• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

ساخت ابر‌رایانه‌ای بنام «مریم» و به یاد «مریم میرزاخانی»

  • کد خبر : 14690
  • 26 اردیبهشت 1400 - 22:20
ساخت ابر‌رایانه‌ای بنام «مریم» و به یاد «مریم میرزاخانی»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ابر رایانه سیمرغ با ظرفیت یک پتافلاپس برای آینده ایران و جوانان ایرانی افتتاح شده است، از آغاز عملیات اجرایی ابررایانه بعدی با ظرفیت ۱۰۰ پتافلاپس با نام مریم، به یاد دانشمند ممتاز کشورمان مریم میرزاخانی خبر داد.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی پس از افتتاح رسمی ابر رایانه ملی سیمرغ با تبریک روز جهانی ارتباطات به همه فعالان عرصه ارتباطات گفت: هوش مصنوعی قدرت بلامنازع آینده دنیاست و رقابت در این عرصه رقابت بر سر قدرت است.

وی افزود: بر اساس پرسشنامه‌ای که تهیه شده، نیاز پردازشی امروز کشور در حوزه هوش مصنوعی مطابق بر برآورد ما ۱۰ پتافلاپس است.

آذری جهرمی با بیان اینکه در حال حاضر برای تامین نیاز پردازشی داخل از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شود اظهار کرد: همین امر سبب می‌شود که در اولویت‌ها، بررسی درخواست‌های شرکت‌های ایرانی با تاخیر مواجه شود یا با توجه به اعمال تحریم‌ها و وجود محدودیت‌ها در نقل و انتقال‌ پول، برخی از این درخواست‌ها قابلیت انجام پیدا نمی کنند.

وی تصریح کرد: این نیازهای پردازشی شامل ساخت انیمیشن، بازی‌های اینترنتی و… است که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی به آن نیاز دارند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تامین این ظرفیت در کشور قابل توسعه است، گفت: ابر رایانه سیمرغ برای آینده ایران و جوانان ایرانی است که البته گام اول  محسوب می شود. واقعیت این است که سیمرغ کافی نیست و ما باید بیش از این پیشرفت کنیم.

آذری جهرمی افزود: سیمرغ دارای ظرفیتی معادل یک پتا فلاپس است در حالی که نیاز امروز کشور ۱۰ پتافلاپس است. وجود چنین نیازی به نوبه خود یک اقتصاد محسوب می شود. ما باید ظرفیت اقتصاد دیجیتال در کشور را برای تولید داخلی افزایش دهیم. وقتی نیاز در داخل کشور وجود دارد باید باز هم به سمت جلو حرکت کنیم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=14690

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.