• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

رییس جمهوری: توسعه صادرات به عراق و کشورهای همسایه ضروری است

  • کد خبر : 25298
  • 02 مهر 1400 - 20:45
رییس جمهوری: توسعه صادرات به عراق و کشورهای همسایه ضروری است

تجارت گردان – رییس جمهوری گفت: توسعه صادرات به عراق و دیگر کشورهای همسایه ضروری است و در این زمینه باید زیرساخت‌ها آماده شود.

تجارت گردان – آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جمع علما، نخبگان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران ایلام افزود: سهم ما از صادرات به کشورهای منطقه نمی تواند ۲ درصد باشد و باید از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد که با یک اقدام سریع و کار جهادی امکانپذیر است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ایلام با عراق، تاکید کرد: مرز نه تهدید که یک فرصت بسیار خوب برای ارتباط مردم ۲ کشور ایران و عراق بویژه مردم ایلام است که ریشه فرهنگی، اعتقادی و باور و ایده با همدیگر دارند.

رئیس جمهوری خواستار تشکیل کارگروه حقوقی و اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق بویژه استان ایلام و استان های همجوار در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان شد.

آیت الله رئیسی گفت: اقتصاد گردشگری از ظرفیت های مهمی در استان ایلام است که می تواند در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال در نقش مهمی ایفا کند.

وی تاکید کرد: باید زیرساخت های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده شود و هم زمینه برای صادرات در استان که می تواند یکی از بازارهای اصلی تولید کننده کالای ایرانی تبدیل شود و این یک ضرورت است.

رئیس جمهوری مساله گردشگری زیارت برای استان ایلام را یک ضرورت دانست و یادآور شد: بنده در زمان خادمی آستان قدس رضوی توفیق زیارت اربعین حسینی(ع) را از طریق مرز مهران داشته ام و با همکاری استان موکب هایی با نام‌مبارک امام رضا(ع) در ورودی خروجی مرز به نام آستان قدس دایر کردیم.

رئیسی ادامه داد: از دیگر ظرفیت های استان ایلام می‌توان به کشت و توسعه گیاهان دارویی، جنگل ها، انبوه درختان بلوط و طبیعت‌ بکر اشاره کرد که باید با همت مسوولان و مشارکت مردم این امکانات خدادادی استان به بالفعل شود.

وی به نقش خانواده اشاره کرد و اظهار داشت: نهاد خانواده از اهمیت ویژه ای در نظام پربرکت انقلاب اسلامی برخوردار است چرا که خانواده محل صیانت از تمام اعضای خانواده فرهنگ و دین مداری، اخلاقیات فردی اجتماعی و جمعی است و اثربخشی نهاد خانواده در جامعه انکارناپذیر است.

رفع مشکلات نیازمند روحیه جهادی،ایثارگری و بسیجی است

رییس جمهوری گفت: رفع مشکلات کشور نیازمند روحیه جهادی، ایثارگری و بسیجی است که با بهره گیری از آنها چالش ها رفع خواهند شد.

رئیسی ادامه داد: شهدا و ایثارگران در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز با توکل به خدا نشان دادند می توان مشکلات را پشت سر گذاشت و همان فرهنگی که جبهه را اداره و سنگرهای دفاع مقدس را شکل داد امروز می تواند کارساز باشد.

وی بیان کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس همگی دارای انگیزه و اراده پولادین و فرهنگ ما می توانیم بودند و با همگرایی خودخواهی و خودبینی را زیر پا گذاشتند و با روحیه کار جمعی و همکاری پیروز شدند.

رییس جمهوری با بیان اینکه همگی باید از مدافعان حرم درس بگیریم ادامه داد: باید با کار جهادی و نو در گام دوم انقلاب حرکتی متفاوت داشته باشیم و این در واقع پیام شهدا، دفاع مقدس و ایثارگران در همه بخشهای کشور است.

رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: جای جای این استان یاداور شهامت، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی نیروهای دلداده به امام و انقلاب و به ملت بزرگ ایران است. رییس جمهوری ادامه داد: همه باید بدانند ایلام دینش را به کشور ادا کرده و در خط مقدم جبهه مردانه ایستادگی و مقاومت کردند و از ارزشها و ناموس مملکت دفاع کردند که باید قدردان ایثارگران و خانواده های انها بود و این قدردانی نه در سخن بلکه باید در عمل صورت گیرد.

وی اضافه کرد: باید باب الحسین(ع) را در استان ایلام برای زیارت هرساله فراهم کرد، اگر چه اقداماتی خوبی تا کنون برای توسعه زیرساخت ها منتهی به این‌ مرز انجام شده است اما این اقدامات مقدماتی بوده و باید بیشتر در این خصوص برای رفع نواقص کار کرد.

رییس جمهوری به درخواست یکی از شرکت کنندگان این نشست در خصوص تاسیس اردوگاه دانش اموزی اشاره کرد و گفت: احداث این مجموعه حرکت خوب و مثبتی است که تاسیس آن باید مد نظر قرار گیرد.

رئیسی به رتبه بندی معلمان نیز اشاره کرد و افزود: این طرح به عنوان مطالبه این قشر در دست اقدام قرار داشته و درصدد هستیم بدرستی اجرا شود.

وی تاکید کرد: با اجرای این طرح هم باید معیشت، منزلت، هویت و ارتقا کیفی معلمان مد نظر قرار گرفته و نباید تنها نگاه اقتصادی به آن وجود داشته باشد.

وی به موضوع راهیان نور و یادمان های دفاع مقدس ادامه داد: راهیان نور برکاتی از سوی خداوند برای این سرزمین هستند چرا که راهیان نور یک جریان امیدساز است که باید پررونق تر از گذشته مورد توجه ویژه مسوولان قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه راهیان نور یک جریان فرهنگی و معنوی امیدساز در کشور است، دستگاه های دولتی باید برای رونق بخشی مطاوب تر به این مقوله تلاش بیشتری داشته باشند چرا که راهیان نور متعلق به همه مردم و گروه ها است.

رییس جمهوری به موضوع مسکن ایثارگران نیز اشاره کرد و یادآور شد: ،بخش قابل توجهی از زمین مورد نیاز احداث مسکن ایثارگران تامین شده است و این موضوع در اولویت برنامه های دولت و مورد تاکید است.

وی در خصوص محرومیت زدایی از شهرستان تازه تاسیس هلیلان نیز از استاندار، سپاه و بسیج سازندگی و سایر دستگاه‌های متولی خواست فردا  گروهی را برای رسیدگی به وضعیت این شهرستان اعزام کنند تا کارها و اقدامات انجام شده یا در حال انجام در منطقه را احصا کنند.

رئیسی گفت: در استان ایلام مناطق وجود دارد که نیازمند توجه ویژه مسئولان است و باید برای محرومیت زدایی این مناطق بیشتر مورد توجه و اولویت قرار بگیرد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=25298

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.