• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
3

رشد چشمگیر تجارت ایران با کشورهای دوردست/تحریم‌های روسیه فرصتی بزرگ برای توسعه روابط تجاری ایران

  • کد خبر : 42628
  • 12 فروردین 1401 - 17:59
رشد چشمگیر تجارت ایران با کشورهای دوردست/تحریم‌های روسیه فرصتی بزرگ برای توسعه روابط تجاری ایران

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از رشد چشمگیر تجارت با کشورهای دوردست خبر داد و گفت: تحریم روسیه و کاهش تجارت این کشور، فرصتی برای ایران ایجاد کرده تا مبادلات تجاری خود را افزایش دهیم.

«علیرضا پیمان پاک» در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه موقعیت فعلی روسیه و تحریم‌های جهانی علیه این کشور فرصت بزرگی برای ایران فراهم کرده است، اظهار داشت: باید از این فرصت بهترین بهره برداری را انجام دهیم و با تامین بازار روسیه و با استفاده از مواد اولیه این کشور، تولید را رونق و صادرات را افزایش دهیم.

وی افزود: می‌توانیم کالاهایی مانند آرد، روغن و انواع مواد غذایی را بر اساس ورود موقت وارد و پس از فراوری در بازار کشورهای دیگر به فروش رسانیم.

تشکیل کارگروهی برای توسعه روابط تجاری با روسیه

پیمان پاک خاطرنشان کرد: به تمام راهکارهای لازم برای توسعه روابط تجاری با روسیه توجه کرده‌ایم و برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است تا با همراهی کارگروهی تشکیل شده زیر نظر معاون اول رییس جمهوری بهترین بهره برداری را از شرایط پیش آمده در بازار این کشور ببریم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های روسی نیز از موقعیت پیش آمده استقبال کرده و برای توسعه روابط تجاری با ایران برنامه ریزی کرده اند، تاکید کرد: پایه مبادلات تجاری، کسب و کارهای خصوصی هستند که در حال حاضر چشم انداز روشنی در این زمینه دیده می شود.

۸۰ درصد خواسته‌های تجاریمربوط به شرایط داخلی است

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: به دنبال افزایش درآمد جدی از موقعیت ژئوپلیتیکی کشور نه فقط از روسیه، بلکه از همه کشورهای منطقه از طریق ورود موقت و ترانزیت هستیم که می‌تواند گشایش های بسیاری را به همراه داشته باشد.

وی افزود: بیش از ۸۰ درصد خواسته‌های تجاری مربوط به شرایط داخلی است تا با فراهم کردن تسهیلاتی در گمرک، حمل و نقل و سیستم بانکی و رفع مشکلات در این زمینه ارتباطات اقتصادی شکل گرفته و سرعت بیشتری پیدا کند.

رشد چشمگیر تجارت با کشورهای دوردست

پیمان پاک با اشاره به افزایش بیش از ۴۰ درصدی تجارت در سال جاری گفت: در صادرات با کشورهای دوردست رشد قابل توجهی را تجربه کرده ایم که آمارها نیز این روند را تایید می کنند.

وی اظهار داشت: در ماه های اخیر اندونزی ۹۸ درصد، آفریقای جنوبی هزار درصد و چین ۳۰ درصد شاهد رشد بودیم همچنین صادرات به کشورهایی مانند ونزوئلا، برزیل، الجزایر، لیبی و کنیا نیز افزایش داشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه فقط در کشورهای منطقه و همسایه شاهد افزایش صادرات نبوده ایم، تصریح کرد: به دلیل جایگاه ژئوپلیتیکی و حضور کشورهای مکمل با اقتصاد ایران در منطقه می توانیم بازار پایدار و ماندگاری را به دست بیاوریم

وی با بیان اینکه برخی کشورهای آفریقایی که دروازه ورود ایران به این منطقه هستند، در اولویت تجاری قرار دارند، اظهار داشت: تاکنون ا مبادلات با همسایگان غفلت داشتیم اما با افزایش توجه به این بخش، رشد تجاری بیشتر نشان می دهد اما به طور کلی باید وضع بازار، حجم، قابلیت رقابت کالاهای ایرانی، مزیت و شرایط لجستیکی کشورهای اولویت‌دار تجاری مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم با حضور در کشورهای متنوع، موفق عمل کنیم.

تکمیل زیرساخت ها برای توسعه ترانزیت

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد توجه تجاری در دولت، ترانزیت است، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد رشد ۱۰۰ درصدی در این بخش هستیم که درآمد خوبی را برای کشور به همراه داشته، این در حالی است که کمترین سرمایه گذاری و تامین زیرساخت در این بخش صورت گرفت.

وی با بیان اینکه زیرساخت ها در این بخش مشکلات فراوانی را دارد، تصریح کرد: شبکه ناوگان جاده ای فرسوده است، در حالی که ۹۳ درصد حجم ترانزیت در جاده ها انجام می شود و از سوی دیگر استفاده از بخش ریلی نمی شود؛ همچنین سیستم کشتیرانی ضعیف است و نیاز به توسعه در بخش بنادر نیز دیده می شود.

پیمان پاک تاکید کرد: جزییات این مشکلات و نحوه رفع آن بررسی و برای بهبود برنامه ریزی هایی انجام شده است و استفاده از کریدور شمال جنوب و مسیرهای شرق و غرب نیز در دستور کار قرار گرفته تا با همکاری وزارتخانه های امور خارجه، صمت، راه و شهرسازی و نفت سرمایه گذاری های بلند مدت انجام و عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: معتقدم بخش قابل توجهی از درآمد کشور در چند سال آینده از بخش ترانزیت و ورود موقت به دست خواهد آمد.

پتانسیل صادرات ۷۰۰ میلیون دلار دارو و ملزومات پزشکی

رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران پتانسیل صادرات ۷۰۰ میلیون دلار داروهای بیوتکنولوژی درجه یک را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر فقط ۲۰۰ میلیون دلار از این بخش صادرات می شود که رقم بسیار کمی است زیرا قید و بندهایی برای این صنعت به وجود آورده ایم که مانع هرگونه توسعه می شود.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه درصورتی که قوانین دست و پا گیر تغییر پیدا کند شاهد توسعه صادراتی در این بخش خواهیم بود، تصریح کرد: طی ۶ ماه گذشته همراه با وزیر صنعت، معدن و تجارت به هشت کشور سفر کردیم که اولین گزینه درخواست برای صادرات به این کشورها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بود.

پیمان پاک با بیان اینکه برای توسعه در این بخش نیاز به برخی مواد اولیه است که می توانیم از هند و اروپا تامین کنیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان دارو درخواست واردات از محل صادرات داشتند که مشکل اصلی محسوب می شد و درصدد رفع آن برآمدیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی در زمینه فروش دارو وجود ندارد، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات در این بخش داخلی بوده که اقدام به رفع آنها کردیم، زیر نظر کارگروه مشخص و با همکاری و امضای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز فناوری و ستاد نانو فعالیت های خود را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=42628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.