• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

ساخت ۶١ مرکز درمانی جدید در کشور به‌ همت سازمان تأمین اجتماعی

  • کد خبر : 20973
  • 18 مرداد 1400 - 14:48
ساخت ۶١ مرکز درمانی جدید در کشور به‌ همت سازمان تأمین اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از ساخت ۶١ مرکز درمانی جدید در سراسر کشور به همت این سازمان در دوران شیوع کرونا خبر داد. به گزارش رویداد خبر ، مصطفی سالاری روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن ١٧ مرداد روز خبرنگار برگزار شد، افزود: در حال حاضر همه شهرستان‌های کشور با جمعیت بیش از […]

به گزارش رویداد خبر ، مصطفی سالاری روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن ١٧ مرداد روز خبرنگار برگزار شد، افزود: در حال حاضر همه شهرستان‌های کشور با جمعیت بیش از ٢٠ هزار نفر بیمه‌شده دارای مراکز درمانی تأمین اجتماعی است. 

وی با اشاره به اقدامات مؤثر در حوزه درمان به‌ ویژه در دوران شیوع کرونا ادامه داد: افزایش ٣۵٧ تخت بیمارستانی طی یک سال در مراکز بهداشت و درمان تأمین اجتماعی و تجهیز و اختصاص درمانگاه‌های طرف قرارداد این سازمان برای بستری بیماران مبتلا به کرونا نیز از اقدامات ارزشمند تأمین اجتماعی طی این دوران محسوب می‌شود.

سالاری افزود: درمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی تامین اجتماعی در شهرستان‌های فاقد مراکز درمانی ملکی و پرداخت صددرصدی هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان بالای ۶۵ سال در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین و افزایش پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمانی بیماران خاص و صعب‌العلاج نیز از اقدامات مهم این سازمان در این دوران است. 

به گفته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اکنون هزینه‌های درمانی دریافتی از این بیماران خاص نهایتا ١٠ درصد مجموع هزینه‌های درمانی بیمار خواهد بود. 

وی یادآور شد: در این ایام همچنین تعرفه وسایل کمک پزشکی نظیر عینک نیز مطابق با قیمت بازار عرضه و پرداخت سازمان تأمین اجتماعی نزدیک به ١٠ برابر افزایش یافت.

به گفته سالاری، حرکت به سمت عدالت‌محوری در حوزه درمان نیز از اقدامات ارزشمند تأمین اجتماعی طی سال‌های اخیر است.

سالاری با اشاره به نسخه الکترونیک اضافه کرد: طرح نسخه‌نویسی الکترونیک به عنوان یک الزام قانونی در کشور به‌دفعات مطرح شده و بنابر برخی ادعاها نظیر فراهم نبودن زیرساخت‌ها و… به تعویق می‌افتاد. 

وی تاکید کرد: در حالیکه امروزه بیش از ٩٠ درصد مناطق محروم و روستایی نیز از امکانات فضای مجازی و اینترنت استفاده می‌کنند. همچنین برخی مراکز بهداشت و درمان در صورت عدم دسترسی آنلاین جهت نسخه‌نویسی الکترونیک می‌توانند به صورت آفلاین نسخه‌پیچی و پس از دسترسی به اینترنت اقدامات مربوطه را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: بنابراین گام نخست عملیاتی طرح نسخه‌نویسی الکترونیک یعنی حذف تمدید اعتبار دفترچه بیمه در خرداد سال ٩٩ برداشته و اسفند سال ٩٩ صدور این دفترچه متوقف شد.

وی گفت: هر یک از طرح‌های اجرایی در آغاز با برخی مسائل و مشکلات همراه می‌شود، اما مشکلات طرح نسخه الکترونیک از پیش‌بینی‌های سازمان کمتر و امروز در سراسر کشور می‌توان خدمات درمانی را به صورت الکترونیکی ارائه کرد.
به گفته وی، سامانه هر یک از مراکز بهداشت و درمان از طریق یک نرم‌افزار واسط می‌تواند به سامانه سازمان تأمین اجتماعی متصل و امروز نزدیک به یکصد داروخانه‌ها و… نیز با این طرح همکاری می‌کنند. 

پرداخت مطالبات معوقه مراکز درمانی طرف قرارداد تأمین اجتماعی 
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: اوایل اسفند سال ٩٨ صددرصد مطالبات معوقه مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نیز تسویه و اعلام شد، هر یک از مراکز درمانی که به سامانه نسخه الکترونیک متصل شود، مطالبات را به روز دریافت و اساسا بدهی معوقه شکل نخواهد گرفت. 

وی با اشاره به تأخیر در برخی پرداخت‌ها افزود: پرداخت مطالبات شماری از مراکز درمانی نیز به دلیل عدم اتصال به سامانه سازمان تأمین اجتماعی (مطابق با قوانین بودجه ١۴٠٠) با تاخیر روبه‌رو شد. 

سالاری تصریح کرد: امروز مطالبات سال ٩٨ و ٩٩ برابر با صفر و مراکز درمانی طرف قرارداد در صورت عدم اتصال به سامانه مربوطه نیز برابر با ۴ ماه را دریافت کردند. 

