• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
1

رشد ۴۶۲درصدی پرداخت تسهیلات دانش بنیان در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 52283
  • 29 مرداد 1401 - 10:18
رشد ۴۶۲درصدی پرداخت تسهیلات دانش بنیان در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران حجم تسهیلات اعطایی این بانک به شرکت های دانش بنیان را در سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال اعلام کرد که ۴۶۲ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

به گزارش رویداد خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران دکتر سیدعلی حسینی در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک با اشاره به سابقه ۳۰ ساله فعالیت بانک توسعه صادرات ایران، افزود: سرمایه فعلی بانک ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که اگر سرمایه بانک را با نرخ ارز ۲۰ هزار تومانی بانک تسعیر کنیم، حدود ۱.۸ میلیارد دلار می شود و به همین دلیل خواستار افزایش سرمایه بانک هستیم.
وی تعداد کارکنان این بانک را یکهزار و ۶۹ نفر اعلام کرد و گفت: بانک توسعه صادرات ایران دارای ۳۸ شعبه در سراسر کشور است که ۵ شعبه آن در تهران و در هر مرکز استان هم یک شعبه دارد.
حسینی جمع درآمدهای این بانک را در سال گذشته ۵۱ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد که این میزان نسبت به سال قبل از آن ۹۰ درصد رشد داشته است.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، مانده تسهیلات اعطایی این بانک در پایان سال ۱۴۰۰ برابر با ۶۱۰ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد افزایش داشته است. جمع دارایی های بانک هم ۹۸۵ هزار میلیارد ریال بوده که هشت درصد رشد داشته است.
حسینی ادامه داد: ما ۲۸ هزار و ۹۸۱ میلیارد ریال هم به شرکت های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت کردیم که این میزان ۷۲ درصد بیشتر از پرداختی سال ۱۳۹۹ است.
وی تصریح کرد: نسبت کفایت سرمایه بانک توسعه صادرات در سال گذشته ۱۲.۱ درصد بوده است.

قراردادهای بانک توسعه صادرات با صندوق توسعه ملی
حسینی جمع قراردادهای عاملیت ارزی و سپرده گذاری ها را در بخش ارزی ۸۵۰ میلیون دلار و در بخش ریالی ۴۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.
وی با بیان اینکه قراردادهای عاملیت صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات در بخش ارزی ۵۰ میلیون دلار و در بخش ریالی ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است، افزود: در بخش ارزی، ۸۰۰ میلیون دلار از این قراردادها سپرده گذاری و ۵۰ میلیون دلار هم قراردادهای عاملیت ارزی است. در بخش ریالی هم ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این رقم قراردادهای عاملیت و ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال هم مربوط به سپرده گذاری ها است.

وضعیت پرداخت تسهیلات به بخش های اقتصادی
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، کل تسهیلات پرداختی این بانک در سال ۱۴۰۰ را با ۲۳ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن ۷۳۸ هزار و ۱۹۹ میلیارد ریال اعلام کرد.
وی گفت: ۳۰۳ هزار میلیارد ریال از این رقم تسهیلات اعطایی و مطالبات از بخش دولتی( ۵۹ درصد رشد) و ۷۳۸ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال (۲۳ درصد رشد) هم تسهیلات اعطایی و مطالبات از بخش غیردولتی است.
حسینی جمع کل تسهیلات اعطایی ارزی و ریالی در سال گذشته به بخش های اقتصادی را ۱۹۶ هزار و ۸۳ میلیارد ریال عنوان کرد.
وی توضیح داد: بانک توسعه صادرات ایران سال گذشته در بخش کشاورزی ۳۶ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال و ۴ میلیون دلار تسهیلات پرداخت کرده که این ارقام رشدی ۱۰۷ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۹ دارد.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، تسهیلات پرداختی این بانک به بخش استخراج معدن در سال ۱۴۰۰ با ۱۰۴ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، به ۱۱ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال رسید. همچنین تسهیلات پرداختی به بخش صنعت در این مدت با ۱۰ درصد افزایش معادل ۱۱۱ هزار و ۵۷۱ میلیارد ریال بوده است.
حسینی تسهیلات پرداختی بانک توسعه صادرات به بخش خدمات فنی و مهندسی را به سه بخش تامین برق و گاز و آب؛ ساختمان و حمل و نقل و انبارداری و ارتباطات تقسیم کرد و افزود: ما در سال ۱۴۰۰ به بخش تامین برق، آب و گاز در مجموع ۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال (۹۳ درصد رشد)، یک هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال (۳۵۱ درصد رشد) و به بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات هم یک هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال (یک هزار و ۷۸۰ درصد رشد) پرداخت کردیم.
وی سپس به بیان شاخص های بانک توسعه صادرات در سال گذشته پرداخت و گفت: نسبت خالص تسهیلات اعطایی به کل سپرده ها(پس از کسر سپرده قانونی)برابر با ۱۶۷.۶ درصد؛ نسبت دارایی های درآمدزا به کل دارایی ها ۸۳.۶ درصد؛ نسبت هزینه های اداری و پرسنلی به کل درآمدها ۱۴.۶ درصد؛ نسبت سود سپرده ها به درآمد مشاع ۸۶.۸ درصد؛ نسبت کل تسهیلات اعطایی غیردولتی به کل دارایی ها ۷۴.۶ درصد و رشد مانده تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی هم ۱۹.۱ درصد بوده است.
مدیرعامل بانک توسعه صادرات طرح های عمده در حال اجرا توسط این بانک را هم ۵ پروژه در مجتمع پتروشیمی بوشهر؛ خدمات دریایی و بندری آریا بندر ایرانیان؛ پتروشیمی گچساران؛ فولاد آلیاژی ایران و فولاد جهان آرا اروند عنوان کرد.
براین اساس بانک توسعه صادرات تا پایان سال گذشته ۱۸ میلیارد یوان و ۷۵ میلیون یورو برای احداث یک مجتمع پتروشیمی در مجتمع پتروشیمی بوشهر؛ ۱۷۳ میلیون دلار برای طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار؛ ۱۲۸.۶ میلیون یورو برای طرح احداث کارخانه تولید اتیلن در پتروشیمی گچساران؛ ۵۷ میلیون یورو برای طرح احداث یک واحد تولید ۷۰۰ هزار تنی شمش در فولاد آلیاژی ایران و ۱۵۴ میلیون یورو هم برای طرح تولید اسلب عریض فولادی در فولاد جهان آرا پرداخت کرده است. به گفته وی، عمده ترین طرح های در حال اجرای این بانک نیز مربوط به پنج طرح بوده که تا پایان سال گذشته ۵۱.۷ میلیون یورو برای احداث واحد تولید پروپلین پتروشیمی سلمان فارسی؛ ۶۵ میلیون یورو برای پروژ خط سوم انتقال برق ایران به ارمنستان؛ ۴۶.۲ میلیون یورو برای طرح ایجاد واحد تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد اردکان؛ ۷۷۴ میلیارد ریال برای طرح اجرای خطوط انتقال برق به برق منطقه ای سیستان و بلوچستان و ۹ میلیون یورو و ۲۵۰ میلیارد ریال برای طرح توسعه تولیدات بلوکات گازی صنایع خاک چینی ایران بوده است.
یادآور می شود که صورت های مالی دوره منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ بانک توسعه صادرات ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک با حضور معاون امور بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد و سایر اعضای مجمع به تصویب رسید.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=52283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.