• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
0

ریشه رانت در فولاد، قیمت گذاری دستوری است

  • کد خبر : 8325
  • 11 بهمن 1399 - 13:13
ریشه رانت در فولاد، قیمت گذاری دستوری است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ریشه رانت در فولاد، قیمت گذاری دستوری است، گفت: با قیمت دستوری شمش فولاد، برخی خریداران شمش اقدام به گران فروشی میلگرد و تیرآهن در بازار سیاه کرده اند.

کاظم موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امروز شاهد یک قدرت مافیایی پنهان در حوزه فروش محصولات فولادی ساختمانی هستیم که مجلس به زودی با پیگیری‌های خود مانع از تداوم شیوه فعلی یعنی خرید ارزان مواد اولیه و فروش گران به مردم خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس می‌تواند مانع از اقدام برخی نوردکارانی که با خرید شمش ارزان در بورس اقدام به فروش محصولاتشان با قیمت‌های بالا در بازار سیاه شده اند، شود؟ گفت: ابتدا باید اعلام کرد که قیمت گذاری دستوری فولاد از طرف مجلس مطرح نشده است بلکه این موضوع از سوی دولت پیگیری شد و ریشه رانت در حوزه فولاد نیز همین قیمت گذاری غیرمنطقی است. در این حوزه بدون شک مجلس سمت مردم است و نمی‌گذارد عده‌ای که مواد اولیه ارزان خریده اند به راحتی محصولات تولیدی را به جای فروش با سود معقول با نرخ دلار آزاد در بازار سیاه بفروشند.

موسوی با طرح این پرسش که آیا قرار بر عرضه کل زنجیره فولاد در بورس کالا نبود؟ گفت: سوال این است که چرا خریداران مواد اولیه با قیمت معقول، محصول تولیدی شأن را در بورس عرضه نمی‌کنند تا همه چیز شفاف شود؟ در این میان نهادهای نظارتی باید برای صیانت از مصرف کنندگان وارد عمل شوند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: نوساناتی که اخیراً در بازار فولاد ایجاد شد و عدم ثبات قیمت‌ها را به دنبال داشت، زمینه ساز برخی مشکلات در بازار سرمایه هم شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه محصولات فولادی از جمله میلگرد و تیرآهن از نیازهای اورژانسی تولید مسکن است، گفت: طی ماه‌های گذشته و با قیمت دستوری شمش فولاد، برخی خریداران شمش اقدام به گران فروشی محصولات مورد نیاز صنعت ساختمان از جمله میلگرد و تیرآهن در بازار سیاه کرده اند این اقدام نمونه بارز بهره مندی از رانت است.

به گفته وی، همه تجربیات گذشته اثبات می‌کنند که قیمت گذاری دستوری فولاد به هیچ وجه به صلاح کشور و به سود مردم نبوده و باید به طور حتم اقداماتی برای جلوگیری از این مسائل اتخاذ شود.

موسوی با بیان اینکه شاهد قدرت بالای مافیای پنهان، دلالان و سوداگران هستیم، اظهار داشت: باید به طور حتم اقدامی صورت گیرد تا مسئولان مانع فعالیت این افراد در بازار شوند و شرایطی را در این زمینه مقرر کنند تا از طریق شفافیت، فعالیت دلالان و سوداگران در حوزه کالاها به حداقل برسد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مجلس علاوه بر قیمت گذاری فولاد در زمینه قیمت ارز هم مسائلی مطرح شده است که حذف ارز ۴۲۰۰ هم به عنوان ریشه فساد و تقویت حضور سوداگران و دلالان در اقتصاد نیز در دستورکار است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=8325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.