• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
2

رشد ۵۲ درصدی اعطای تسهیلات بانک توسعه صادرات در سال ۹۹

  • کد خبر : 18774
  • 20 تیر 1400 - 17:22
رشد ۵۲ درصدی اعطای تسهیلات بانک توسعه صادرات در سال ۹۹

صالح آبادی گفت: تسهیلات اعطایی از ۸ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده که حدود ۵۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی رئیس بانک توسعه صادرات ایران در نشست سی امین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات اظهار کرد: در آغاز دهه چهارم فعالیت بانک توسعه صادرات هستیم. این بانک با هدف حمایت از صادرات ایجاد شد و در تمام این مدت در تمام طرح ها اعم از داخلی و خارجی توانسته کمک شایانی به صادرات کشور کند. امروزه ۴۰ هزار میلیارد دلار میزان صادرات کشور است. او در ادامه بیان کرد: بنابراین بانک توسعه صادرات نقش مهمی دارد و با ۳۸ شعبه در سراسر کشور توانستیم موفقیت زیادی کسب کنیم. در ادامه آمار‌هایی از عملکرد سال گذشته را توضیح می‌دهم. صالح آبادی اظهار کرد: تسهیلات اعطایی از ۸ هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۳ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده که حدود ۵۲ درصد رشد داشته است. مانده تسهیلات بانک از ۳۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید که رشدی ۶۴ درصدی داشت.دارایی‌های بانک از ۵۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۹۱ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید و رشدی ۸۰ درصدی را به همراه داشت. این مقام مسئول تاکید کرد: سپرده‌های بانک از ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۳۷ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید و ۶۸ درصد رشد را داشت. هزینه تمام شده پول نیز از ۱۱.۶۲ درصد در سال ۹۸ به ۹.۸۹ درصد در سال ۹۹ رسید. شرکت‌های کوچک و متوسط SME‌ها حجم اشتغال بالایی دارند. در سال ۹۸ اعتبار اعطا شده به این بخش از ۸۱۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۶۸۵ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید. تقریبا ۱۰۷ درصد رشد داشته است. او ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان نقش و اهمیت زیادی در توسعه کشور دارند که در سال ۹۹، ۲۱۱ میلیارد تومان تسهیلات به بخش دانش بنیان با نرخ ۱۲ درصد رسیده است و نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است. ضمانت نامه‌های ریالی به ۳۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید و ۱۶ درصد رشد داشت.LC داخلی سال ۹۸، ۷۱۲ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۹ به ۱۳۱۱ میلیارد تومان رسید و ۸۵ درصد رشد داشته است. در بحث ارزی شامل اعتبارات اسنادی و بروات، وصولی‌های صادراتی، حواله جات ارزی و عملیات صرافی به میزان ۲ میلیارد و ۷۸۹ میلیون دلار جمع فعالیت‌های ارزی بانک در سال ۹۹ بوده است.

او افزود: علی رغم محدودیت‌های خارجی برنامه ریزی‌های وسیعی انجام دادیم و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خدمات ارزی به صادرکنندگان داشتیم. بانک و صرافی بانک توسعه صادرات آمادگی دارند که خدمات ارزی خود را ارائه دهد.

او در پاسخ به این سوال که شما به عنوان ریاست بانک مرکزی مطرح شده اید، در صورت انتصاب برنامه شما چیست؟، بیان کرد: ترجیحم این است که در همین حوزه فعالیت خودم را ادامه دهم.

او با اشاره به مسئله رمز ارز‌ها تصریح کرد: یک موضع کلان در سطح کلان است که هم ملاحظات شرعی و هم و ملاحظات اجرایی دارد. موردی که اکنون مجاز است این است که افرادی که قبلا اجازه استخراج رمز ارز داشتند و مجوز داشتند می‌توانند از طریق شبکه صرافی رمز ارز خود را وارد کنند و صرفا این بخش مجاز است، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. سایر کشور‌ها نیز هنوز به شکل رسمی اجازه تولید ندارند.

صالح آبادی در پاسخ به اینکه آیا ۱۱ ابر بدهکار بانکی از بانک توسعه صادرات هستند، بیان کرد: ۹.۳ درصد حجم معوقات ماست و در مورد این لیست فعلا حضور ذهن ندارم. اما بخشی از معوقات مربوط است به مواردی که شبکه بانکی درگیر آن‌ها بودند و بخش مهمی از آن‌ها را وصول کردیم. سال گذشته معوقات داشتیم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان که با فروش سهام شرکت پتروشیمی اصفهان وصول شد.

او افزود: منطقه اوراسیا امکان خوبی برای تجار است و کشور‌های هم جوار ما هستند که آمادگی داریم با نرخ ترجیحی تامین مالی را انجام دهیم.
صالح آبادی در ادامه در خصوص بحث FATF اظهار کرد: در شرایط حال حاضر اثر خاصی بر فعالیت‌های ما ندارد و ما نیز با همین بانک‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهیم و هیچ محدودیتی نداریم.

او افزود: در زمینه نقدینگی ارزی و ریالی وضعیت خوبی داریم و همواره در بازار بین بانکی سپرده پذیر بوده ایم. همچنین پروژه‌هایی که قرار بوده از صندوق توسعه ملی تامین مالی شود، بانک از منابع خودش تامین مالی کرده است.

رئیس بانک توسعه صادرات در زمینه پروژه‌های این بانک نیز تصریح کرد: فاز اول پتروشیمی بوشهر با ۴۰۰ میلیارد دلار در سال وارد مدار تولید شد و سالانه ۱ میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده خواهد کرد. بندر چابهار و توسعه سواحل مکران، در این زمینه نیز زیر ساخت‌های صادراتی فراهم می‌شود و منابعی نیز تجهیز شده است که ظرفیت صادراتی از ۲.۵ میلیون تن به ۸ میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

او افزود: همچنین فولاد اردکان یزد نیز که سال گذشته به بهره برداری رسید، از طریق بانک توسعه صادرات تامین مالی صورت گرفت. فولاد جهان آرای اروند را نیز در دست داریم که اسلپ تولید می‌کند.

او با اشاره به وضعیت بانک ایران و ونزوئلا اظهار کرد: سال قبل قرار بود که در شهریور ماه عرضه شود، اما شرایط بورس اجازه نداد. امسال لایحه‌ای به مجلس ارائه شد مبنی بر اینکه طرف خارجی تا ۵۰ درصد از محدودیت‌های مقرر شده در قانون رفع موانع تولید مستثنی است. اگر این لایحه تصویب شود در مورد عرضه آن بحث خواهد شد.

او افزود: یکی از مواردی که در شبکه بانکی مطرح می‌شود، موضوع اموال مازاد در شبکه بانکی است. خوشبتانه امروز ما املاک و اموال منقول و غیر منقول مازاد، حتی یک ریال هم در بانک توسعه صادارت نداریم. در بحث سهام نیز شرکت‌های تامین سرمایه را قبلا بانک مرکزی جزء اموال مازاد تلقی می‌کرد، اما سال گذشته با مصوبه شورای پول و اعتبار، شرکت‌های تامین سرمایه نیز از اموال مازاد بانک‌ها خارج شدند؛ بنابراین در بخش سهام نیز اموال مازاد طبق مقررات بانک مرکزی نداریم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=18774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.