• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
4

رشد ناپایدار بورس به دلیل عدم حمایت کافی حقوقی‌ها

  • کد خبر : 15839
  • 08 خرداد 1400 - 18:16
رشد ناپایدار بورس به دلیل عدم حمایت کافی حقوقی‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عدم خرید حمایتی از سوی حقوقی‌ها باعث شده تا معاملات بازار با روند معقول و مثبتی همراه نباشد، گفت: حقوقی‌ها تمایل دارند تا در قیمت‌های بسیار پایین خرید کنند، اما به دلیل عدم پیش‌بینی روند بازار، حمایت چندانی از سوی بازار نسبت به آنها انجام نشده است.

به گزارش رویداد خبر ، «حسین عبدی» امروز (شنبه) در گفت و گو با ایرنا به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار اکنون دچار ترکیبی از یک سردرگمی و نوعی بلاتکلیفی در زمینه تصمیم گیری برای نرخ ارز با توجه به مولفه ها و پیش فرض های بنیادی شده است، همچنین در کنار آن معاملات بورس با نوعی بلاتکلیفی ناشی از عدم تزریق مناسب نقدینگی به بازار مواجه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر سیستم تحلیل بازار دچار یک نوع بلاتکلیفی ناشی از تعیین نرخ دقیق ارز شده است، چراکه همچنان نتیجه انتخابات مشخص نیست و در کنار آن هنوز اطلاعات دقیق و درستی از نتیجه برجام در بازار وجود ندارد؛ بنابراین این دو عامل باعث عدم رشد بازار و وجود بلاتکلیفی در روند فعلی بازار شده است.

وی به برخی از تغییرات ایجاد شده در سیاست های کلی بانک مرکزی و حاکمیتی اشاره کرد و افزود: این تغییرات به سمتی پیش رفت که تلاش های زیادی برای مهار تورم و نقدینگی افسار گسیخته صورت گرفت به همین دلیل تا حدودی شاهد افزایش انضباط پولی برای کنترل تورم بودیم که این موضوع باعث شد تا روند بازار طبق پیش بینی های انجام شده پیش نرود و رونق بازار در زمان قبل از انتخابات دچار خدشه شود.

 این کارشناس بازار سرمایه روند بازار سهام در دولت بعدی را وابسته به سیاست های به کار گرفته شده دانست و گفت: در ابتدا باید دید سیاست دولت بعدی برای حمایت از بازار سرمایه سیاستی بلندمدت است یا خیر، در صورتی که دولت بعدی تصمیم داشته باشد تا از بازار سرمایه به عنوان ابزاری بسیار موثر برای بلندمدت استفاده کند به طور حتم شاهد روندی مثبت در بازار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه بهتر است در دولت بعدی قیمت گذاری دستوری متوقف شود و بهای بیشتری به اقتصاد آزاد داده شود، اظهار داشت: به دنبال این اتفاق باید بیشتر تصمیم‌گیری ها به اهالی این بازار داده شود، چنین سیاست هایی، سیاست های بلندمدتی هستند که به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سیاست های کوتاه مدت تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و افزود: اگر دولت به دنبال این است تا با انجام برخی از اقدامات در کوتاه مدت اتفاقی مثبت در بازار رخ دهد و شاهد خوش اقبالی بازار سهام در میان سرمایه گذاران باشیم باید نقدینگی تزریق شده به بازار بیش از رقم های فعلی باشد و از طرف دیگر به شرکت ها امکاناتی داده شود تا بتوانند بازارگردانی را به نحو بهتری انجام دهند.

عبدی به وجود دو درمان کوتاه مدت و بلند مدت در بهبود وضعیت بازار تاکید کرد و گفت: برای درمان کوتاه مدت بازار باید اقدامات موثری در زمینه تزریق نقدینگی از سوی نهادهای مسوول و جلب اعتماد سهامداران خرد صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورت توقف قیمت گذاری دستوری و تعیین روند شرکت ها براساس عملکرد آنها، بازار سرمایه در بلندمدت می تواند روند معقولی را در پیش گیرد و شاهد بهبود معاملات این بازار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی ما معتقد هستیم که روند بازار در دولت بعدی مثبت باشد، اما این موضوع بستگی به سیاست های به کار گرفته شده در دولت آینده هم دارد.

عبدی با بیان اینکه اکنون در بازاری قرار داریم که معاملات آن به مدت  ١٠ ماه روند نزولی داشته است، خاطرنشان کرد: طبق عوامل مولفه های موجود در ارزش گذاری، زیر قیمت بازار قرار داریم  و بازار اکنون در بسیاری از سهام با حباب منفی در حال معامله است؛ بنابراین سرمایه گذار هوشمند اقدام به شناسایی سهام بنیادی می کند و به سمت سرمایه گذاری دوباره در این بازار می رود.

 این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آنکه در چنین شرایطی سرمایه گذاری در این سهام بسیار هوشمندانه خواهد بود و می تواند بازدهی معقولی را در اختیار سهامداران قرار دهد، افزود: بازار در سهام بنیادی مانند سهام فلزی، پتروشیمی و دیگر سهام بزرگ زیر ارزش ذاتی خود در حال معامله هستند، بنابراین موقعیت خوبی را برای سرمایه گذاری در اختیار سهامداران قرار داده است.

وی به دیگر مولفه های موجود برای بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: سه مولفه در بازار وجود دارند که می توانند کمک کننده به بازگشت بازار برای روند صعودی و ایجاد خوش بینی ها برای سرمایه گذاری در این بازار باشد.

عیدی اظهار داشت: نخستین مولفه، برگزاری مجامع پیش رو است،  بسیاری از شرکت های بزرگ در مجامع، به طور حتم سود معقولی را بین سهامداران تقسیم خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه مولفه دیگر در بازار را مربوط به موضوع قیمت جهانی دانست و گفت: قیمت ها افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده اند، با قیمت های فعلی در بازارهای جهانی می توان گفت که بسیاری از سهام روند مثبت خوبی خواهند داشت.

وی آخرین مولفه را مربوط به گزارش معقول و مثبت شرکت ها اعلام کرد و گفت: افرادی که در پرتفوی سهامداری خود دارای سهام بزرگ و بنیادی هستند می توانند سود معقولی را تا انتهای سال به دست آورند.

 عبدی با بیان اینکه بازار سهام بالاترین بازدهی را از میان دیگر بازارها کسب خواهد کرد، افزود: اکنون در همه بازارها دچار رکود شده‌ایم، با توجه به اینکه معامله سهام بورس نسبت به معاملات سایر بازارها راحت تر است، لذا بیشتر آسیب را در مقایسه با دیگر بازارها دید که این موضوع باعث افت بیش از حد ارزش این بازار نسبت به سایر بازارها شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افت بیش از حد ارزش بازار سهام باعث افزایش جذابیت برای سرمایه گذاری در میان سهامداران خواهد شد.

به گزارش ایرنا، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت با ۴۵ هزار واحد کاهش به عدد یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رسید و حدود چهار درصد افت داشت.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=15839

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.