• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

زیان روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی برخی صنایع کوچک با قطعی برق/ می‌توانستیم خرید خاموشی را اجرا کنیم/ قطعی برق صنایع غیرقانونی است

  • کد خبر : 15539
  • 04 خرداد 1400 - 22:28
زیان روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی برخی صنایع کوچک با قطعی برق/ می‌توانستیم خرید خاموشی را اجرا کنیم/ قطعی برق صنایع غیرقانونی است

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: یک بنگاه ۵۰ نفره با ۳ ساعت قطعی برق ۱۵۰ ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود.

به گزارش رویداد خبر ، عباس جبالبارزی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تاثیر قطعی برق بر صنایع کشور اظهار کرد: یکی از اثرات مهم قطعی برق روی صنعت است. در شهرک‌های صنعتی گاها تا ۳ ساعت قطعی برق وجود دارد. سه ساعت ضرب در تعداد افرادی که در یک بنگاه کار می‌کنند نشان می‌دهد که چه میزان هزینه به بنگاه تحمیل شده است. یک بنگاه ۵۰ نفره با ۳ ساعت قطعی برق ۱۵۰ ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد این مشکل تا شهریور ماه ادامه داشته باشد، اگر در این چهار ماه نصف روزها هم قطعی برق اتفاق بیافتد آسیب زیادی به بنگاه‌های اقتصادی وارد می‌شود.

جبالبارزی با تاکید بر غیرقانونی بودن قطعی برق صنایع گفت: طبق ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار، در زمان کمبود برق، گاز، آب یا سایر خدمات، بخش صنعت نباید در اولویت قطع قرار بگیرند، اگر این اتفاق هم رخ دهد باید جبران خسارت شود. فقط در شرایط اضطرار و با مجوز شورای تامین هر استان برای مدت کوتاهی برق صنایع را قطع کنند متاسفانه این قانون رعایت نمی‌شود. ما چند سال است که درگیر این وضعیت هستیم که هر سال هم بدتر می‌شود. این شرایط به از دست رفتن مشاغل منجر می‌شود.

وی درباره تامین برق خانگی پیشنهاد داد: درست است که مشکل آب وجود دارد و نیروگاه‌های برق آبی با چالش مواجه هستند، اما راه‌های دیگری هم برای مدیریت این وضعیت وجود دارد. کشور ما انرژی خورشیدی زیادی دارد و در بعضی از شهرها بیش از ۲۷۰ روز در سال هوا آفتابی است. ما اگر مدیریت کرده بودیم و توانسته‌ بودیم برق مصرف خانگی را به واسطه پنل‌های خورشیدی که در پشت بام نصب می‌شود تامین کنیم.  ۳۰ تا ۴۰ درصد این بار حل می‌شد و امروز مشکل پیک نداشتیم.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه اضافه کرد: مشکل این است که برنامه‌ریزی و مدیریت نشده است، اگر در تامین انرژی سرمایه‌گذاری می‌شد، علاوه بر اینکه مشکلات مربوط به محیط زیست کاهش می‌یافت و به مردم کمک می‌شد تا از انرژی خورشیدی استفاده کنند، بخشی از این مشکلات امروز حل می‌شد.

وی خالطرنشان کرد: از طرف دیگر گفته می‌شود که قیمت انرژی منطقی نبوده، حتما باید در این حوزه کار و برنامه‌ریزی می‌شد تا از صنایع و بخش‌هایی که انرژی‌بر هستند ولی کالای خود را با قیمت دلار در داخل و خارج از کشور می‌فروشند، نرخ بیشتری بگیرند و در نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند. ما سرمایه‌گذاری نکردیم و از انرژی‌های پاک استفاده نکردیم. با قطعی برق هم مردم و هم صنایع آسیب می‌بینند و اثرات مخربی بر اقتصاد دارد.

جبالبارزی ضمن ارائه پیشنهاد خرید خاموشی گفت: مراکز درمانی در اولویت هستند اما در مورد مصارف خانگی راه دیگری که می‌توان پیش گرفت، خرید خاموشی است که در دنیا متداول است. یعنی به ازای زمانی که قطعی برق رخ می‌دهد یک قیمت منطقی پرداخت می‌شود، همه به ۲۴ ساعت برق نیاز ندارند. این راه به کاهش پیک کمک می‌کند. از آنجا که برق در کشور شبکه‌ای است، برای مثال اگر در استان تهران برق قطع شود، برق یک استان دیگر تامین می‌شود. می‌توانستند خرید خاموشی را در بخش‌های مختلف انجام دهند.

وی اضافه کرد: یک بنگاه اقتصادی در طول سال ۸ یا ۹ ماه کار می‌کنند اما باید در در سال ۱۶ ماه حقوق پرداخت کند که شامل ۱۲ ماه حقوق، دو ماه عیدی، یک ماه سنوات و یک ماه مرخصی است. از طرف دیگر تحریم به شدت روی صنایع به خصوص صنایع کوچک و متوسط تاثیرگذار است. بنگاه‌های کوچک و متوسط با همه این عوامل مانند تحریم، کار کم در طول سال، قطعی برق و دیگر مسائل دچار مشکل می‌شوند.

جبالبارزی در پایان خاطرنشان ساخت: امسال سال پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی است، اما هنوز پشتیبانی مشخصی در حوزه تامین اجتماعی، مالیات، مسائل بانکی  با اعداد و ارقام قابل مشاهده نیست. اگر قطعی برق دوماه اتفاق بیافتد، بنگاه تولیدی دیگر نمی‌تواند کار کند و بیکاری کارگران منجر می‌شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.