• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
4

رشد صدور پروانه ساختمانی در کشور

  • کد خبر : 790
  • 26 مهر 1399 - 12:44
رشد صدور پروانه ساختمانی در کشور

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های کشور در اولین فصل از سال ۹۹ افزایش پیدا کرد.

 به گزارش رویداد خبربه نقل از بانک مسکن-هیبنا از داده های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که در فصل اول سال جاری تعداد پروانه های ساختمانی صادره توسط شهرداری های کل کشور ۱٫۳ درصد نسبت به بهار سال قبل افزایش پیدا کرد.

این رشد در فصلی که کرونا باعث رکود وسیع در خیلی از کسب و کارهای تولیدی و خدماتی شد، به نوبه خود قابل توجه و برای بخش مسکن و ساختمان امیدوار کننده است.

بهار امسال ۳۹ هزار و ۶۱۵ ساختمان مسکونی در شهرهای کشور احداث شد. البته منظور از احداث، شروع عملیات ساختمانی از طریق دریافت پروانه ساختمانی است. این تعداد ساختمان به معنی حداقل ۱۱۰ هزار واحد مسکونی است. در سال ۹۸ بیش از ۱۵۶ هزار پروانه ساختمانی در شهرهای کشور برای احداث مسکن صادر شده بود.

بازار ساخت و ساز در سه سال اخیر با رکود دست به گریبان بود اما رشد مثبت هر چند اندک در تیراژ پروانه های ساختمانی علامت خوبی از این بازار است. هر چند هنوز پروانه های ساختمانی پرواز نکرده است (با رشد قابل توجه روبرو نشده است) اما همین که در سال جاری روند رکود بیشتر نشده، امیدوار کننده است.

رکود چند ساله ساخت و ساز یک دلیل روشن داشته و آن رکود فروش واحدهای مسکونی نوساز است.

سال گذشته سهم فروش واحدهای نوساز در معاملات مسکن شهر تهران زیر ۴۰ درصد گزارش شده بود. این در حالی است که تا قبل از رشد قیمت و رکود معاملات در سال ۹۷، همواره سهم فروش واحدهای نوساز از معاملات مسکن بالای ۵۰ درصد بود.

تولیدکنندگان مسکن و ساختمان در مواجهه با رکود معاملات خرید آپارتمان با کمبود نقدینگی و منابع مالی برای ساخت و سازهای جدیدشان روبرو شده اند. اما با این حال اوضاع بهار امسال بیانگر یک بهبود خیلی خفیف و نسبی در کار تولیدکنندگان مسکن است. از آنجا که سال گذشته در ماه های پایانی سال حجم معاملات خرید مسکن در برخی شهرها تا حدودی تقویت شد، سازنده ها بلافاصله با فروش بخشی از واحدهای مسکونی آماده خود به دریافت پروانه ساختمانی در بهار امسال رو آوردند.

البته رشد مثبت صدور پروانه های ساختمانی ممکن است الزاماً به تداوم افزایش تعداد پروانه در ماه های بعد از بهار ۹۹ منجر نشود. چرا که بهار امسال هنوز عوارض ساخت و ساز افزایش پیدا نکرده بود. شهرداری ها معمولاً در شروع هر سال، عوارض ساخت و ساز را افزایش می دهند. اما بهار امسال این تصمیم از سوی شهرداری ها حتی شهرداری تهران اعمال و اجرا نشد. در شهر تهران قرار بود هزینه صدور پروانه ساختمانی ۳۰ درصد در ابتدای سال افزایش پیدا کند اما اجرای مصوبه افزایش عوارض ساخت و ساز به دلیل شیوع کرونا و تاثیر آن بر فعالیت سرمایه گذاران ساختمانی، به پایان خرداد موکول شد. همین تعلیق باعث شد سازنده ها برای دریافت سریع پروانه ساختمانی و در امان ماندن از افزایش عوارض ساخت و ساز دست به کار شوند.

براساس این گزارش، بخش دیگری از داده های مرکز آمار ایران به روند سرمایه گذاری ساختمانی اختصاص دارد.

سال گذشته میزان سرمایه گذاری ساختمانی از سوی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان در کشور براساس میانگین یکساله، بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد. البته در فصل آخر سال ۹۹، روند رشد سرمایه گذاری نسبت به سه فصل اول سال، کمتر شد.

در بهار سال گذشته میزان سرمایه گذاری ساختمانی در کشور ۷۷ درصد رشد کرد. اما در تابستان و پاییز، نرخ رشد سرمایه گذاری ساختمانی به ترتیب به ۶۸ درصد و ۵۹ درصد رسید تا اینکه در زمستان پارسال این نرخ در حد ۴ درصد ثبت شد.

مرکز آمار از بهار امسال، اطلاعاتی از سرمایه گذاری ساختمانی منتشر نکرده است.

در طول سال گذشته بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد تومان در بخش مسکن و ساختمان توسط سازنده ها سرمایه گذاری انجام شد.

لینک کوتاه : http://rooydadkhabar.ir/?p=790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.