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین با اشاره به رفع برخی نواقص طرح ٣٠٧٠ خاطرنشان کرد: این طرح نیز که مهر سال ٩٩ با هدف کاهش مراجعات حضوری به شعب و کارگزاری‌های این سازمان اجرایی شد، در قالب ٣٠ خدمت بیمه‌ای ٧٠ میلیون مراجعه حضوری را کاهش داد. 

سالاری ادامه داد: طی ١٨ ماه اخیر بیش از ١٠٠ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی هم توسط دولت وصول و ٢٠ هزار میلیارد تومان نیز ظرفیت قانونی برای دریافت اعتبار وجود داشته که براساس این دریافتی‌ها پرداخت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز تا ۳ سال آتی پیش‌بینی شده و نیازمند مدیریت برای تبدیل منابع و اعتبارات است. 

وی طرح مقررات‌زدایی، تجمیع و تنقیح بخشنامه‌ها، مدیران آینده و شایسته‌گزینی را نیز از برنامه‌های مهم این سازمان عنوان و اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی برای جذب نیرو گاها با برخی فشارها نیز روبه‌رو شد، اما علیرغم این مساله جذب نیرو جز با قوانین و ضوابط و آزمون‌های مربوطه انجام نشد. 

وی با اشاره به تعارض منافع و کاهش شکایات علیه سازمان افزود: تامین اجتماعی در این دوران با پرداخت حقوق مردمی شکایات علیه سازمان را نیز به حداقل رساند.

راه‌اندازی سامانه ۱۴۲۰ و رسیدگی به شکایات مردمی 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی راه‌اندازی سامانه ۱۴۲۰ و بازار سرمایه را نیز از طرح‌های حائز اهمیت این سازمان عنوان کرد و گفت: بازار سهام با هدف سبدگردانی و مدیریت سهام دولتی در این سازمان راه‌اندازی شد و سامانه ۱۴۲۰ جهت رسیدگی به شکایات مردمی، پاسخ‌دهنده بود. 

سالاری در ادامه در پاسخ به سوال برخی خبرنگاران در خصوص وضعیت بیمه رانندگان تاکسی اظهار داشت: براساس تفاهم با دولت در سال ۱۳۹۰ بخشی از درصد این حق بیمه از تعهدات دولتی و بخشی از این اعتبار باید توسط سازمان پرداخت می‌شد. 

وی افزود: امروز اما با گذشت ۱۰ سال، لیست ارائه شده به سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت این اعتبار باید به‌روزرسانی شود، طی استعلام از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام شده است، که سازمان در مقابل تفاهمنامه سال ۹۰ متعهد نخواهد بود. 

سالاری تصریح کرد: براساس برخی از توافق‌ها اما با سازمان برنامه و بودجه و هدفمندی یارانه‌ها، این اعتبار پرداخت می‌شود و در صورت عدم تسویه، این مبلغ جزو رد دیون دولتی محاسبه و اعتبار قانونی پرداخت خواهد شد.  

وی اضافه کرد: بنابراین باید گفت، با ارائه فهرست جدید از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها و اجراسازی توافقات مذکور، مشکلات بیمه‌ای این رانندگان حل وفصل خواهد شد. 

سالاری در رابطه با وصول مطالبات این سازمان از دولت نیز یادآور شد: ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی وصول شده است، اما بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از مجموع بدهی‌های دولتی همچنان باید وصول شود. 

وی ادامه داد: در صورت انجام تعهدات شرکت شستا مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پرداخت خواهد شد. 

به گفته وی اما در صورت عدم انجام این تعهدات هم اعتبارات این افزایش حقوق از منابع سازمان تامین اجتماعی، پیش‌بینی و پرداخت خواهد شد. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف کامل کاغذ نیز گفت: سازمان از لحاظ زیرساختی آمادگی خواهد داشت، پروسه حذف کاغذ از حوزه درمانی را به صورت کامل اجرایی کند، اما برخی از مراکز درمانی عنوان می‌کنند، تمامی بخش‌ها مجهز به سیستم‌های کامپیوتری نبوده و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز به منظور رفع این نواقص به صورت پیش پرداخت ارائه شد.

سالاری با اشاره به محدودیت ناشی از شیوع کرونا نیز عنوان کرد: اغلب مراکز طرف قرارداد تامین اجتماعی و همچنین مراکز خصوصی به سامانه تامین اجتماعی متصل شده و پیک ۵ کرونا اجراسازی کامل این طرح را به تاخیر انداخته است که انتظار می‌رود، با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه فرآیند حذف کاغذ سرعت گیرد.

وی در رابطه با هزینه معالجه و درمان بیماران مبتلا به کرونا نیز گفت: هزینه درمان این بیماری برای بیمه‌شدگان رایگان و در صورت مراجعه به بیمارستان‌های دولتی، نیاز به مصرف داروی کرونا (رمدسیور) ۱۰ درصد هزینه معالجه را در صورت بستری در بیمارستان و ۳۰ درصد هزینه را در صورت عدم بستری در مراکز درمانی باید پرداخت کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، اما سازمان عمدتا در صورت عدم بستری بیماران نیز ۱۰ درصد این اعتبار را دریافت می‌کند. 

سالاری در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم همکاری برخی داروخانه‌ها جهت همکاری با طرح نسخه الکترونیک تقاضا کرد، مراکز بهداشت ودرمان با این طرح همکاری و ضوابط تعیین شده را رعایت کنند. همچنین نظارت بر تخلفات در این زمینه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=20973

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.