• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
3

زیان ۶ میلیارد دلاری به علت کاهش تولید فولاد در زمستان گذشته

  • کد خبر : 52549
  • 31 مرداد 1401 - 19:55

معاون اجرایی انجمن فولاد با بیان اینکه قطعی های گاز موجب کاهش ۶ میلیون تنی نسبت به هدف‌گذاری شد، گفت: طبق قیمت های جهانی این موضوع ۶ میلیارد دلار عدم‌النفع برای این صنعت به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های اخیر کمبود زیرساخت‌هایی همچون گاز در زمستان برای صنایع بزرگ و کوچک فولادی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، به نوعی که در سال‌های گذشته این کمبودها منجر به کاهش تولید و تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مقیاس واحدهای تولیدکننده فولادی شده است.

زمستان سال گذشته کشور با ناترازی گسترده تولید و مصرف گاز رو به رو شد و به گفته وزیر نفت بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز طبیعی در کشور وجود داشت. هرچند این ناترازی موجب قطعی گاز خانگی نشد ولی تبعات زیادی بر صنایع بزرگ مثل فولاد و پتروشیمی‌ها داشت.

در این رابطه وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن فولاد ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ما برای توسعه صنعت فولاد نیازمند واحدهای آهن اسفنجی هستیم که نیاز مستقیم به گاز دارد و تأمین آن یک نیاز بزرگ و چالش اساسی در هدف گذاری صنعت فولاد است.

یعقوبی ادامه داد: در زمستان گذشته به خاطر اینکه برخی واحدها مثل فولاد مبارکه استراتژیک بود تولید کاهش پیدا نکرد ولی از طرفی واحدهای جدیدی که در سال‌های گذشته به مدار آمده بودند و بیشتر بر واحدهای احیای تولید آهن اسفنجی تأثیر بسزایی گذاشت.

وی افزود: برای همین در واحدهای فولاد ما شاهد قطعی کمتری بودیم اما باید توجه داشت فولاد هیچ جایگزینی بجز گاز طبیعی ندارد. مثلاً در تولید نیروگاه‌ها می‌شود گاز مایع را جایگزین گاز طبیعی کرد اما در فرایند تولید آهن اسفنجی به فولاد چون به روش مستقیم است جایگزین دیگری ندارد و گاز برای این صنعت به شدت حیاتی است.

کاهش ۶ میلیون تن تولید فولاد نسبت به برنامه / عدم النفع ۵ تا ۶ میلیارد دلاری

یعقوبی در رابطه با زیان وارده از جانب قطعی گاز در سال گذشته گفت: کل تولید سال گذشته نسبت به سال ۹۹ که آن هم قطعی‌هایی داشت حدود ۲.۲ میلیون تن کاهش پیدا کرد. در واقع در سال ۱۴۰۰ هدف گذاری ۳۴ میلیون تومان بود که به حدود ۲۷.۹ میلیون تن رسیدیم یعنی نسبت به هدف حدود ۶ میلیون تومان عدم النفع داشتیم.

وی افزود: بنابراین طبق قیمت‌های جهانی سال گذشته حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان زیان یا عدم النفع از جانب قطعی گاز به صنعت فولاد وارد شد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد تأثیر قطعی گاز و برق بر قیمت فولاد در بازارهای داخلی گفت: به طور کلی کاهش عرضه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ به عنوان مثال به واسطه عدم عرضه در تابستان سال گذشته شاهد جهش بزرگی بودیم، زیرا در تابستان سال گذشته به واسطه مصوبه شورای امنیت ملی فولادی‌ها فقط ۱۰ درصد از ظرفیت شأن را می‌توانستند استفاده کنند و پس از آن که ما درخواست اصلاح این مصوبه را دادیم تا زمانی که این مصوبه اصلاح شود تنها ۲۰ درصد از ظرفیت تولید محقق گشت و این کاهش عرضه موجب بالا رفتن شدید قیمت‌ها در تابستان سال گذشته شد.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت در سال گذشته به علت قطعی گاز / مدیریت خوب وزارت نیرو در تابستان امسال

یعقوبی تصریح کرد: البته امسال وضعیت خیلی بهتر بود و با هماهنگی وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد محدودیت‌ها فقط به صنایع سیمان و فولاد محول نگشت و تقسیم شد. مدیریت وزارت نیرو هم خیلی خوب بود و به طور کلی فکر می‌کنم تابستان امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش تولید نداشته باشیم.

وی در خصوص تأثیر قطعی گاز در زمستان سال گذشته بر وضعیت تولید و عرضه، گفت: در زمستان به دلیل اینکه کارخانه‌ها پیش بینی می‌کردند دچار محدودیت گازی شوند برنامه ریزی کردند تا تعمیراتشان را در آن زمان انجام دهند و این موجب شد عرضه آهن اسفنجی با اختلاف زیادی مواجه نشود. البته همین مساله موجب افزایش ۲۰ درصدی قیمت شد.

تأثیر کاهش تولید زمستانه فولادی‌ها بر بازار سرمایه

یعقوبی با اشاره به تأثیر قطعی گاز و کاهش تولید فولاد بر بازار سرمایه گفت: فولاد صنعتی است که ۱۲ درصد به صورت مستقیم و ۲۰ درصد با زنجیره اش بازار سرمایه کشور را در اختیار دارد. سهامداران شرکت‌ها با محاسباتی سهام این شرکت‌ها را می‌خرند و کاهش تولید آنها تأثیر مستقیمی بر سودآوری و ارزش سهام مردم دارد.

وی ادامه داد: برخی صنایع فولاد در شمال کشور سال گذشته ۵۳ روز فقط قطعی گاز داشتند و طبیعتاً این مساله موجب می‌شود که سهام آنها نسبت به سایر سهام‌ها افت کند و این ریسک فعالیت در این بازار را هم بالا می‌برد.

آمادگی فولادی‌ها برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

معاون اجرایی انجمن فولاد با بیان اینکه وضعیت گاز در کشور مناسب نیست، گفت: به گفته وزیر نفت ۸۰ میلیارد دلار سرمایه برای صنعت گاز نیاز است که حتی با وجود توافق هم رقم بسیار است. البته راهکارهایی هم وجود دارد و اگر دولت مشوق‌هایی مثل مشوق‌های مالیاتی، تسهیلاتی و … تعریف کند خود صنایع فولادی می‌توانند گاز مورد نیاز خود را از طریق جمع آوری گازهای مشعل تأمین کنند.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=52549

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.