• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
1

رکود؛ واکنش بازار ارز به افزایش احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده

  • کد خبر : 10310
  • 13 اسفند 1399 - 9:23
رکود؛ واکنش بازار ارز به افزایش احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده

یک نماینده سابق مجلس گفت: اثر اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده را می‌توان در بازار مشاهده کرد زیرا با وجود آن‌که قیمت ارز ریزش چشمگیری نداشته، اما خرید هم صورت نمی‌گیرد و بازار راکد است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده سابق مجلس و کارشناس امور اقتصادی در رابطه با درباره تاثیر وصول کامل مطالبات ارزی ایران از برخی کشورها مانند عراق بر اقتصاد ایران در گفت‌و گو با خبرنگار ایبِنا گفت: اکنون نبود عرضه و تقاضا سبب شده تا دلار در سطح کاهشی باقی بماند و چنانچه ورود دلار به کشور سهولت پیدا کند و سوداگران داخلی متوجه شوند در بحث عرضه مشکلی وجود ندارد، قیمت آن با افت روبرو خواهد شد.
وی درباره کاهش میزان تورم نیز ابراز کرد: متاسفانه با وجود آنکه خبر فوق مثبت و موفقیت‌آمیز است، اما در ارزش ریالی کالاها به دلیل مریض بودن بازار تاثیر ندارد و تورم دچار تغییر نخواهد شد زیرا بازار ثبات ندارد و دولت هم در خصوص آن فاقد نقش نظارتی است، بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد با مشکلاتی روبرو باشد. ولی درخصوص قیمت دلار چنین نیست، از همین الان اثر ورودی کره جنوبی را می‌توان مشاهده کرد زیرا با وجود آن‌که ارزش آن کاهش پیدا نکرده، اما خرید هم صورت نمی‌گیرد و بازار مسکوت باقی مانده است.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر وصول مطالبات ارزی بر کسری بودجه سال آینده اظهار داشت: حل مشکل کسری بودجه چنانچه با برنامه همراه باشد، آزاد شدن ارزهای بلوکه شدن تاثیر مثبتی بر آن خواهد گذارد، ولی چنانچه بدون برنامه پیش برویم از کسری بودجه رها نخواهیم شد. متاسفانه در زمینه برنامه برای استفاده از منابع مشکل داریم، یعنی یکی با فروش نفت موافقت دارد و یکی هم مخالف آن است.
جعفرزاده در ادامه اضافه کرد: طرح عدم فروش نفت بحث انحرافی است زیرا شکی در الزام انجام این کار وجود ندارد، ولی برای درآمد حاصل از فروش آن باید یک برنامه حرفه‌ایی وجود داشته باشد که فاقد این امر هستیم. بدین معنا؛ نیاز است تا صندوق توسعه ملی مورد تقویت قرار گیرد و پول حاصل از فروش نفت وارد زیرساخت‌ها، پروژه‌های ملی و بزرگ شود که این کار مهم انجام نمی‌پذیرد و همین مسئله بزرگترین اشکال به حساب می‌آید.
این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: نفت، گاز و میعانات گازی سرمایه بین‌النسلی به حساب می‌آیند وحق نداریم آن‌ها را در هزینه‌های جاری خرج کنیم، باید آن‌ها را در پروژه‌های سرمایه‌ایی بزرگ وارد سازیم.
وی درباره تسهیل ارتباط بین بانک‌های دیگر کشورها با بانک مرکزی درنتیجه وصول مطالبات ارزی نیز ابراز کرد: تحریم به کشور آسیب بسیار زیادی وارد ساخت و از چنین ارتباطاتی عقب افتاده‌ایم. زمانی که برجام مورد تایید قرار گرفت، تنها ۸ سال از نظام بانکی دنیا دوربودیم، اکنون متاسفانه در بحث تبادل با بانک‌های دنیا این ۸ سال شاید به ۸۰ سال رسیده باشد. جبران خسارت تحریم صد سال طول خواهد کشید و در چنین شرایطی با عدم تصویب FATF دست به خودتحریمی هم زدیم و مجمع تشخیص هیچ زمانی پاسخ قانع کننده‌ای برای نسل‌های آینده جهت عدم تصویب آن نخواهد داشت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=10310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.