• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
2

ریشه تحولات جدید قیمتی در بازار مسکن

  • کد خبر : 10554
  • 18 اسفند 1399 - 14:58
ریشه تحولات جدید قیمتی در بازار مسکن

کارشناسان و فعالان بازار مسکن معتقدند یکی از مهم ترین دلایل متوقف نشدن رشد قیمت مسکن در میانه زمستان افزایش قیمت نهاده های تولید به ویژه مصالح ساختمانی بوده است.

 به گزارش رویداد خبر به نقل از بانک مسکن-هیبنا، آخرین گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن شهر تهران طی یک ماه بهمن نشان می دهد: میانگین قیمت آپارتمان مسکونی در این شهر نسبت به ابتدای فصل زمستان حدود ۳.۷ درصد رشد داشته است این در حالی است که پیش از این از نیمه فصل پاییز همزمان با کاهش ریسک غیراقتصادی، روند رشد قیمت مسکن ابتدا متوقف و سپس کاهش پیدا کرد. با این حال این روند چندان تداوم نداشت و میانگین قیمت مسکن از ابتدای فصل زمستان مجددا در مسیر رشد قرار گرفت. اکنون نیز در آخرین بررسی های بانک مرکزی از روند تحولات بازار مسکن مشخص شده که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در شهر تهران از کانال ۲۸ میلیون تومان در هر متر مربع عبور کرده است. البته یک نکته مهم در خصوص روند قیمتی مسکن در بهمن ماه در این گزارش آن است که تمامی مناطق شهر تهران یک روند ثابت در جهت رشد یا افزایش قیمت را تجربه نکرده اند.
به طوریکه برخلاف برخی مناطق مسکونی شهر تهران که میانگین قیمت مسکن نسبت به ابتدای فصل زمستان در آنها رشد داشته، در هشت منطقه نیز کاهش قیمت مسکن رخ داده است.
این گزارش حاکی از آن است که بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به منطقه ۱۲ تهران است که ۷٫۳۷درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است .
مناطق ۱۰ با رشد منفی ۲٫۳۶درصد ،منطقه ۱۸ با رشد منفی ۱٫۳۴ درصد ، منطقه ۱۳ با ۱٫۲۹ درصد، منطقه ۶ با ۰٫۰۳ درصد، منطقه ۱۵ با ۰٫۲۶ درصد، منطقه یک با ۰٫۲۴ درصد و منطقه ۳ با ۰٫۰۳ درصد ۸ منطقه ای بودند که در دومین ماه زمستان کاهش قیمت را تجربه کردند.
در این میان از نگاه کارشناسان و فعالان بازار مسکن عاملی بیشترین تاثیر را در پایداری رشد قیمت مسکن داشته افزایش قیمت نهاده های تولید به ویژه مصالح ساختمانی بوده است. سعید سعادتمند کارشناس بازار مسکن در این باره معتقد است: مصالح و مواد ساختمانی به طور متوسط در حدود ۲۵ درصد از هزینه تولید ساختمان را به خود اختصاص می دهد. نکته قابل توجه تولید اکثر این محصولات در داخل کشور است و وابستگی پایین این محصولات به نرخ ارز(مانند سیمان، کاشی و سرامیک و …) است. برخی مانند فولاد، از قیمتهای جهانی تاثیر مستقیم می گیرند. نکته قابل توجه عدم رشد قیمت این مواد و مصالح ناشی از تورم مزمن اقتصاد بوده و جدا از نوسانات نرخ ارز رشد قیمت سالانه را تجربه می کنند. با این شرایط، طی سال های آینده، کاهش قیمت مواد و مصالح مصرفی بخش مسکن به هیچ وجه قابل تحقق نیست.
وی در مورد وضعیت قیمتی زمین نیز عنوان کرد: حداقل ۹۰ درصد از تولید مسکن کشور در اختیار بخش خصوصی و بدون هیچگونه حمایتی است. تهیه زمین به عنوان کلیدی ترین نهاده و نقطه آغاز زنجیره تولید این بخش است. از طرفی با توجه به ثابت بودن میزان عرضه زمین، به سمت کمیاب شدن این نهاده به ویژه در کلانشهرها در حال حرکت هستیم. با توجه به وضعیت عرضه زمین و املاک با قابلیت ساخت و ساز(املاک کلنگی)، این بازار نیز طی یکسال اخیر با نوسانات چشم گیری همراه بوده است.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=10554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.