرگ‌ترین صادرکننده فلزات اساسی در کل کشور هستیم
مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه در خصوص صادرات گفت: با افتخار بزرگ‌ترین صادرکننده فلزات اساسی در کل کشور هستیم و رشد قابل توجهی در تولید انواع محصول اعم از کاتد، سنگ سولفور و… داشته‌ایم. خوشبختانه تولیدات مس ما روند بسیار خوبی داشته و سال آینده به بالای ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.
به گفته وی بالاترین نرخ سود و فروش تاریخ صنعت مس ایران طی سال جاری به دست آمده است که عملکرد بی‌نظیر شرکت ملی صنایع مس ایران را در این زمینه نشان می‌دهد. از سوی دیگر ۲۹ طرح توسعه تا سال ۱۴۱۰ برای شرکت ملی صنایع مس ایران تعریف شده است که از سه طرح طی سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.
سعدمحمدی در ادامه به رکوردهای متعدد شرکت در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: امسال تمام رکوردهای سال گذشته را جابجا کردیم و به بالاترین تولید و فروش مس دست خواهیم یافت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=41143

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.