• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

روند غیرشفاف برگزاری مزایده‌های اموال تملیکی تا پیش از دولت سیزدهم/ فروش کالاها به چند برابر نرخ پایه با ایجاد فضای رقابتی و شفافیت

  • کد خبر : 50774
  • 05 مرداد 1401 - 19:45
روند غیرشفاف برگزاری مزایده‌های اموال تملیکی تا پیش از دولت سیزدهم/ فروش کالاها به چند برابر نرخ پایه با ایجاد فضای رقابتی و شفافیت

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به روند غیرشفاف برگزاری مزایده اموال تملیکی در گذشته با حضور افراد محدود و تبانی در نرخ‌گذاری، تاکید کرد: با رویکرد تحولی دولت سیزدهم در ایجاد فضای رقابت و شفافیت، مزایده و حراجی ها با تعداد بالای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در گفت و گو با خبرنگار شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) توضیح داد: تا قبل از دولت سیزدهم و پیش از تغییرات گسترده‌ای که در این سازمان رخ داد، در مزایده‌های اموال تملیکی یا حراج‌ها (که البته حراج کمتر برگزار می‌شد)، عمدتاً افراد محدودی به عنوان مزایده‌گر حاضر می‌شدند و و معمولاً رقابت بین خود همان افراد بود و سایر مردم حتی اسم سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی را هم نشنیده بودند.

وی تشریح کرد: برای این مزایده‌ها تعداد افراد محدودی شرکت کرده و طبیعتاً تعیین نرخ نیز با خود آنها بود و خیلی جاها با هم هماهنگ بودند تا قیمت کالا از سقف معینی بالاتر نرود و حتی سود را معمولاً بین خودشان تقسیم می‌کردند.

 مزایده و فروش اموال بر اساس دو اصل رقابت و شفافیت

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی بیان کرد: بعد از اتفاقاتی که در این سازمان رخ داد، رئیس جمهور و پس از آن رئیس قوه قضائیه ورود کردند و تغییراتی بنیادین ایجاد شد.

اجتهادی ادامه داد: وزیر اقتصاد نیز زمان و توجه زیادی را به این موضوع معطوف کرد و بر شفافیت و رقابت در مزایده‌ها و حراج‌های اموال تملیکی تاکید داشت، چراکه که معتقد بود در شفافیت و رقابت است که قیمت واقعی کالا مشخص می‌شود و رقابت واقعی به وجود می‌آید.

وی یادآوری کرد: پس از این اتفاقات، نخستین مزایده‌ها برگزار و از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلان عمومی شد و با مشارکت گسترده‌ای که صدا و سیما داشت، نخستین حراجی را در اواسط آذر ماه ۱۴۰۰ با حضور تعداد گسترده از متقاضیان برگزار کردیم و نزدیک به ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰  کالای مختلف را در حراجی قرار دادیم.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: در مقایسه با تعداد محدودی که پیش از این در حراجی‌ها شرکت می‌کردند، بیش از ۲۰ برابر شمار شرکت کنندگان افزایش یافت به طوری که در برخی مواقع سالن حراج گنجایش افراد بیشتر را نداشت. در تمام این مدت و در راستای شفافیت، ۵ دوربین صدا و سیما مستقیماً حراجی را پوشش می‌دادند و شرایط به حدی پیشرفت چشمگیر داشت که به طور مثال در یک نمونه، کالایی که قیمت پایه کارشناسی آن ۲۰۰ میلیون تومان بود، بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رفت و رقابت شدیدی بین حاضران برای خرید کالاها به وجود آمد.

  فروش کالا به ۶ برابر نرخ پایه مزایده با ایجاد فضای رقابت و شفافیت

وی گفت: تا پیش از این تغییرات، در حراجی‌ها، قیمت فروش کمی بیش از قیمت کارشناسی شده بود که این قیمت گاهی با تبانی خود خریداران اتفاق می‌افتاد و در نهایت مثلاً قیمت پایه ۲۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلیون می‌رسید و بیشتر از ۵۰ درصد افزایش قیمت پایه نداشتیم؛ اما می‌بینیم که با ایجاد این تغییرات در دولت سیزدهم، قیمت فروش کالای ۲۰۰ میلیون تومانی حتی به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم رسید که حاکی از افزایش بیش از ۶ برابری قیمت پایه مزایده است.

اجتهادی یادآور شد: اتفاقات خوبی در حراج‌ها رخ می‌دهد و از طرفی بحث مزایده‌های الکترونیک هم مطرح است که در آن کالاهایی با حجم و قیمت بالا و کالاهای عموماً کانتینری عرضه می‌شود، در این زمینه هم اطلاع‌رسانی شد و تعداد افراد شرکت‌کننده در مزایده‌ها به مراتب بیشتر شد.

وی اضافه کرد: هرچند در این مزایده‌ها به دلیل اینکه قیمت کالاهای کاملاً تجاری بسیار بالا و سنگین است، تا حدودی شمار افراد خواهان و شرکت‌کنندگان کاهش می یابد، اما با این حال افراد زیادی متوجه مزایده شده و در آن شرکت کردند.

رئیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: تکمیل سامانه حراج الکترونیک را در دستورکار داریم؛ البته این سامانه راه‌اندازی شده اما مشکلات زیادی وجود داشت چراکه استفاده از همان سامانه واحد تدارکات دولت همچنان مدنظر دستگاه‌های نظارتی بود و امیدواریم با رفع این مشکلات از سامانه برخط حراجی الکترونیک بهره برداری شود.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=50774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.