• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
3

رشد عرضه در سامانه نیما و بازار متشکل عامل کاهش نرخ ارز

  • کد خبر : 31395
  • 10 آذر 1400 - 15:49
رشد عرضه در سامانه نیما و بازار متشکل عامل کاهش نرخ ارز

عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از عوامل کاهش نرخ ارز عرضه مطلوب دلار در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی با بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بود.

معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص روند کاهشی نرخ ارز در کشور گفت: یکی از عوامل کاهش نرخ ارز عرضه مطلوب دلار در سامانه نیما و بازار متشکل با بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی بود. از طرف دیگر امید این مسئله وجود دارد که مذاکرات اخیری که در حال انجام است، مقدماتی فراهم‌ آورد تا گام‌های مثبتی درخصوص رفع تحریم و پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور به وجود آورد.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله اشاره شده در بالا باعث می‌شود خریداران ارز کمی با احتیاط عمل کنند و در واقع تقاضا برای سفته‌بازی کاهش یابد و یک آرامش نسبی در بازار ایجاد شود. انشاالله در روزهای آینده درباره ارز خبرهای خوشی شنیده شود تا همراه با رفع تحریم‌های ظالمانه و گشایش در بخش تجارت خارجی شرایط بسیار خوبی را ار این بابت و تولید ناخالص داخلی شاهد باشیم زیرا شرایط اقتصادی برای مردم بسیار سخت شده و به گشایش در این زمینه نیاز است. 

این عضو سابق کمیسیون اقتصادی در مجلس یادآور شد: بانک مرکزی بخشنامه‎ای را در روز شنبه جهت ساماندهی بازار ارز منتشر کرد، ولی در حال حاضر ارزیابی زیادی درباره آن نمی‌توان کرد و به یک زمان حداقلی ۶ ماهه برای اظهار نظر در این زمینه نیاز است زیرا شاید به دام قضاوت زودهنگام بیوفتیم، ولی آنچه مسلم است تمام مسئولان دغدغه‌مند هستند و حتی افراد خارج از دولت تلاش می‌کنند که برای حل مشکلات کشور متحد باشند زیرا اکنون زمان نقدکردن و دعواهای سیاسی نیست. همه باید با وحدت و حل مشکلات معیشتی و اقتصاد به کمک آیند. هر زمان که کشور به شرایط ثابت خود برگشت، آنهم نه برای ایجاد تفرقه بلکه جهت به وجود آوردن یک هم‌اندیشی در کنار یکدیگر باید گوش شنوا برای شنیدن حرف‌های یکدیگر داشته باشیم تا از بین تفاوت‌ها بهترین راه‌حل انتخاب شود.

آقاپورعالیشاهی درخصوص ادامه یافتن کاهش نرخ ارز بیان کرد: برای ادامه کاهش نرخ ارز باید تخصیص بهینه منابع مورد توجه قرار گیرد. به این معنا که چگونگی هزینه شدن ارز وارد شده و لمس فواید این آزاد سازی بسیار مهم است و این ممکن نخواهد بود به غیر از اینکه افراد متخصص و با تجربه مورد استفاده قرار گیرند، زیرا دیگر وقت آزمون و خطا گذشته است و ادامه روند گذشته به هیچ وجه صلاح نیست.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=31395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.